Melding gevaarlijk rijgedrag

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bas123 TS
Nieuw lid
Roepnaam: bas
Geslacht:

Melding gevaarlijk rijgedrag

Ongelezen bericht door Bas123 »

Beste forumleden,
Ik reed vandaag bij school driftend weg voor de deur (niet de slimste actie), nu zeggen zij dat ze daar een melding bij de poltie van gaan doen. Ik vroeg mij af of de politie naar aanleiding hiervan mijn rijbewijs kan innemen?

Opmerking van moderator Frans

Dubbel bericht verwijderd
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Melding gevaarlijk rijgedrag

Ongelezen bericht door maestro »

Dat is een beetje vaag verhaal, driftig wegrijden is op zich niet strafbaar. Het gaat om de concrete gedragingen, waar je over zwijgt. Dan is antwoorden lastig.
Maar In de eerste plaats zal er bewijs van moeten zijn, zoals een camera of verschillende getuigen. Inname rijbewijs zal niet snel aan de orde zijn, mogelijk eerder een educatieve maatregel gedrag.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@maestro hij heeft het over driftend wegrijden en dan kan heel link zijn. Wellicht was hij ook driftig maar daar wordt vooralsnog niet over gesproken.
@Bas123 Als dit vastgelegd is of gezien is door een opsporingsambtenaar is inname van je rijbewijs zeker een van de mogelijkheden. En ja, dit kan ook al n.a.v. camerabeelden gebeuren.

Jij kwalificeert het in je openingspost als "niet de slimste actie" wat naast het understatement van de dag is, mij ook de indruk geeft dat je de ernst hiervan niet in voldoende mate in ziet.
Maar naast al die (risicovolle) dingen die nu besproken zijn, vinden de mensen kinderen die je zagen driften bij die school je nu allemaal een waanzinnig toffe en stoere gozer natuurlijk. En daar ging het om want nu heb je........ kun je... ontvang je....... euh..... help me even. Wat heb je daar ook alweer aan?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Het voordeel van een melding is altijd dat men er wellicht NU niks mee kan maar kennelijk wil Bas aandacht, van zijn medescholieren.

En als er een mutatie wordt vastgelegd op dat kenteken dan krijgt ie vanzelf meer aandacht, meer dan ie waarschijnlijk wil.

Maar hé, collega Proost zei het al, je medestudenten vinden je vast heel erg... euhm, nou ja, ze zullen vast iets vinden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bas123 TS
Nieuw lid
Geslacht:

Tja ik zit op een school voor autotechniek, dus een beetje spelen met de auto hoort hier naar mijn mening wel een beetje bij. Ook heb ik zeker niemand in gevaar gebracht. Er zijn overigens geen cameras alleen een leraar die het heeft gezien.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Tegenwoordig heeft iedereen een camera op zak. Die zijn er in veel grotere getalen dan de camera's waar jij aan refereert.

Ik zie het verband tussen autotechniek en gevaar of hinder veroorzaken op de weg niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen.
En de meeste mensen die iemand aangereden hebben hadden niet de intentie om iemand te verwonden of in gevaar te brengen en dachten tot het laatste moment dat daar ook geen sprake van was.
Het gaat altijd goed.... Tot het fout gaat. Zo ook bij de jongen uit mijn link. Ook bij een school overigens... En toen ging het dus niet goed.

Als je een beetje wil spelen (om even in jouw bewoordingen te blijven) en je denkt daar je auto bij nodig te hebben, kan ik je de circuitdagen van harte aanbevelen. Maar zeker niet de openbare weg.
Bas123 TS
Nieuw lid
Geslacht:

Oke ik zie al dat er geen serieuze reacties op mijn vraag gaan komen en jullie allemaal heilige boontjes zijn die nooit een regel zouden breken. En ja wat een gevaar om vanuit stilstand even weg te driften, in mijn mening is het velen malen gevaarlijker om met 30 langs een school te rijden dan met zon 10km/h en slippende banden weg te rijden. Stel je voor dat je tegen iemand aan komt dan heeft hij misschien een blauwe plek😮
Dit onderwerp kan dicht wat mij betreft
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bas, jij snapt kennelijk niet dat wij zeer serieus zijn. Ik heb zelf gewerkt als ongevallenanalist en heb meegemaakt dat mensen dood werden gereden met 3 km/h. Iemand die vanuit stilstand weg drift heeft zijn focus meestal niet op de weg, maar op de "kijkers". Zodra je één kind of bejaarde (en alles daar tussen) over het hoofd ziet, tijdens het wegrijden, kan die persoon daarbij overlijden. Misschien alleen een blauwe plek, maar als je met je hoofd op straat valt, kan het fataal zijn. Natuurlijk kijk je uit, helaas heb ik de ervaring dat er desondanks iets mis kan gaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Bas123 TS
Nieuw lid
Geslacht:

Alles kan… en volgens mij heb ik toch iets meer controle over mijn auto dan een kind van 6 die met 10kmh over de stoep in een speelgoedauto rijd. Of een bejaarde die met 10% resterend zicht op een elektrische fiets 25kmh door het verkeer sjeest. En toch zie ik geen agent daarop handhaven. Niet alles is levensgevaarlijk, en als je een beetje weet wat je doet dit ook niet..

Maar vrij nutteloze discussie dit, en hier laat ik het bij👍
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uw en onze mening over veilig en beheerst verkeersgedrag verschillen teveel. Uw rijgedrag, als dat wordt gezien door een agent, is minstens een educatieve maatregel gedrag (EMG) waardig.

Verder lijkt mij een slotje een prima idee. :slotje:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten