Lange lading in aanhanger - achterklep open?
Moderator: Moderatorteam
-
JBIP TS
- Infopolitie Gast
Lange lading in aanhanger - achterklep open?
Bij veel aanhangers kan de achterklep worden verwijderd. Mag een lading vervoerd worden zonder deze achterklep? Dit ivm een lange lading (planken van 3 en 4 meter in aanhanger van 2m80) die ik vlak wil kunnen leggen (dus niet op het rek laten rusten). De uitstekende lading van >1m uiteraard markeren met het juiste bord en de gehele lading afdoende gezekerd met spanbanden.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Lange lading in aanhanger - achterklep open?
Ja, de klep mag worden verwijderd. Je mag hem ook horizontaal laten hangen, waardoor de laadvloer langer wordt. Zoals ik het lees gaat de lading dan maximaal 1,2 meter achter de aanhangwagen uitsteken. Dan moet je ook meten hoeveel dat achter het hart van de as is, want je zit ook met artikel 5.18.13 Regeling voertuigen. Dus maximaal 1,4 meter achter de as. Ik schat in dat 1,2 meter achter de achterzijde verder is dan 1,4 meter achter de as. Dus dan mag je de lading niet op deze manier vervoeren.
Piet
Wetstekst
mag de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as van aanhangwagens niet meer dan 0,5 maal de lengte van het voertuig mag bedragenPiet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Niet zo roestig als ik dacht 
-
groengast TS
- Infopolitie Gast
Wat lading betreft wordt ik geregeld aan de kant gezet en gecontroleerd maar tot heden geen bezwaren (lees bekeuring) maar hier en daar toch wel de nodige adviezen. Daarom mijn weten wat lading betreft; de factor 0.5 van de lengte aanhanger is de totale lengte. Hart koppeling tot achterzijde aanhanger (en de open geklapte klep telt niet mee) Als de laadbak 280cm is steken de planken van 4 meter maximaal 120 cm uit. Dat is een bord eraan. Als de lengte van de aanhanger 280cm bakmaat is + 120cm dissel is de totale lengte 4 meter en zou je maximaal 2 meter mogen uitsteken. Je mag met de lading niet meer dan 5 meter uitsteken achter het hart van de achterste as. De lading mag niet voor de aanhanger uitsteken. Schuin op je koprek tot voor hart koppeling wat je nog wel eens ziet bij boedelbakjes op zaterdag mag dus niet. Om de lange lading te vervoeren kan je er ook aan denken om dwarsbalkjes op je aanhanger(zijschotten) te plaatsen en daar op te laden. Dan kan je soms beter je gewicht verdelen want uitstekende lading is vragen om problemen bij verkeerde belading/onaangepast rijgedrag ook al hou je jezelf aan de maximale kogeldruk.
is je aanhanger 280cm totaallengte dan kan je nog die 4 meter transporteren want je mag maximaal 140 cm oversteken. Je moet dan waarschijnlijk wel boven je dissel laden dus doorsteken naar voren of op balkjes.
ik heb even nagekeken bij technische gegevens bij mijn aanhangers;
2019 tri-asser lengte 496cm en hart koppeling tot achterzijde 492cm
1996 tandemasser kaal chassis zelfbouw geen lengte vermeld wel hart koppeling achterzijde 425cm
1999 weyer bakwagen geen lengte vermeld wel hart koppeling achterzijde 375cm
1998 keet geen lengte wel hart koppeling achterzijde 579cm
1998 Atec paardentrailer geen lengte wel hart koppeling achterzijde 397 cm.......
is je aanhanger 280cm totaallengte dan kan je nog die 4 meter transporteren want je mag maximaal 140 cm oversteken. Je moet dan waarschijnlijk wel boven je dissel laden dus doorsteken naar voren of op balkjes.
ik heb even nagekeken bij technische gegevens bij mijn aanhangers;
2019 tri-asser lengte 496cm en hart koppeling tot achterzijde 492cm
1996 tandemasser kaal chassis zelfbouw geen lengte vermeld wel hart koppeling achterzijde 425cm
1999 weyer bakwagen geen lengte vermeld wel hart koppeling achterzijde 375cm
1998 keet geen lengte wel hart koppeling achterzijde 579cm
1998 Atec paardentrailer geen lengte wel hart koppeling achterzijde 397 cm.......
-
Groengast TS
- Infopolitie Gast
Lees nu eens de kleine lettertjes na.... er staat echt in de wettekst factor 0.5 achter het hart van de achteras
Dat hebben ze gelukkig nooit nagemeten tot heden.... Ik ga al 30 jaar uit van een ruimere norm.... Dat valt tegen dat mijn tri-asser maar 138 cm vaste lading mag laten oversteken achter het bord. Had ik toch de langere versie moeten nemen
. Dat zal de nodige aanpassingen vragen in belading, ik ben gelijk gaan meten. Gelukkig kan de kraan met zijn giek geknikt diagonaal en dan past dat allemaal nog net binnen de maat op de tri-asser en weyer bakwagen.
- Skipperje
- Geslacht:
Mijn 1e antwoord is gegeven met de informatie die ik kreeg. Je schreef duidelijk dat de aanhangwagen 2,8 meter lang was. Maar ik begrijp nu dat de laadbak 2,8 meter lang is en dat daarvoor nog een dissel is van 1,2 meter.
Piet
Nee, je mag bij ondeelbare lading meer uitsteken dan 1 meter, maar niet meer dan 0,5x de lengte aanhangwagen. Dus als de aanhangwagen 4 meter is, dan mag de lading tot 2 meter achter het hart van de achterste as uitsteken. Dus niet 2 meter achter de uiterste achterzijde.
Piet
-
JBIP TS
- Infopolitie Gast
Dank voor alle reacties. De bak is inderdaad binnenmaat 280cm, de dissel komt daar nog bij zoals groengast terecht constateerde. Wist niet dat dit relevant was, excuses daarvoor. De definite van voorkant is dus hart van de koppeling. Aanhanger ga ik huren, ik weet alleen de binnen maat.
Uitgaande van 120cm dissel, 280 bak is het totaal 4m. Het is een aanhanger met enkele as. Dus Max 2 m vanaf dat hart. Uitgaande van dat het midden van de bak ook het hart van de as is, zou ik dus 60cm uit mogen steken aan de achterkant. Dan blijft er nog 60cm over die door het rek moet.
Suggestie van balkjes overdwars is zeker te overwegen om de last beter te verdelen. Kenteken moet ook leesbaar blijven natuurlijk.
Of ik moet bij het laden de planken alvast grof op maat zagen, dan blijf ik netjes binnen de marges
Uitgaande van 120cm dissel, 280 bak is het totaal 4m. Het is een aanhanger met enkele as. Dus Max 2 m vanaf dat hart. Uitgaande van dat het midden van de bak ook het hart van de as is, zou ik dus 60cm uit mogen steken aan de achterkant. Dan blijft er nog 60cm over die door het rek moet.
Suggestie van balkjes overdwars is zeker te overwegen om de last beter te verdelen. Kenteken moet ook leesbaar blijven natuurlijk.
Of ik moet bij het laden de planken alvast grof op maat zagen, dan blijf ik netjes binnen de marges
- Skipperje
- Geslacht:
Kleine aanvulling. Je mag altijd tot 1 meter uitsteken. Dus die 60cm, mag 40 cm langer.
Piet
Piet