Tot op heden niks vernomen, rijden onder invloed

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
HoeZitHetNou
Infopolitie Gast

Tot op heden niks vernomen, rijden onder invloed

Ongelezen bericht door HoeZitHetNou »

Goedenavond,

Graag zou ik jullie expertise willen over het volgende verhaal. Het is namelijk een soort zwaard van damocles wat boven mijn hoofd hangt.

Situatie:
Woon in Beuningen, echter dit speelt af in Zandvoort (vanwege weekend bijbaan en familie daar bezoeken in het weekend)
Nog nooit in mijn leven in aanraking gekomen met de politie, op een aantal parkeerboetes na.

Verhaal:
Eén jaar geleden ben ik uit werk (+-1.30u) langs de kant van de weg gezet, waarbij op basis van een wietgeur en het werken bij een coffeeshop een speekseltest is afgenomen. Deze was positief voor thc. De verbalisant gaf aan dat wegens mijn goede medewerking vanaf het begin, ik niet werd gearresteerd echter wel mee moest voor een bloedtest. Daarna mocht ik opgehaald worden door mijn moeder (+-03.00u).
Twee weken later het resultaat; 8,0microgram t.o.v. het 3,0microgram limiet.

In de ontvangen brief staat verder dat vanwege het bloedresultaat de zaak wordt voorgelegd bij de OvJ én dat ik mogelijk wordt aangemeld bij het CBR voor een onderzoek rijgeschiktheid.

Heden:
Tot op heden heb ik niks vernomen van het CBR, terwijl ik mij hier wel op voorbereid heb, na het lezen van een aantal rijden onder invloed van thc gerelateerde zaken. Ook ben ik sinds de confrontatie volledig gestopt met blowen, alcohol drink ik überhaupt al niet.

Mijn advocaat geeft aan dat dit inderdaad mogelijk is geen onderzoek te krijgen, om verschillende redenen. En dat verder ook het termijn verstreken is dat het CBR nog een oproep voor een onderzoek kan doen. Verder geeft hij aan dat het echter wel tot twee jaar kan duren voordat ik bericht krijg van de OvJ.

Mijn vragen aan u allen na het lezen van mijn verhaal zijn:
- Kunt u ophelderen of het inderdaad klopt dat het CBR geen onderzoek meer kan opleggen i.v.m. het termijn wat verstreken is?
- Wat zijn de mogelijke redenen dat er geen onderzoek is opgelegd door het CBR ondanks het overschrijden van het toegestane limiet?
- Het zijn oprecht stressvolle maanden geweest, elke dag de brievenbus opendoen met een verhoogde hartslag. Een ander, makkelijker bereikbaardere stage zoeken ivm het vooruitzicht van rijbewijs ontzegging gedurende het onderzoek van CBR. Kan ik dit meenemen als ik eenmaal voor de OvJ sta?
- Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar wat als er in het systeem iets is fout gegaan waardoor ik wel een onderzoek opgelegd heb gekregen maar hier zelf niks van af weet? Heb ik nog wel een rijbewijs?

Ik wil jullie bedanken voor het lezen, meedenken en eventueel beantwoorden van mijn vragen.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Tot op heden niks vernomen, rijden onder invloed

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wetstekst

Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid

Art 3, lid 3
Het meest recente feit, bedoeld in artikel 2, is ten tijde van de mededeling niet langer dan zes maanden geleden geconstateerd. Indien het een mededeling betreft van de officier van justitie inzake bijlage 1, onder IV, dient de mededeling uiterlijk binnen zes maanden nadat de laatste afdoening onherroepelijk is geworden, te worden gedaan. Een uitzondering is slechts mogelijk, indien in de aard van de zaak gelegen omstandigheden dit rechtvaardigen.
Daarna dient het CBR binnen 4 weken te reageren..
Die termijnen lijken ruim verstreken maar een OvJ is vandaag de dag niet zo vlot dus het kan gerust nog even duren..met een goed excuus..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Tot op heden niks vernomen, rijden onder invloed

Ongelezen bericht door Proost »

Het CBR krijgt al deze gevallen toegestuurd. Maar zij bepalen zelf wie ze oproepen voor een cursus. En dat is niet iedereen.

Ik denk niet dat als je informerend belt, ze dan ineens van mening gaan veranderen om je alsnog wel of niet op te roepen.
Overigens denk ik dat de onzekerheid en het wachten misschien nog wel vervelender kan zijn dat weten waar je aan toe bent.

Als ze op basis van je dossier van plan zijn je op te roepen, dan gaan ze dat doen of zouden dat al gedaan hebben.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Tot op heden niks vernomen, rijden onder invloed

Ongelezen bericht door DiNozzo »

@Proost Maar zij bepalen zelf wie ze oproepen voor een cursus. En dat is niet iedereen
Een cursus is in dit geval geen optie meer. Dat gebeurt bij drugs nooit. Het zal een volledig onderzoek naar de rijgeschiktheid worden. Het rijbewijs wordt ook geschorst vanaf de start van het onderzoek tot afronding, wat een paar maanden kan duren.

In een normaal geval maakt een administratieve afdeling de uitslag van het bloedonderzoek op. Ik krijg die uitslag toegestuurd tegelijk met dat de verdachte deze krijgt. Ik rond binnen een paar weken het dossier af, afhankelijk van de drukte. Het is mij meer dan eens overkomen dat het daarna nog tot een jaar duurt voordat het OM dit dossier uiteindelijk opvraagt. Ook daar kampen ze met enorme tekorten. Ik zorg er tussendoor wel alvast dat de melding aan het CBR gedaan is, maar ik kan mij ook voorstellen dat collega's dit bij het TBA/OM laten. Dat is per regio anders ingedeeld.

Ik vrees dat u nog even geduld moet hebben. Wat gaat komen zal niet licht zijn. De standaard richtlijn is een geldboete van € 850,- voor een first offender. Bij herhaling praat men al snel over taakstraffen en gevangenisstraffen. Het CBR vraagt daarnaast ruim € 1300,- aan onderzoeks- en opleggingskosten. Niet voldoen is ongeldig verklaring van uw rijbewijs.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten