Getinte Ramen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Kenzo123
Infopolitie Gast

Getinte Ramen

Ongelezen bericht door Kenzo123 »

Ik heb een auto met getinte achter ramen maar ook mijn voorruit en zijramen zijn getint, ik ben gister staande gehouden door een agent die beweerde dat mijn zij/ voorruiten niet getint mochten zijn omdat hij dan geen oogcontact kan maken. Die agent wou dat ik ter plekke de tint eraf zou halen maar ik weigerde dit daarna dreigde de agent dat als hij mij de volgende keer zou zien hij mij een boete zou geven.
Volgens de website van rijkoverheid. “De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten.” Ik heb mijn ruiten laten meten met de tintman zelfde apparaat als politie gebruikt en dan kom ik op 56/57% uit dus gewoon legaal. Mag een agent zomaar dreigen dat hij je een boete gaat geven terwijl mijn raamtint legaal is?
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Getinte Ramen

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ook voor de agent telt: meten is weten. In afwachting van dat resultaat kan hij waarschuwen dat de volgende keer mogelijk een boete volgt.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Getinte Ramen

Ongelezen bericht door Skipperje »

En ruiten mogen dus best wel getint zijn, alleen geldt de eis van lichtdoorlatendheid.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Getinte Ramen

Ongelezen bericht door Mitch »

Zonder geijkte en afgestelde tintman kan de agent geen boete schrijven.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Getinte Ramen

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Inmiddels lijkt mij het antwoord gegeven.

Tot slot wil ik @Kenzo123 nog meegeven dat een waarschuwing van een agent dat de volgende keer een boete kan volgen nooit een dreigement is, maar gewoon een waarschuwing om u de gelegenheid te geven om zaken in orde te brengen. Agenten dreigen niet, maar waarschuwen u in dit geval.
Verder heeft u zelf de lichtdoorlatendheid laten meten met een tintman. Dat is positief! Het enige probleem dat er nu nog kan ontstaan is dat bij een meting volgens de geëigende procedure met een geijkt instrument er alsnog een waarde gemeten wordt die strafbaar is. De marges die u aanhaalt (56/57% tegen wettelijk 55%) geven daar aanleiding toe; het percentage verschil is erg klein!

Advies ook omwille van de verkeersveiligheid: verwijder die folie. Vooral in duister en schemering wordt u veel zicht ontnomen en
kunt u op bijvoorbeeld een rotonde zomaar een slecht verlichte fietser van rechts die voorrang heeft missen .
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Getinte Ramen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Toch vind ik het een bijzonder verhaal omdat ik geen automerk ken dat z'n voorruit en voorste zijruiten aflevert zonder een tintje die al op de wettelijke grens zit. Met andere woorden; door het zelf aanbrengen van folie ga je eigenlijk altijd over de grens..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten