Bang voor aangifte van stalking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bezorgdeburger
Infopolitie Gast

Bang voor aangifte van stalking

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Afgelopen vrijdag wilde ik het contact met iemand verbreken, waar ik in het verleden heel veel contact mee heb gehad. (Ging om lotgenotencontact, geen relatie. En, alleen maar per telefoon, nog geen jaar, intensief appen en af en toe videobellen.) Ik wilde ons contact netjes afronden, omdat het me veel heeft gebracht heeft, maar ook omdat het niet makkelijk is geweest. We hadden een ontzettend emotioneel en diepgaand contact over onze gezamenlijke problematiek, maar we triggerden bij elkaar ook dingen in diezelfde problematiek. (Ik ga i.v.m. privacy liever niet teveel in de details.)

Lang verhaal kort: ik wilde het telefonisch afronden, omdat ik ondanks al het gedoe netjes afscheid wilde nemen en hem wilde bedanken en succes wensen. Die kans kreeg ik niet. Er volgde enkele appjes, en als donderdagslag bij heldere hemel zei hij dat hij aangifte zou doen van stalking als ik hem zou opzoeken (ik weet niet eens waar hij woont), of door zou gaan met bellen of appen. Ik schrok me kapot. Daarna hebben we elkaar op alle mogelijke manieren geblokkeerd.

Na zijn mededeling over die stalking heb ik nog een keer geprobeerd te bellen, en hem via sociale media nog een afrondend bericht gestuurd. Zonder verwijten, maar meer wat het met mij gedaan heeft. Nu vraag ik me af: kan iemand daardoor al aangifte van stalking doen? Ik ben erg geschrokken, weet niet waartoe deze persoon in staat is, en ben doodsbang dat hij dat hij het echt gaat doen. Hoe werkt zoiets? Moet ik me echt zorgen maken?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Bang voor aangifte van stalking

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Wetstekst

Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Mijn advies: vooral niet nog een keer bellen. U hebt geprobeerd het netjes af te ronden. Dat wilde de ander niet helaas. Als u nu doorgaat dringt u zichzelf op aan de ander en zou dat uit kunnen lopen in een stalkingszaak.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Bezorgdeburger
Infopolitie Gast

Re: Bang voor aangifte van stalking

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Snap ik. Ga ik natuurlijk ook niet doen. Punt is: het contact verliep hiervoor al moeizaam. En als je heel zwart-wit kijkt, zijn we beiden ook over elkaars grenzen gegaan.

Ik heb achteraf absoluut te hard mijn best gedaan om de oorspronkelijke verbinding te herstellen, en ben daarbij af en toe ook wel over zijn grens gegaan. Als je heel selectief naar een paar passages uit lange whatsappconversaties kijkt, dan kan ik me voorstellen dat een buitenstaander zou denken: laat die man toch eens met rust. Niet letterlijk (ik ben nooit ongevraagd doorgegaan met contact), maar ik denk dat je dat tussen de regels door wel zou kunnen denken.

Dus ik bedoel meer: wat is er nodig voor een aangifte van stalking? Is een gevoel en wat fragmenten uit whatsapp gesprekken genoeg? Of hoe werkt dat?

Het is meer: ik ben echt geschrokken van zijn uitspraak, ik twijfel ook of het wel goed met hem gaat en ontzettend bang dat ik, zonder me daar bewust van te zijn, misschien toch te ver ben gegaan. Daar lig ik dus echt wakker van. 🤷🏼‍♀️
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Bang voor aangifte van stalking

Ongelezen bericht door SWAT »

Stalking is geen zwart/wit feit. Of er sprake is van stalking is afhankelijk van het samenstel van feiten die bij elkaar stalking zouden kunnen opleveren. Ook met duidelijk zijn dat het slachtoffer het voortdurende en opdringende gedrag niet wenst.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Bezorgdeburger
Infopolitie Gast

Re: Bang voor aangifte van stalking

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Niet iets waar je zomaar in een opwelling aangifte van gaat doen dus, terwijl je een week daarvoor nog vrijwillig contact met iemand had.

Dank voor de uitleg.
Gesloten