Nieuwe taakstraf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
George TS
Infopolitie Gast

Nieuwe taakstraf

Ongelezen bericht door George »

Beste forumleden,

Vorig jaar ben ik veroordeeld tot het uitvoeren van een taakstraf voor een misdrijf. Deze taakstraf ik niet goed uitgevoerd. Hiervoor zou ik de vervangende hechtenis moeten uitzitten.

Nu is het zo dat ik opnieuw ben aangehouden voor een misdrijf die waarschijnlijk ook voor de politie rechter gaat komen. Mag er dan een nieuwe taakstraf worden geeist? Ondanks dat de eerdere taakstraf voor een ander misdrijf niet correct is voltooid?

Dank voor jullie informatie.
George TS
Infopolitie Gast

Re: Nieuwe taakstraf

Ongelezen bericht door George »

Ter aanvulling op mijn eerste bericht. Dan wordt het wellicht wat duidelijker.

De eerste veroordeling is voor een ander misdrijf dan waar ik nu van verdacht wordt. Spreken we hier dan van recidive?

Mocht er een strafbeschikking komen dan ga ik deze voor laten komen. Mag er ondanks dat de eerdere taakstraf onjuist is afgerond alsnog om een taakstraf gevraagd worden.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Dit zou je in de eerste plaats met je advocaat moeten bespreken.

Of een taakstraf mogelijk is hangt af van het concrete feit. Een nieuwe taakstraf is mogelijk, maar niet als het om een soortgelijk feit gaat, binnen 5 jaar gepleegd. Ook zal een officier van justtie en rechter minder geneigd zijn tot een taakstraf als de vorige niet goed is afgerond. Maar dat wil niet zeggen dat men geen taakstraf zal opleggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Er zijn een aantal regels aan een taakstraf. Zo kan dit alleen voor lichte feiten. Ook kan er niet opnieuw een taakstraf als u al eens reeds tot een taakstraf voor datzelfde feit heeft gehad, tenzij er voor datzelfde feit. Het niet (goed en volledig) uitvoeren van een eerdere taakstraf blokkeert een nieuwe taakstraf niet, maar je zal er wel een goed verhaal voor moeten hebben bij de rechter.

Wetstekst

Artikel 22b
1Een taakstraf wordt niet opgelegd in geval van veroordeling voor:

a.een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van zes jaren of meer is gesteld en dat een ernstige inbreuk op de lichamelijke integriteit van het slachtoffer ten gevolge heeft gehad;

b.een van de misdrijven omschreven in de artikelen 181, 240b, 248a, 248b, 248c en 250.

2Een taakstraf wordt voorts niet opgelegd in geval van veroordeling voor een misdrijf indien:

1°aan de veroordeelde in de vijf jaren voorafgaand aan het door hem begane feit wegens een soortgelijk misdrijf een taakstraf is opgelegd, en

2°de veroordeelde deze taakstraf heeft verricht dan wel op grond van artikel 6:3:3 van het Wetboek van Strafvordering de tenuitvoerlegging van de vervangende hechtenis is bevolen.

3Van het eerste en tweede lid kan worden afgeweken indien naast de taakstraf een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel wordt opgelegd.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten