Screening Beveiliging
Moderator: Moderatorteam
-
RodeDoos73 TS
- Infopolitie Gast
Screening Beveiliging
Hallo iedereen,
Ik zou graag een opleiding & baan willen volgen voor Beveiliging. Hiervoor zou ik ook een screening door justitie door moeten lopen
In de tijd dat ik minderjarig was (ná 2020) heb ik helaas een domme fout gemaakt en voor onder de €12 euro winkeldiefstal gepleegd. Ik herkende mijn fout meteen en heb toen meegewerkt en mijn spijt laten blijken. Ik heb toen een officiële waarschuwing van de politie gehad (reprimande?), die hadden gezegd dat dit geen notitie zou zijn op strafblad.
Dus mijn 2 vragen;
1. Zou dit ervoor zorgen dat ik niet door de screening kan komen?
2. Afgezien van de screening voor beveiliger zou dit zorgen dat ik geen verklaring omtrend goed gedrag zou kunnen krijgen?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Ik zou graag een opleiding & baan willen volgen voor Beveiliging. Hiervoor zou ik ook een screening door justitie door moeten lopen
In de tijd dat ik minderjarig was (ná 2020) heb ik helaas een domme fout gemaakt en voor onder de €12 euro winkeldiefstal gepleegd. Ik herkende mijn fout meteen en heb toen meegewerkt en mijn spijt laten blijken. Ik heb toen een officiële waarschuwing van de politie gehad (reprimande?), die hadden gezegd dat dit geen notitie zou zijn op strafblad.
Dus mijn 2 vragen;
1. Zou dit ervoor zorgen dat ik niet door de screening kan komen?
2. Afgezien van de screening voor beveiliger zou dit zorgen dat ik geen verklaring omtrend goed gedrag zou kunnen krijgen?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Re: Screening Beveiliging
Gebruik de zoekfunctie eens op "VOG" hier op het forum. Eventueel icm diefstal.
Er zijn veel onderwerpen over.
Verder is 2020 nog maar kort geleden.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
2020 is kort geleden, maar bij minderjarigen is de terugkijktermijn 2 jaar.Pim schreef: 27 jan 2023, 06:26 Gebruik de zoekfunctie eens op "VOG" hier op het forum. Eventueel icm diefstal.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Boven gegeven antwoorden van @Hilde en @MotoRon zijn niet helemaal correct. Voor de screening van een beveiliger is geen VOG vereist maar toestemming van de korpschef. De screening wordt ook niet gedaan door Justis maar door de afdeling Korpscheftaken van de politie-eenheid waar het hoofdkantoor gevestigd is.
Voor de screening kijkt men naar:
- Of de medewerker in de laatste 8 jaar is veroordeeld voor een misdrijf waarbij hij/zij een (on)voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg.
- Of de medewerker in de laatste 4 jaar is veroordeeld voor een misdrijf waarbij hij/zij een geldboete of een taakstraf kreeg.
- Of er andere belangrijke feiten zijn waaruit blijkt dat de medewerker niet betrouwbaar genoeg is om voor een beveiligingsorganisatie of recherchebureau te werken.
Voorbeelden bij het laatste punt zijn:
- Een proces-verbaal, maar er is geen strafvervolging geweest.
- Aanwijzingen dat de leidinggevende in criminele kringen verkeert.
- Feiten waaruit blijkt dat de leidinggevende niet aan alle voorwaarden uit de Wpbr voldoet.
Met name het tweede punt lijkt mij hier relevant en voldoende grond voor weigering van toestemming. Je schrijft na 2020, maar is dat dan 2021, 2022, of zelfs nog dit jaar? Het is nogal vaag geschreven.
Voor de screening kijkt men naar:
- Of de medewerker in de laatste 8 jaar is veroordeeld voor een misdrijf waarbij hij/zij een (on)voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg.
- Of de medewerker in de laatste 4 jaar is veroordeeld voor een misdrijf waarbij hij/zij een geldboete of een taakstraf kreeg.
- Of er andere belangrijke feiten zijn waaruit blijkt dat de medewerker niet betrouwbaar genoeg is om voor een beveiligingsorganisatie of recherchebureau te werken.
Voorbeelden bij het laatste punt zijn:
- Een proces-verbaal, maar er is geen strafvervolging geweest.
- Aanwijzingen dat de leidinggevende in criminele kringen verkeert.
- Feiten waaruit blijkt dat de leidinggevende niet aan alle voorwaarden uit de Wpbr voldoet.
Met name het tweede punt lijkt mij hier relevant en voldoende grond voor weigering van toestemming. Je schrijft na 2020, maar is dat dan 2021, 2022, of zelfs nog dit jaar? Het is nogal vaag geschreven.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
RodeDoos73 TS
- Infopolitie Gast
Heel erg bedankt voor uw informatieve antwoord @DiNozzo,
Het is voor mij nu een stuk duidelijker, excuses voor de vage beschrijving. Ik zal het verder toelichten:
- Dit heeft zich in 2021 afgespeeld
- Ik heb alleen een waarschuwing gekregen (volgens mij is de benaming hiervan een reprimande)
- Ik was toen minderjarig
- Ik ben niet aangehouden / meegenomen, geen boete gekregen, moest niet voor de rechter verschijnen, en heb geen halt straf of opdracht gekregen.
- Ik zou hier volgens de desbetreffende agenten ook geen strafblad voor krijgen.
- Dit was mijn eerste & laatste aanraking met Justitie, ik heb ook geen waarschuwing van geluidsoverlast etc ooit gekregen. Alleen deze situatie was een situatie waar ik een strafbaar feit wat ik heb gepleegd.
- Ik heb verder ook geen foute / criminele vrienden.
- Ik gebruik verder ook geen drugs etc. (Dat zou natuurlijk ook een bezwaarpunt zijn)
Ik hoop dat ik het op deze manier wat duidelijker heb beschreven
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Het is voor mij nu een stuk duidelijker, excuses voor de vage beschrijving. Ik zal het verder toelichten:
- Dit heeft zich in 2021 afgespeeld
- Ik heb alleen een waarschuwing gekregen (volgens mij is de benaming hiervan een reprimande)
- Ik was toen minderjarig
- Ik ben niet aangehouden / meegenomen, geen boete gekregen, moest niet voor de rechter verschijnen, en heb geen halt straf of opdracht gekregen.
- Ik zou hier volgens de desbetreffende agenten ook geen strafblad voor krijgen.
- Dit was mijn eerste & laatste aanraking met Justitie, ik heb ook geen waarschuwing van geluidsoverlast etc ooit gekregen. Alleen deze situatie was een situatie waar ik een strafbaar feit wat ik heb gepleegd.
- Ik heb verder ook geen foute / criminele vrienden.
- Ik gebruik verder ook geen drugs etc. (Dat zou natuurlijk ook een bezwaarpunt zijn)
Ik hoop dat ik het op deze manier wat duidelijker heb beschreven
Bedankt alvast voor de antwoorden!
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Voor je spreekt het feit dat je minderjarig was maar je hebt een probleem omdat het gaat om een screening waarbij ook naar de politiegegevens worden gekeken. Diefstal en de combinatie beveiliger vormt een probleem.
Voor je aan een opleiding begint zou ik eens contact opnemen met de afdeling korspchef taken van de poltiieeenheid waar je onder valt. Zij zijn het die over deze zaken beslissen en kunnen je het beste een duidelijk antwoord geven.
Mogelijk zul je een jaar of 5 moeten wachten vordat je een beveiligingspas kunt krijgen. Omdat je minderjarig was kan heel soms een gespeciliseerde advocaat nog wat betekenen, maar dat is meer bij bij een VOG.
Voor je aan een opleiding begint zou ik eens contact opnemen met de afdeling korspchef taken van de poltiieeenheid waar je onder valt. Zij zijn het die over deze zaken beslissen en kunnen je het beste een duidelijk antwoord geven.
Mogelijk zul je een jaar of 5 moeten wachten vordat je een beveiligingspas kunt krijgen. Omdat je minderjarig was kan heel soms een gespeciliseerde advocaat nog wat betekenen, maar dat is meer bij bij een VOG.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Ik kan mij voortellen dat de beoordelende medewerker van Korpscheftaken wel wat vraagtekens krijgt bij een potentiële beveiliger met een reprimande voor winkeldiefstal op zak. Tegelijk heb ik medewerkers in de beveiliging gezien die een stuk ernstiger verleden hadden. Ik zou het vooral gewoon proberen. Je zou ook even via 0900-8844 contact kunnen leggen met de afdeling Korpscheftaken. Zij hebben de meest recente richtlijnen en ervaring met beoordelingen. Ik werk zelf niet voor die afdeling maar heb als neventaak de afdeling ondersteund enkele jaren terug.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
RodeDoos73 TS
- Infopolitie Gast
Heel erg bedankt voor jullie reacties Maestro & DiNozzo,
Het is voor mij nu een stuk duidelijker, ik zal inderdaad proberen een keer contact proberen op te nemen met de desbetreffende afdelingen, en uiteraard zal de werkgever vast ook advies kunnen geven wanneer ik dit aankaart bij een sollicitatie gesprek, Ik zal zien hoe het loopt
Fijne avond iedereen!
Het is voor mij nu een stuk duidelijker, ik zal inderdaad proberen een keer contact proberen op te nemen met de desbetreffende afdelingen, en uiteraard zal de werkgever vast ook advies kunnen geven wanneer ik dit aankaart bij een sollicitatie gesprek, Ik zal zien hoe het loopt
Fijne avond iedereen!
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator MotoRon
Dan kan er een slotje op- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
Succes gewenst. Dan is dit voldoende beantwoord.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit