Geboeid worden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Wouter van waas
Infopolitie Gast

Geboeid worden

Ongelezen bericht door Wouter van waas »

Ik zie vaak filmpjes voorbij komen zoals het laatste filmpje uit zaandam. Waarbij er een wapen getrokken wordt op een mogelijk bewapende maar met lege handen, jongen van 14 jaar(een kind). En als ie netjes op de grond ligt krijgt hij even lekker hard en met extra momentum een knie in zijn rug. Ik vraag mij af, is dit echt nodig? Wordt dit aangeleerd? Of is dit meer de oncontroleerbare agressie van de heer in uniform?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Frans »

Heb je een link naar dat filmpje, dan spreken we in ieder geval allemaal over hetzelfde?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Frans »

Als je het hebt over het filmpje in dit artikel:

https://www.ad.nl/video/productie/polit ... dam-338766

Of dit artikel:

https://www.telegraaf.nl/c/154541853/

In het kort, ik zie in het bij het AD niets aparts bij de aanhouding van een verdachte waarbij op dat moment kennelijk het vermoeden bestond dat hij een (nep)-vuurwapen had en waarbij die verdachte, oud genoeg om daarmee te kunnen schieten zo te zien, een half korps en een halve stad in rep en roer heeft gebracht. Het is voor de politie dus geen "kind" maar op dat moment een serieuze verdachte met een vuurwapen.

Verder verwijs ik je graag naar forumregel 17.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 516
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Carolien »

Zonder linkje inderdaad lastig te beoordelen. Daarnaast is het maar de vraag of we daar álles op zien. Vaak zie je niet wat er vooraf gegaan is... dus dat de verdachte eerst zelf met een wapen staat te zwaaien of geweld gebruikt naar anderen of de politie. Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is maar ik oordeel niet snel op basis van een filmpje van internet...

Ook al staat iemand met lege handen, de aard van de melding kan zomaar zijn dat er mogelijk een (vuur)wapen in het spel is, dat (vuur)wapen kan diegene wel ergens verstopt hebben onder zijn kleding.

Nogmaals, zonder linkje is het allemaal maar gissen...

Edit. Dank voor de aanvulling Frans met het linkje. Verder eens...
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Wouter van waas schreef: 07 nov 2022, 16:37 Waarbij er een wapen getrokken wordt op een mogelijk bewapende maar met lege handen, jongen van 14 jaar(een kind). En als ie netjes op de grond ligt krijgt hij even lekker hard en met extra momentum een knie in zijn rug. Ik vraag mij af, is dit echt nodig? Wordt dit aangeleerd?
Ja, dit is nodig. Dat iemand op zijn buik ligt, wil niet zeggen dat hij onder controle is. In een fractie van een seconde kan die vrije hand een vuurwapen uit zijn jaszak pakken als hij gek wil doen. Daar trainen we ook op en dat heb ik vaak genoeg gedaan in oefensituaties om te weten dat het werkt. De knie op zijn schouderblad in combinatie met een overstrekking beperkt de bewegingsruimte en daarmee het risico.

Verder zeg ik: als je als 14-jarige zo'n zwaar misdrijf wil ondergaan, moet je ook niet huilen als je aangepakt wordt als een man.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Pim »

Wouter van waas schreef: 07 nov 2022, 16:37 Ik zie vaak filmpjes voorbij komen zoals het laatste filmpje uit zaandam. Waarbij er een wapen getrokken wordt op een mogelijk bewapende maar met lege handen, jongen van 14 jaar(een kind). En als ie netjes op de grond ligt krijgt hij even lekker hard en met extra momentum een knie in zijn rug. Ik vraag mij af, is dit echt nodig? Wordt dit aangeleerd? Of is dit meer de oncontroleerbare agressie van de heer in uniform?
Op het moment dat ik mijn wapen moet bergen en mijn handboeien moet gaan vastpakken of vast heb, wil ik zeker weten dat de verdachte niet onder mij uit draait, geen (vuur)wapen kan pakken en opnieuw tot actie kan komen.

De verdachte heeft alle kansen gehad.
Niet vluchten, geen wapen gebruiken, etc.

Zijn keuze om de competitie aan te gaan.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Vent »

Als aanvulling. Er zijn regels over wanneer handboeien zijn toegestaan, en soms worden ze overschreden. Agenten zijn soms net mensen. Het gebruik van de handboeien kan onderdeel zijn van een klachtenprocedure, en af en toe wordt de klager in het gelijk gesteld. Achteraf bewijzen is natuurlijk wel lastig.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 516
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door Carolien »

In het geval van een (vuur)wapenmelding of überhaupt een melding met geweld is het handboeigebruik zeker niet onterecht.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Geboeid worden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Forumregel 17; hier hoeven we inderdaad niet verder over te discussiëren. Dat kan altijd nog na de uitspraak..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten