Werkwijze politie: mutaties en onderzoeken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mister X
Infopolitie Gast

Werkwijze politie: mutaties en onderzoeken

Ongelezen bericht door Mister X »

Ha iedereen,
Ik heb een tijd geleden iets doms uitgevreten wat leidde tot een 'aantekening/registratie'(?). Toen begon ik mij af te vragen hoe de politie eigenlijk van melding tot BOSZ komt. (Zag zo snel nog geen andere post over dit onderwerp)
Specifieker:

- Wijkagent Y komt een verdachte situatie tegen (evt na melding). Bijv een 'verdachte situatie' met een rondsluipende autokraker.
- Betrokkene wordt staande gehouden, legitimeert zich, maar behalve getuigen die iets vreemds zagen en een warrig onlogische verklaring is er geen daadwerkelijk bewijs voor iets illegaals.
- Persoon mag vertrekken, maar niet zonder 'aantekening/registratie/notitie' (weet de exacte woordkeuze niet meer) persoonsgegevens en kenteken.

Welnu; als ik het goed begrijp zal het waarschijnlijk om een 'mutatie' in BVH gaan.
1 - Is dat BVH een soort logboek of een grote kaart, wat agenten iedere dag na einde van de dienst invullen? Hoeveel detail zetten ze er in? En wat voor incidentcode als ze uiteindelijk niets strafbaars kunnen 'vinden'?
2 - Wat doet de politie als organisatie vervolgens met die verzamelde mutaties in BVH? Worden die wekelijks in een groep besproken om eventueel alsnog verder te onderzoeken? Kijkt iemand er ooit nog naar?
3 - Krijgen bepaalde agenten of onderzoeksteams een melding over 'nieuw ingevoerde' incidenten of iets dergelijks? Ik kan mij voorstellen dat in casu een team wat een jaar geleden een (gestopt) onderzoek deed naar een autodiefstal in dezelfde straat graag (automatisch) op de hoogte wordt gesteld van dergelijke nieuwe mutaties zodat ze het onderzoek eventueel kunnen heropenen. Of werkt dat niet zo?
4. Hoe leidt een dergelijke mutatie uiteindelijk tot een PV richting het OM, of een onderzoek? Of kan dat niet meer nadat de keuze voor een enkele (in dit geval E40/A10/A70?) mutatie is gemaakt?
5. Mag of zal een agent zelf de mutatie later nog verder onderzoeken, bijv. door eens op de naam van de betrokkene te Googlen?
6. Mag de politie met de geregistreerde naam van betrokken Persoon de melder teruginformeren? ("Het bleek Kees Jansen, ons wel bekend")

Ben met bovenstaande gewoon benieuwd naar wat er nu eigenlijk achter de schermen gebeurt met een melding.
Dank alvast!
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Werkwijze politie: mutaties en onderzoeken

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

oke..

"Gewoon" een vraag...
Waarbij allerlei interne codes en systemen genoemd worden en dan de vraag hoe en waar we dingen muteren en hoe daarvan de opvolging is.

1) ben je student: veel plezier met uitzoeken
2) ben je burger: sorry, maar dan had je niet met bvh codes gekomen, dus zie 1)
:slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten