Straf bumperkleven

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Proost »

Jessedewit schreef: 08 nov 2022, 22:13 Maar als de agent zelf al zei dat hij hem op kentekenhouder ging schrijven komt er toch gewoon een boete binnen?
Ja die komt gewoon binnen

@zijlvaart67 ik weet niet echt waarom je zo aan gaat hierop.
Als de bestuurder onbekend gebleven is wordt je bij overtredingen in de gelegenheid gesteld om m de bestuurder kenbaar te maken. Noem het lief vragen, maakt niet zoveel uit, als er geen naam komt is die gewoon voor de eigenaar/kentekenhouder. Er is niets wat je kan doen om die te 'ontlopen', tenzij iemand anders de overtreding gemaakt heeft en dan mag je dus over de brug komen met die naam. Zo niet, dan is aan de kentekenhouder opmaken gewoon legitiem en rechtmatig. Niets shady aan.

Er ligt al een arrest van de Hoge Raad dat je ook een OBM op kan leggen aan de kentekenhouder bij een onbekend gebleven bestuurder. De zaak wordt er niet meer bijzonder door.

TS heeft bumper gekleefd. Kon door een plotse afslag niet staande gehouden en werd later gebeld. Ik zou het precies zo doen.
Je kan tegenwoordig in, ik noem het maar even voor het gemak de bonnenmodule, gewoon aanvullend pv opmaken dat je de tenaamgesteld gesproken hebt en je stuurt de bon in. Ook niet heel bijzonder en gebeurt bijna dagelijks
Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

Dan zie ik de betaling wel op de mat komen
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoe hard reed je op de snelweg?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door SWAT »

Alleen bij de zogenaamde Mulder overtredingen ligt er een "verplichting" om de bestuurder staande te houden tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is en dan kan op kenteken geschreven geworden.

Bij niet Mulder feiten, waaronder ook bumper kleven boven bepaalde snelheid, is staande houden minder verplichtend.
Als echter op kenteken geschreven wordt zal de kentekenhouder eerst gevorderd worden de daadwerkelijke bestuurder bekent te maken. Is dit een ander dan de kentekenhouder dan zal deze, indien deze erkent te hebben gereden, verder strafrechtelijk vervolgd worden.
Maakt de kentekenhouder de feitelijke bestuurder niet bekend en ontkent hij te hebben gereden dan volgt vervolging ter zake het niet voldoen aan de vordering tot bekend maken van de bestuurder. De straf zal dan net zo hoog zijn als ware hij de echte bestuurder.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Proost schreef: 08 nov 2022, 22:24 Je kan tegenwoordig in, ik noem het maar even voor het gemak de bonnenmodule, gewoon aanvullend pv opmaken dat je de tenaamgesteld gesproken hebt en je stuurt de bon in. Ook niet heel bijzonder en gebeurt bijna dagelijks

Op mijn dienst-gsm kan dit niet. Een aanvulling in de 'bonnenmodule' is mi namelijk niet van toepassing want het lukt per definitie al niet om deze bon zonder bestuurder geaccepteerd te krijgen. Ik kan maar 1 conclusie trekken; alles moet handmatig uitgetypt worden..en op mijn team gebeurt zoiets niet, zeker niet voor een simpel bonnetje die normaal gesproken wel via de gsm wordt afgedaan. Noem het 'praktisch werken', geef het een naam, maar wij doen dat gewoon niet..
Ze hadden beter een bon voor de snelheid kunnen uitschrijven, dan hadden ze 't wel via de gsm kunnen afhandelen en waren ze in 2 minuten klaar geweest..

Ik verwacht er, puur om administratieve redenen, dus niet veel van. Nog afgezien van het feit dat Justitie zelf aangeeft niet geïnteresseerd te zijn in vervolging van dit soort feiten zonder dat we een bestuurder hebben, anders was 't ook wel mogelijk om 't via de gsm af te handelen maar dat is bewust geblokkeerd. Als Justitie haar eigen vervolgingsbeleid serieus neemt seponeert ze deze casus dus meteen. Een bon zonder bestuurder wil Justitie niet hebben en is ronduit onmogelijk, een tik pv zonder bestuurder gaat ze wel in behandeling nemen? Lijkt me bijzonder; vaak lees ik dan (als beheerder) het afloopbericht 'svp via Meos afhandelen' en gaat het dossier (terecht) de vuilnisbak in. Of het eea nou wel of niet via de bonnenmodule kan worden afgehandeld. Laat ik 't beleid zo samenvatten; waar een feitnummer voor bestaat worden geen tik pv's geaccepteerd en dat klinkt mij heel logisch in de oren..

Maar goed; we gaan wel zien hoe het afloopt, ik hoor 't tenminste graag..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

SWAT schreef: 08 nov 2022, 23:37 Alleen bij de zogenaamde Mulder overtredingen ligt er een "verplichting" om de bestuurder staande te houden tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is en dan kan op kenteken geschreven geworden.

Bij niet Mulder feiten, waaronder ook bumper kleven boven bepaalde snelheid, is staande houden minder verplichtend.
Als echter op kenteken geschreven wordt zal de kentekenhouder eerst gevorderd worden de daadwerkelijke bestuurder bekent te maken. Is dit een ander dan de kentekenhouder dan zal deze, indien deze erkent te hebben gereden, verder strafrechtelijk vervolgd worden.
Maakt de kentekenhouder de feitelijke bestuurder niet bekend en ontkent hij te hebben gereden dan volgt vervolging ter zake het niet voldoen aan de vordering tot bekend maken van de bestuurder. De straf zal dan net zo hoog zijn als ware hij de echte bestuurder.
Oke en wat kan die straf zijn?
Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

De agent had het over een strafbeschikking.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Die straf is afhankelijk van de gereden snelheid en de onderlinge afstand. Eea kan variëren van €300,- tot meer dan €800,-

Kijk maar wat er gebeurt..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

En verwacht je iets met een straf lijkende op een rijontzegging of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Alleen in het meest extreme geval; bij meer dan 120 km/h gecorrigeerd en echt de minimale tussenafstand.
Komt bij dat men die straf dan tegen de bestuurder uitspreekt en, in eerste aanleg, zeker niet tegen de kentekenhouder.
Juridisch kan het, maar gelukkig bestaat er ook nog zoiets als beleid.

Het wordt pas ernstiger als u een aardig strafblad heeft opgebouwd qua verkeersovertredingen, maar daar ga ik maar niet vanuit..

Kijk naar programma's zoals 'Voor de rechter' en u zult zien dat dit echt een uitzondering is..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Proost »

Toevallig afgelopen maand nog een bon opgemaakt voor bumperkleven die ik ook niet kon staandehouden.
Is geen tikverbaal geworden, gewoon via MEOS. Ook nagebeld omdat ik ook een duidelijke herkenning van de bestuurder had. Telefoon gesprek even aanvullend uitgetypt evenals de bevindingen. Dat moet toch al. Iedereen mag de keus maken om die op de telefoon te doen maar ik ken geen collega die dat doet. Dat doe je juist op een toetsenbord.

Bonnen die je op je telefoon opmaakt kun je daar zonder problemen een maand in de wacht laten staan dus heel veel administratieve last is dit niet.
Zou echt niet weten waarom bumperkleven zo'n "uitgebreid tikverbaal" zou moeten worden. De bestuurder heb je namelijk... Zij het ietsje later dan bij een staandehouding.

Dat jij zegt dat jouw collega's deze moeite niet nemen zal vast een lokaal ding zijn. Bij ons is dat echt geen issue.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja duidelijk, maar dat heeft allemaal niets met deze casus te maken en wel hierom:

Nee verder niks gezegd of toegegeven maar hij zou op naam van kentekenhouder worden geschreven.
Oftewel; geen bestuurder, geen herkenning, helemaal niks. Blijft over; op kenteken bekeuren en probeer dat eens via je dienst-gsm cq via een tik pv, dat is de casus, en juist dat is mi geen optie.. Er is wel een vies trucje maar die ga ik hier niet uitleggen en, zoals ik al continu aangeef, dat is ook niet wat het OM wil; ze willen een staandehouding en niet anders. Andere bonnen of tik pv's op kenteken worden conform het beleid niet geaccepteerd. Het bekeuren op kenteken is voor dit feit niet voor niets geblokkeerd in de gsm of zou dat toeval zijn?
Nogmaals; juridisch kan het wel, maar het OM wil het niet..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

zijlvaart67 schreef: 09 nov 2022, 09:17 Alleen in het meest extreme geval; bij meer dan 120 km/h gecorrigeerd en echt de minimale tussenafstand.
Komt bij dat men die straf dan tegen de bestuurder uitspreekt en, in eerste aanleg, zeker niet tegen de kentekenhouder.
Juridisch kan het, maar gelukkig bestaat er ook nog zoiets als beleid.

Het wordt pas ernstiger als u een aardig
strafblad heeft opgebouwd qua verkeersovertredingen, maar daar ga ik maar niet vanuit..

Kijk naar programma's zoals 'Voor de rechter' en u zult zien dat dit echt een uitzondering is..
Ja ik ben 1 keer geflitst met 4 km/h ge hard. Voor de rest nooit wat gehad. Maar van snelheid is hier geen sprake dan toch want de agent vertelde mij dat hij niks heeft kunnen meten of iets omdat wel even te hard reed maar daarna dus af remde voor de gene voor mij en toen dus aan het bumperkleven was. Dus qua snelheid kon hij niks bewijzen of opmaken zei die.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, allemaal prima maar dat zijn allemaal dingen die achteraf aangevochten kunnen worden indien er een acceptgiro volgt.
Wacht af of er iets komt en als er een acceptgiro volgt dan staat het u vrij om daartegen in bezwaar te gaan.

We kunnen hier alle opties gaan bespreken maar de beste optie is gewoon even afwachten of en wat er op de deurmat valt..

Ik hoor 't graag..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Jessedewit
Infopolitie Gast

Re: Straf bumperkleven

Ongelezen bericht door Jessedewit »

Oke we gaan het zien. Ik hoop alleen niet dat ik niet meer ga mogen rijden. Ik moet stad en land af voor mijn werk (letterlijk).
Gesloten