Dummy patronen, vanaf welk punt illegaal?
Moderator: Moderatorteam
-
D_M TS
- Infopolitie Gast
Dummy patronen, vanaf welk punt illegaal?
Voor re-enactment wil ik een patroonband samenstellen. Nu zijn echte onklare patronen verboden in Nederland, zelfs als de hulzen volledig doorboord zijn ( in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland waar de regels zelfs zo los zijn dat als het slaghoedje er maar uit is en er een stalen kogel in de huls is gedrukt, je zelfs een volledig patroon inclusief projectiel mag bezitten). Maar er bestaan bijvoorbeeld ook volledig massieve patronen die onder andere als sleutelhanger gebruikt kunnen worden.
Als voorbeeld heb ik het volgende patroon gevonden: https://www.denix.es/en/catalogue/world ... ridges/60/
Volledig massief, één kleur, en geen indicatie van een slaghoedje. Is een dergelijk dummy item legaal om te bezitten in Nederland? En zo ja, als je een vergelijking maakt tussen deze dummy patronen en een echte gedeactiveerde zoals in Duitsland verkrijgbaar, vanaf waar ligt dan de grens dat het illegaal wordt? Ik kan hier weinig over vinden in de WWM. Als deze dummy patronen mogen neem ik daar al genoegen mee, maar ik vind het heel interessant om te weten waar de grens getrokken wordt. Met EU-Deko wapens is dat naar mijn mening ook een juridisch mijnenveld.
Als voorbeeld heb ik het volgende patroon gevonden: https://www.denix.es/en/catalogue/world ... ridges/60/
Volledig massief, één kleur, en geen indicatie van een slaghoedje. Is een dergelijk dummy item legaal om te bezitten in Nederland? En zo ja, als je een vergelijking maakt tussen deze dummy patronen en een echte gedeactiveerde zoals in Duitsland verkrijgbaar, vanaf waar ligt dan de grens dat het illegaal wordt? Ik kan hier weinig over vinden in de WWM. Als deze dummy patronen mogen neem ik daar al genoegen mee, maar ik vind het heel interessant om te weten waar de grens getrokken wordt. Met EU-Deko wapens is dat naar mijn mening ook een juridisch mijnenveld.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Dummy patronen, vanaf welk punt illegaal?
Het afgebeelde voorwerp is geen munitie in de zin van de WWM. Het bezit is dus op basis van de WWM niet verboden.
Stay safe out there.
Om onder de noemer Munitie te vallen moet het voorwerp bestemd zijn om te verschieten. De Nederlandse wet kent geen verboden mbt nabootsingen van munitie. Dit is nooit gemaakt om te verschieten en daarom is het geen munitie.
Fabrieksmatig vervaardigde exercitie munitie kan componenten bevatten die hetzelfde zijn als van scherpe munitie maar omdat de fabrikant ze als exercitie munitie heeft vervaardigd is de bestemming nooit geweest om ze te verschieten en derhalve geen munitie. Het valt of staat met de bestemming die de fabrikant het item heeft gegeven. Een particulier kan zo'n bestemming niet veranderen door bijvoorbeeld een patroon te ontladen.
Fabrieksmatig vervaardigde exercitie munitie kan componenten bevatten die hetzelfde zijn als van scherpe munitie maar omdat de fabrikant ze als exercitie munitie heeft vervaardigd is de bestemming nooit geweest om ze te verschieten en derhalve geen munitie. Het valt of staat met de bestemming die de fabrikant het item heeft gegeven. Een particulier kan zo'n bestemming niet veranderen door bijvoorbeeld een patroon te ontladen.
-
D_M TS
- Infopolitie Gast
bedankt voor de reacties! Mooi om te horen dat de afgebeelde patronen in ieder geval niet illegaal zijn. Dat is voor mij eigenlijk al voldoende om een mooie impressie neer te zetten.
Het bericht van Racefiets zet me daarbij wel een beetje aan het denken. Als het werkelijk zo is dat decoratieve patronen die vanaf het begin bedoeld zijn als "namaak" in plaats van scherpe munitie, zelfs als ze onderdelen bevatten van echte munitie, legaal zijn, dan zou in theorie het volgende product ook legaal zijn: https://www.waffen-schaulade.de/8x57is- ... mber=55001
Dat is immers vanaf de fabrikant aangemerkt als deko, maar gebruikt wel echte hulzen en projectielen. Mijn gedachte is dat als een diender je hiermee staande houdt dat je toch echt wel het haasje bent, ondanks de goed onderbouwde uitleg van Racefiets. Is ergens zwart op wit te vinden wat wel en niet mag? Het lijkt mij nogal een grijs gebied en ik denk dat een en ander erg afhankelijk is van welke ambtenaar je voor je neus hebt staan.
Eigenlijk vergelijkbaar met airsoft replica's. Ik heb daarvoor een pasje om ze legaal te bezitten en er mee naar airsoft evenementen te reizen, maar er bestaan ook replica's die volgens de wet door iedereen bezit mogen worden, en toch hoor je nog regelmatig dat ze in beslag worden genomen door onwetendheid/onduidelijkheid bij de handhavende instanties terwijl voor die replica's bezit gewoon op Europees niveau legaal is gesteld.
Het bericht van Racefiets zet me daarbij wel een beetje aan het denken. Als het werkelijk zo is dat decoratieve patronen die vanaf het begin bedoeld zijn als "namaak" in plaats van scherpe munitie, zelfs als ze onderdelen bevatten van echte munitie, legaal zijn, dan zou in theorie het volgende product ook legaal zijn: https://www.waffen-schaulade.de/8x57is- ... mber=55001
Dat is immers vanaf de fabrikant aangemerkt als deko, maar gebruikt wel echte hulzen en projectielen. Mijn gedachte is dat als een diender je hiermee staande houdt dat je toch echt wel het haasje bent, ondanks de goed onderbouwde uitleg van Racefiets. Is ergens zwart op wit te vinden wat wel en niet mag? Het lijkt mij nogal een grijs gebied en ik denk dat een en ander erg afhankelijk is van welke ambtenaar je voor je neus hebt staan.
Eigenlijk vergelijkbaar met airsoft replica's. Ik heb daarvoor een pasje om ze legaal te bezitten en er mee naar airsoft evenementen te reizen, maar er bestaan ook replica's die volgens de wet door iedereen bezit mogen worden, en toch hoor je nog regelmatig dat ze in beslag worden genomen door onwetendheid/onduidelijkheid bij de handhavende instanties terwijl voor die replica's bezit gewoon op Europees niveau legaal is gesteld.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Op de site lees ik:racefiets schreef: 06 mar 2023, 09:31 Fabrieksmatig vervaardigde exercitie munitie kan componenten bevatten die hetzelfde zijn als van scherpe munitie maar omdat de fabrikant ze als exercitie munitie heeft vervaardigd is de bestemming nooit geweest om ze te verschieten en derhalve geen munitie. Het valt of staat met de bestemming die de fabrikant het item heeft gegeven. Een particulier kan zo'n bestemming niet veranderen door bijvoorbeeld een patroon te ontladen.
==================
GESETZESKONFORME HERSTELLUNG DER DEKO PATRONEN K98 8X57 IS DEKOMUNITION
Bei der hier angebotenen Deko Patronen K98 8x57 IS "Infanterie Spitz" als Dekomunition handelt es sich um bereits abgefeuerte, echte Messinghülsen, welche anschließend professionell gereinigt und kalibriert sowie mit neuen Geschossen bestückt werden. Alle Dekopatronen sind leer und frei von jeglichen Explosiv- oder Gefahrenstoffen. Sie eignen sich somit ideal zur Dekoration.
==================
Daar lees ik iets anders in dan de informatie die @racefiets vermeld met betrekking tot de (oorspronkelijke) bestemming.
Volgens mij is dit onzin of op zijn minst niet de hele waarheid.racefiets schreef: 06 mar 2023, 09:31 Om onder de noemer Munitie te vallen moet het voorwerp bestemd zijn om te verschieten.
(....) maar omdat de fabrikant ze als exercitie munitie heeft vervaardigd is de bestemming nooit geweest om ze te verschieten en derhalve geen munitie. Het valt of staat met de bestemming die de fabrikant het item heeft gegeven.
Wetstekst
munitie: patronen en andere voorwerpen, bestemd of geschikt om een projectiel of een giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende of soortgelijke stof door middel van een vuurwapen af te schieten of te verspreiden, alsmede projectielen, bestemd om afgeschoten te worden door middel van een vuurwapen;Re: Dummy patronen, vanaf welk punt illegaal?
Ik moet de eerste nog tegen komen die kan schieten met een exercitie patroon Pim. Op het moment dat je de patronen uit elkaar gaat halen naar losse componenten kan het "of geschikt" zeker wel van toepassing worden.
Dit is trouwens ook de uitleg die bijvoorbeeld een gerechtsdeskundige op dit gebied geeft.
Dit is trouwens ook de uitleg die bijvoorbeeld een gerechtsdeskundige op dit gebied geeft.
Nou is dit alleen wel zo'n randgevalletje. Het is prima uit te leggen dat het vrij zou kunnen zijn maar ook dat het niet mag. Wil je zekerheid dan zal je het bij de rechter voor moeten leggen. Nadeel is wel dat je bij een negatieve uitslag een overtreding WWM achter je naam hebt staan. En dat kan je heel lang achtervolgen.MotoRon schreef: 09 mar 2023, 11:46 Daar lees ik iets anders in dan de informatie die @racefiets vermeld met betrekking tot de (oorspronkelijke) bestemming.
Dezelfde discussie kan je hebben met bijvoorbeeld de ombouw van voormalige volautomaten voor de schietsport. Er zit een bedrijf in Luxemburg die bijvoorbeeld Thompsons voor de schietsport maakt. Als basis worden daar delen van de originele wapens voor gebruikt. Het is echter fabrieksmatig en ze komen onder de eigen naam op de markt. Is het ombouw of zijn het nieuwe wapens?
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Niet het doel is bepalend maar de vraag of het geschikt is om munitie van te maken.
Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2014:7466
Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2014:7466
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
In die uitspraak gaat het om onderdelen van munitie. Een exercitie patroon is een samenstel van onderdelen en als samenstel niet bestemd of geschikt om te verschieten. En daarom is het geen munitie. Ga je bijvoorbeeld de kogels van de exercitie patronen halen dan heb je losse onderdelen en die kunnen individueel geschikt zijn om te verschieten. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld patroon borden. Vrij zolang de patronen duurzaam zijn bevestigd. Ga je rotzooien met de bevestiging dan kan het zo maar weer onder (delen van) munitie vallen.
Vind het trouwens wel een nette uitspraak. Het feit dat bestemd niet gebruikt is komt waarschijnlijk omdat de hulzen verzameld waren. (deel uitmakend van een verzameling) Nergens was uit te concluderen dat de bestemming herladen betrof.
Vind het trouwens wel een nette uitspraak. Het feit dat bestemd niet gebruikt is komt waarschijnlijk omdat de hulzen verzameld waren. (deel uitmakend van een verzameling) Nergens was uit te concluderen dat de bestemming herladen betrof.
Contra-indicaties zijn in dit geval:
- de hulzen waren niet bestemd voor hergebruik en hebben (daarom) niet de daarop afgestemde zorgvuldige behandeling gekregen;
- de hulzen zijn over een lange periode verzameld: ze waren niet alleen afkomstig van [naam], maar ook van voorgaande rotaties; ongewis is hoe de
(klimatologische) omstandigheden ter plaatse van invloed zijn geweest op de kwaliteit van het materiaal;
- de hulzen werden lukraak, ongesorteerd, los in een grote bak gestort;
- in de bak bevonden zich 176 kg hulzen, hetgeen niet bevorderlijk moet worden geacht voor de kwaliteit van de onderste lagen.
Terugkomend op je eerste post: Je ben reenactor? In mijn ervaring hebben reenactors vaak al een verlof voor specifiek reenactment wapens. Vaak zijn dit originele vuurwapens die door een erkenninghouder zijn omgebouwd zodat je er slechts "blanks" mee kan verschieten. Dat betekend dat je al een keer bij korpscheftaken langs bent geweest voor je verlof? Heb je de casus daar al eens voorgelegd?
-
D_M TS
- Infopolitie Gast
Ik ben inderdaad re-enactor, maar er zijn meer re-enactors zonder dan met verlof. Ik heb er dus ook geen, en ook geen bijpassend onklaar gemaakt wapen. In België zou je dan nog een airsoft-replica kunnen dragen op afgesloten terrein, maar in Nederland geeft een NABV lidmaatschap enkel ontheffing voor gebruik tijdens airsoft evenementen, en re-enactment valt daar niet onder, dus dat mag dan weer niet. Het gaat dus echt enkel om een patroonband die over de schouders gedragen gaat worden.
Ik heb de discussie doorgelezen en heb al gezien dat ik mijn vingers er niet aan wil branden. Het zal dus een band met de Denix patronen worden, als het überhaupt al zo ver gaat komen, aangezien die geïmporteerd moeten worden en ik mij afvraag wat er in de praktijk gebeurt als zo'n pakket gecontroleerd wordt, ondanks dat ze niet illegaal zijn.
Ik heb de discussie doorgelezen en heb al gezien dat ik mijn vingers er niet aan wil branden. Het zal dus een band met de Denix patronen worden, als het überhaupt al zo ver gaat komen, aangezien die geïmporteerd moeten worden en ik mij afvraag wat er in de praktijk gebeurt als zo'n pakket gecontroleerd wordt, ondanks dat ze niet illegaal zijn.
Je geeft aan dat je wel een reenactor bent maar dan een reeanctor bent zonder verlof. Wat houd je dan tegen om het gewoon goed te regelen en een verlof aan te vragen? Ik kan je aanraden om een keer contact op te nemen, korpscheftaken is er juist om dit soort dingen te faciliteren!
Met betrekking tot zaken importeren: Neem vooral contact op met de Centrale Dienst In en Uitvoer van de Douane. Die gaan er over en zijn over het algemeen goed op de hoogte.
Met betrekking tot zaken importeren: Neem vooral contact op met de Centrale Dienst In en Uitvoer van de Douane. Die gaan er over en zijn over het algemeen goed op de hoogte.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Als ze niet illegaal zijn, zijn er twee mogelijkheden bij controle:D_M schreef: 16 apr 2023, 05:31 Ik heb de discussie doorgelezen en heb al gezien dat ik mijn vingers er niet aan wil branden. Het zal dus een band met de Denix patronen worden, als het überhaupt al zo ver gaat komen, aangezien die geïmporteerd moeten worden en ik mij afvraag wat er in de praktijk gebeurt als zo'n pakket gecontroleerd wordt, ondanks dat ze niet illegaal zijn.
1) de douanier die controleert ziet zelf dat het legaal is, dan wordt de zending gelijk vrijgegeven.
2) de douanier die controleert kan het niet zelf beoordelen / twijfelt of de zending legaal is, dan wordt er een wapens- en munitie-expert bijgehaald en wordt de zending na beoordeling van de expert vrijgegeven.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Of de douanier bestempelt het pakketje, onterecht, als illegaal en je krijgt een lading aan problemen over je heen. Mocht dat gebeuren helpt het echt wel behoorlijk als je kan aantonen dat je advies hebt ingewonnen bij de CDI&U. Een goede advocaat zou de zaak dan onder het vertrouwensbeginsel gooien.