Buurman verplaatst fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Suzy TS
Infopolitie Gast

Buurman verplaatst fiets

Ongelezen bericht door Suzy »

Goedendag,

Ik woon in een appartementencomplex met zo'n 45-50 woningen. Voor de ingang van het complex staat een fietsenrek waar ik mijn fiets in zet. Nu heb ik al een aantal maanden niet meer gefietst omdat a) ik last heb van wintertenen met koud weer en fietsen dan niet prettig is en b) ik een forse longontsteking heb gehad en het gewoon nog niet echt aandurfde om inspanning te leveren. Als het weer beter is wil ik weer op de fiets naar werk.

Nu heb ik een buur die schijnbaar van mening heb dat als je weinig fietst, je geen recht hebt op een plek in het rek. Hij/zij heeft de afgelopen maanden al meerdere keren zowel mijn fiets als de e-bike van mijn vriend (die hij ook niet gebruikt omdat die kapot is en nog gerepareerd moet worden) uit het rek gehaald en om de hoek tegen de zijkant van het pand gezet.

Los van het feit dat ik die mate van passieve agressiviteit gewoon reteirritant vind, plaatst hij onze fietsen daarmee ook uit zicht van de camera's bij de voordeur en dat betekent dat ze sneller gestolen kunnen worden (de eerste keer dat mijn fiets ineens weg was dacht ik al dat hij gestolen was).

Vandaag heb ik op mijn fiets een briefje achtergelaten met het verzoek aan mijn buur hiermee te stoppen en ik kreeg een briefje terug waarop hij/zij aangaf dat ik ruimte moest maken voor mensen die "wél elke dag met de fiets naar werk gaan". En dat als ik mijn fiets niet gebruik, ik deze in mijn berging moet zetten.

Dat is toch belachelijk? Ik laat toch ook niet iemands auto wegslepen omdat ik vind dat diegene teveel rijdt en hij/zij dan het recht verliest op een openbare parkeerplek?

Kan ik hier iets tegen doen?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Buurman verplaatst fiets

Ongelezen bericht door Pim »

Met de buurman praten (in plaats van via een briefje communiceren)?
Maar dat geldt ook voor hem.
Ook kunt u uw fiets aan het fietsenrek vastzetten.
Of u kunt proberen begrip te hebben voor wat de buur zegt, namelijk:

Omdat er weinig stallingsplaatsen zijn, en u uw fietsen langere tijd niet gebruikt (door ziekte en een defect),
het misschien 'collegiaal' is naar uw medeflatbewoners om inderdaad de fiets tijdelijk in uw berging plaatsen?

En ja, het hoort niet wat hij doet. Maar ik zie er nog geen politiezaak in.
Het zou een civiele / onrechtmatige daad kunnen zijn. Daarvoor moet je bij een advocaat of bureau voor rechtsbijstand zijn.

Het zou ander kunnen worden als hij de fietsen zo ver verplaatst dat u ze niet meer kunt vinden.
Dan praten we in juridische termen over vernieling want in de wetstekst over vernieling wordt ook gesproken over wegmaken:
Artikel 350 SR
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Maar dan nog moet het bewezen worden en gezien het feit dat rechtbanken en rechters en officieren overbelast zijn zie ik het niet gebeuren dat het OM zo'n zaak gaat oppakken.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Buurman verplaatst fiets

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Pim aangeeft valt dit onder het civielrecht en is er sprake van een onrechtmatige daad. Je kunt dus naar de rechter stappen, maar proberen het met een goedgesprek op te lososen is natuurlijk beter. Ook kan het een zaak van de verhuurder zijn, als er sprake is van huurwoningen omdat je elkaar geen overlast mag veroorzaken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten