Als een hond een andere hond dood bijt..
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Als een hond een andere hond dood bijt..
moet deze dan meteen worden ingeslapen??
Het zit namelijk. Bij ons in de buurt woont er een man die af en toe nog al vervelend uit de bocht komt. Meestal neem ik wat ie zegt met een korreltje zout, maar wat ie vanmorgen zei, zette met toch aan het denken.
Deze man heeft op alles commentaar, ook op de wijze waarop ik mijn hond uitlaat. Onze hond, een schotse terrier, mag van mij altijd los op het uitlaatveldje en meestal neem ik hem dan ook los mee naar huis.
Als ik hem dan met zijn hond tegen kom, heeft hij al een paar gedreigd zijn hond, een steffordshire terrier, los te laten om mijn hond te pakken. En dit zijn echt zijn woorden.
Vanmorgen liep ik dus met mijn hond, los, bij het uitlaatveld en kwam hij ook met zijn hond aangelopen. meestal loopt hij gewoon door, maar vanmorgen liet hij zijn hond ook los.
zijn hond liep richting de mijne en de mijne bleef lekker snuffelen op de plek waar zij zat. Toen zijn hond wat dichterbij kwam en bij haar begon te snuffelen blafte zij richting zijn hond. ik heb haar geroepen en meteen onder mijn arm meegenomen. Hij riep zijn hond niet terug.
Toen ik wegliep riep hij nog dat zijn hond vorige week nog een hond dood had gebeten.
Stel dat het echt gebeurd is wat hij zegt, mag hij dan sowieso al zijn hond los laten.
en hoe moet ik eigenlijk omgaan met die bedreigingen die hij uit richting mijn hond en het dan ook nog loslaten van zijn hond.
Het zit namelijk. Bij ons in de buurt woont er een man die af en toe nog al vervelend uit de bocht komt. Meestal neem ik wat ie zegt met een korreltje zout, maar wat ie vanmorgen zei, zette met toch aan het denken.
Deze man heeft op alles commentaar, ook op de wijze waarop ik mijn hond uitlaat. Onze hond, een schotse terrier, mag van mij altijd los op het uitlaatveldje en meestal neem ik hem dan ook los mee naar huis.
Als ik hem dan met zijn hond tegen kom, heeft hij al een paar gedreigd zijn hond, een steffordshire terrier, los te laten om mijn hond te pakken. En dit zijn echt zijn woorden.
Vanmorgen liep ik dus met mijn hond, los, bij het uitlaatveld en kwam hij ook met zijn hond aangelopen. meestal loopt hij gewoon door, maar vanmorgen liet hij zijn hond ook los.
zijn hond liep richting de mijne en de mijne bleef lekker snuffelen op de plek waar zij zat. Toen zijn hond wat dichterbij kwam en bij haar begon te snuffelen blafte zij richting zijn hond. ik heb haar geroepen en meteen onder mijn arm meegenomen. Hij riep zijn hond niet terug.
Toen ik wegliep riep hij nog dat zijn hond vorige week nog een hond dood had gebeten.
Stel dat het echt gebeurd is wat hij zegt, mag hij dan sowieso al zijn hond los laten.
en hoe moet ik eigenlijk omgaan met die bedreigingen die hij uit richting mijn hond en het dan ook nog loslaten van zijn hond.
-
- Infopolitie Gast
Voor dit probleem zijn er verschillende vervolg scenario's.
De belangrijkste 2 zijn:
1. U probeert met hem op een normale manier een gesprek aan te knopen
De conversaties tussen jullie verlopen tot nu toe kennelijk niet al te vriendelijk. Er van uitgaan dat dit aan hem ligt, zou U eens kunnen proberen hem op een heel andere manier te benaderen. "Goh, we zijn tot nu toe niet al te vriendelijk tegen elkaar geweest maar kunnen we dat eens veranderen, we zijn tenslotte alletwee hondenliefhebbers etc etc..."
2. U meldt een en ander bij de politie. Een concrete vervolging t.z.v. bedreiging zit er niet in, (juridisch gezien is een hond een zaak en die kun je niet bedreigen, wel vernielen) maar als de man al bij de politie bekend is voor bijtincidenten, zou het wel eens een bijdrage kunnen zijn aan het dossier over hem en dan kan het een ander verhaal worden.
mwb
De belangrijkste 2 zijn:
De conversaties tussen jullie verlopen tot nu toe kennelijk niet al te vriendelijk. Er van uitgaan dat dit aan hem ligt, zou U eens kunnen proberen hem op een heel andere manier te benaderen. "Goh, we zijn tot nu toe niet al te vriendelijk tegen elkaar geweest maar kunnen we dat eens veranderen, we zijn tenslotte alletwee hondenliefhebbers etc etc..."
2. U meldt een en ander bij de politie. Een concrete vervolging t.z.v. bedreiging zit er niet in, (juridisch gezien is een hond een zaak en die kun je niet bedreigen, wel vernielen) maar als de man al bij de politie bekend is voor bijtincidenten, zou het wel eens een bijdrage kunnen zijn aan het dossier over hem en dan kan het een ander verhaal worden.
mwb
-
- Infopolitie Gast
antwoord op scenario 1:mwb schreef:Voor dit probleem zijn er verschillende vervolg scenario's.
De belangrijkste 2 zijn:
mwb
het rare ervan dat de man altijd vriendelijk deed, ik maakte ook vaak een praatje met hem. en hij was ook vriendelijk tegen de rest van de buurt.
en op een gegeven moment zei hij niets, negeerde iedereen of deed hij juist vervelend tegen iedereen.
heb het in het begin gevraagd wat er aan scheelde, maar daar wilde ie niet op antwoorden. een maand of 2 nog geprobeert, zonder succes.
antwoord op scenario 2:
hij is bekend bij de politie, heeft een aantal jaren gezeten. en dat is ook bekend bij iedereen in de buurt en dus ook bij de politie. niet vanwege bijt-incidenten, toch wel wat zwaardere incidenten
maar hoe zit het nou als zijn hond dus echt een andere hond heeeft doodgebeten
-
- Infopolitie Gast
Volgens mij (en ik heb het even nagezocht) mogen deze honden alleen gehouden worden met een stamboom anders valt de hond onder de categorie pitbull en deze honden zijn verboden in Nederland.
Heb je al gemeld bij de politie dat hij in het bezit is van zo'n hond. Indien er een controle volgt door een opsporingsinstantie en het blijkt dat deze hond geen officiele stamboom heeft dan zal de hond in beslag worden genomen.
Misschien dat iemand anders het weet hoe het zit wat betreft de aanlijning en muilkorving van zo'n beest?
Heb je al gemeld bij de politie dat hij in het bezit is van zo'n hond. Indien er een controle volgt door een opsporingsinstantie en het blijkt dat deze hond geen officiele stamboom heeft dan zal de hond in beslag worden genomen.
Misschien dat iemand anders het weet hoe het zit wat betreft de aanlijning en muilkorving van zo'n beest?
-
- Infopolitie Gast
In de meeste gevallen is er per APV bepaald dat een hond aangelijnd moet worden, met uitzondering van een zogenaamd losloopgebied voor honden (dit staat dan middels bebording aangegeven).
Nu de zaak van het doodbijten van een andere hond. Wanneer deze opzettelijk wordt opgehitst om een andere hond dood te maken, dan komen we wel degelijk in het Strafrecht terecht, nl. artikel 425.
Succes in ieder geval,
Doggieman
Nu de zaak van het doodbijten van een andere hond. Wanneer deze opzettelijk wordt opgehitst om een andere hond dood te maken, dan komen we wel degelijk in het Strafrecht terecht, nl. artikel 425.
Het eerste spreekt vanzelf. Van de tweede is een uitspraak door de Hoge Raad dat een gevaarlijke dier een heel ruim begrip is. Het was, in deze uitspraak, zo dat een dier werd betiteld als gevaarlijk dier, aangezien deze een voetbal had kapot gebeten van voetballende jeugd.Artikel 425.
1.Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
a.)hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
b.)hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier
Succes in ieder geval,
Doggieman

-
- Infopolitie Gast
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Dat ligt eraan of het bevoegde gezag heeft bepaald dat de hond in kwestie een muilkorf dient te dragen.Anonymous schreef:maar mag nu een hond die een andere hond heeft doodgebeten, dan wel of niet onaangelijnd loslopen.
en een nieuwe vraag, hoe zit dat met die muilkorf???
Er is geen wetsartikel dat bepaalt dat een hond die een andere hond heeft doodgebeten eenmaulkorf dient te dragen.
