Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GezagsgetrouweBurger
Infopolitie Gast

Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

Ongelezen bericht door GezagsgetrouweBurger »

Hallo,
Vorige week heb ik telefonisch melding gedaan van een vondst van een verdacht pakketje. Bij het bellen met 0900 8844 werd mijn mobiele nummer gekoppeld aan mijn huisadres.
Vraag 1: Hoe kan dit? Via inzage in het KPN/Vodafone systeem of op basis van eerder contact? In dat geval kan ik me een eerder telefoontje van jaren her voor de geest halen (vuurwerk of andere geluidsoverlast, o.i.d.) , maar vraag ik me af hoe lang zoiets bewaard blijft?

Nav mijn telefoontje kwamen er enkele agenten op locatie om mijn 'vondst' te inspecteren.
Vraag 2: In gesprek met de agenten werd me om een ID gevraagd dat ik heb laten zien en dat werd gefotografeerd (omdat de scantoepassing niet werkte... :oops: ) Ik neem aan dat ik nu ook aan deze melding gekoppeld ben. Ook daarvoor de vraag, hoe lang blijft zoiets bestaan?
Nogmaals, het zijn geen hele spannende zaken maar aan de andere kant heb ik een idee dat er straks bij een willekeurige burger met een druk op de knop een hele lijst aan meldingen van de afgelopen -tig jaar over het scherm rolt. Van een strafblad begrijp ik dat, maar hoe zit het met 'overige' contactmomenten?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De digitale mogelijkheden van de overheid nemen traag maar gestaag toe en er zijn al vele levens mee gered. U zegt dat u belde met het algemene informatienummer maar waarschijnlijk bent u wel doorverbonden met de 112 centrale:


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 112-bellen

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Smitty
Lid
Lid
Aspirant
Berichten: 98
Lid sinds: 13 mar 2018, 20:28
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contact:

Re: Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

Ongelezen bericht door Smitty »

Qua de geredde levens sluit ik me aan bij Zijlvaart.

En voor de antwoorden op uw vragen:

Vraag 1: De politie kan niet zomaar systemen inzien van andere bedrijven. Vermoedelijk is het inderdaad op basis van een eerder contact, dat kan zowel telefonisch zijn als persoonlijk contact. Ik weet dat ze bij het Service Centrum (0900-8844) vaak het telefoonnummer en uw postcode + huisnummer vragen. Dit om u in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn, soms is het namelijk noodzakelijk dat u voor een bepaalde zaak vaker belt en dat scheelt u en de politie dan weer een hoop tijd m.b.t. die uitvraag.

Vraag 2: Dat uw ID-kaart gevraagd is ter plaatse is gebruikelijk. Soms kan het namelijk van belang zijn dat u later nog gebeld kan worden m.b.t. aanvullende vragen etc. Of u in de melding gekoppeld bent is niet áltijd standaard. Soms is het voor de melding van belang om u als melder te noemen, maar ik kan ook tig voorbeelden opnoemen waarin u niet in de melding gekoppeld zou worden. In principe blijven de registraties bewaard zoals dat bij wet is vastgelegd. (Uit mijn hoofd 5 (?) jaar, daarna zal het niet meer zichtbaar zijn.)
Gebruikersavatar
GezagsgetrouweBurger
Infopolitie Gast

Re: Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

Ongelezen bericht door GezagsgetrouweBurger »

Dank voor de reacties.
@Zijlvaart Of ik verbonden ben met de 112 centrale weet ik niet, wel dat ik na het noemen van de plaatsnaam verbonden werd met de betreffende regio. Toen ik later nog eens belde (als er na 15 min niemand geweest was, kon ik nog eens bellen) gebeurde dit opnieuw. En de centraliste noemde mijn huisadres, niet de locatie waar ik op dat moment was (wás dat maar zo, want het precies aanduiden kostte me nogal wat moeite aan iemand die aan de ander kant van het land bleek te zitten).

Hmm nu ik dit tik klinkt dit niet logisch: ik werd verbonden met regio noord maar de persoon die ik sprak zei dat hij geen idee van de straat had omdat hij in Rotterdam zat.

Enfin, als ik nu maar geregistreerd sta onder de B van Behulpzaam en niet die van Boef zal het wel goed komen.
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 164
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Wanneer en hoelang geregistreerd in systemen

Ongelezen bericht door NickB »

In principe wordt u doorverbonden met het servicecentrum van de regio waarvoor u belt. Bij een lange wachtrij wordt er echter gebruik gemaakt van een overloop mogelijkheid, waardoor een andere regio u te woord staat en de melding doorzet naar (de meldkamer van) de juiste regio. Het kan dus inderdaad gebeuren dat u vanuit Rotterdam wordt geholpen voor iets wat in het noorden speelt.

De servicecentra gebruiken een soort klantcontact systeem waarbij gegevens van de melder worden vastgelegd. Op die manier kunnen zij u bij vervolgtelefoontjes beter helpen. Hoe lang de gegevens bewaard worden durf ik niet te zeggen. Ik verwacht net zo lang als bij het volgende punt:

Alle meldingen die de politie ontvangt en behandeld, maar ook zelfstandige acties, worden vastgelegd in een zogenaamde 'mutatie' in het politiesysteem. Deze registraties blijven 5 jaar toegankelijk voor politiemedewerkers en worden daarna afgeschermd. Ze blijven dan nog 5 jaar afgeschermd beschikbaar voor een beperkt aantal personen en doelen (bijvoorbeeld klachtbehandeling). Na deze 10 jaar worden de gegevens vernietigd. Dit is de standaardprocedure, maar kan voor specifieke gegevens afwijken.

Als uw naam door de behandelende agenten is genoteerd bij de mutatie moet er ook een rol aan u worden toegekend. Die zal afgaande op uw verhaal "melder" zijn. U staat daardoor niet negatief te boek, maar juist als iemand die de moeite neemt iets met de politie te delen. Dit wordt hooguit problematisch als u vaak bewust valse meldingen doet.
Gesloten