-
- Infopolitie Gast
Zover ik weet, maar ik moet het even nakijken, wordt er een bijtrapport opgemaakt, zodra een hond de ander heeft gebeten. Ook bij hond bijt hond. Meerdere bijtrapporten kan ook tot inslapen leiden. Als de hond een andere in 1x dood bijt, weet ik niet wat er vervolgens gebeurt.
Aangifte van vernieling?
Dan mag de rechter het zeggen.
Of kan een goed een goed niet vernielen?
Hmm, interessant.
Aangifte van vernieling?
Of kan een goed een goed niet vernielen?

Hmm, interessant.
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
Denk dat je gewoon aangifte van 350, lid 2 kan doen.christel schreef:Aangifte van vernieling?
Of kan een goed een goed niet vernielen?![]()
Hmm, interessant.
Als houder/eigenaar heb je de verantwoording over de hond=is een goed/zaak.
En ik ben van mening dat het niet uitmaakt of je nu een andere hond doodt door middel van bv. een honkbalknuppel of je eigen hond, in beide gevallen is de daadwerkelijke vernieling aangericht door een goed/zaak, maar wel door toedoen van de persoon.
-
- Infopolitie Gast
Ik denk dat het voor de vragensteller niet relevant is of er hier sprake is van vernieling. Want zijn hond is dus niet doodgebeten maar hij gaf alleen aan dat de eigenaar van de steffordshire terrier had gezegd dat zijn hond een hond had doodgebeten.
Dus m.i. lijkt het me nog steeds het verstandigst om naar de politie te gaan en daar het voorval te vertellen onder vermelding van de soort hond, het dreigement en dat de eigenaar zei dat de hond al eerder een hond had doodgebeten.
Dus m.i. lijkt het me nog steeds het verstandigst om naar de politie te gaan en daar het voorval te vertellen onder vermelding van de soort hond, het dreigement en dat de eigenaar zei dat de hond al eerder een hond had doodgebeten.
-
- Infopolitie Gast
Ik denk dat het voor de vragensteller niet relevant is of er hier sprake is van vernieling. Want zijn hond is dus niet doodgebeten maar hij gaf alleen aan dat de eigenaar van de steffordshire terrier had gezegd dat zijn hond een hond had doodgebeten.
-
- Infopolitie Gast
Zoals ik al eerder aangaf, geen enkele hond mag loslopen (lees: niet aangelijnd), in elke APV is dit geregeld. Alleen met uitzondering van de zogenaamde losloopgebieden welke door een gemeente zijn aangewezen.Anonymous schreef:maar mag nu een hond die een andere hond heeft doodgebeten, dan wel of niet onaangelijnd loslopen.
en een nieuwe vraag, hoe zit dat met die muilkorf???
Een muilkorf gebod kan alleen worden opgelegd door de burgemeester van de betreffende plaats. Alleen moet het wel schriftelijk zijn vastgelegd door bijvoorbeeld de politie.
Over het algemeen gaat een surveillancehondengeleider van politie er dan mee aan de gang en maakt een uitgebreid proces-verbaal voor de gemeente met het verzoek om een muilkorfgebod op te leggen.
Doggieman

-
- Infopolitie Gast
Duidelijk lijkt mij!
Uiteraard kan je melding doen! Als de melder zich realiseerd, dat hij geen info krijgt van de politie m.b.t. evt inhoud van mogelijke eerdere meldingen.
Het mooiste is natuurlijk als de politie zelf constateerd dat die hond losloopt waar het niet mag en/of dat meerdere mensen klachten over deze meneer met hond hebben.
Alleen keerzijde.... als je aanstuurd op handhaving m.b.t. het loslopen, snij je natuurlijk ook jezelf en anderen in de vingers, maar soms moet je wel.
Ik wens u veel succes. Dit zijn altijd lastige dingen. Er is genoeg mogelijk, maar overal zit een een andere kant aan.
Uiteraard kan je melding doen! Als de melder zich realiseerd, dat hij geen info krijgt van de politie m.b.t. evt inhoud van mogelijke eerdere meldingen.
Het mooiste is natuurlijk als de politie zelf constateerd dat die hond losloopt waar het niet mag en/of dat meerdere mensen klachten over deze meneer met hond hebben.
Alleen keerzijde.... als je aanstuurd op handhaving m.b.t. het loslopen, snij je natuurlijk ook jezelf en anderen in de vingers, maar soms moet je wel.
Ik wens u veel succes. Dit zijn altijd lastige dingen. Er is genoeg mogelijk, maar overal zit een een andere kant aan.
-
- Infopolitie Gast