Klein dingetje @Dusty . De massa heeft geen invloed op de remweg, dus theoretisch remt een vrachtauto net zo snel als een bromfiets. Ik vraag mij zelfs af of de gemiddelde bromfietsbestuurder wel de remvertraging kan halen die een moderne vrachtauto heeft.
Piet
Door rood rijden of niet
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9161
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Door rood rijden of niet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Dusty
- Deskundige
- Berichten: 2133
- Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
- Locatie: Achterhoek
- Geslacht:
- Contact:
Re: Door rood rijden of niet
@Skipperje: weet wel zeker dat je daar gelijk in hebt, maar dan blijft het toch altijd 'een gevoeldingetje' als er zo'n groot en zwaar voertuig achter mij rijdt.
En in het verkeer doe je ook veel dingen op je (eigen) gevoel, waar jij je goed bij voelt.
Vandaar dat ik bij geel licht, en ik heb een vrachtauto vrij dicht achter mij rijden......., liever een bon ontvang dat ik bij geel licht niet ben gestopt dan een 'vette aanrijding' van achter.
Maar goed, dat is mijn gevoel daarbij.........
Wat ik in mijn betoog wil bereiken is, dat iemand een 'veiliger gevoel' kan kweken/trainen, door goed te blijven opletten tijdens het rijden en al voorbereid kán zijn op dingen die nog gaan gebeuren.
Nadenken op dát moment is niet (meer) handig, dat had je van te voren al moeten doen; dat is mijn insteek.
En in het verkeer doe je ook veel dingen op je (eigen) gevoel, waar jij je goed bij voelt.
Vandaar dat ik bij geel licht, en ik heb een vrachtauto vrij dicht achter mij rijden......., liever een bon ontvang dat ik bij geel licht niet ben gestopt dan een 'vette aanrijding' van achter.
Maar goed, dat is mijn gevoel daarbij.........
Wat ik in mijn betoog wil bereiken is, dat iemand een 'veiliger gevoel' kan kweken/trainen, door goed te blijven opletten tijdens het rijden en al voorbereid kán zijn op dingen die nog gaan gebeuren.
Nadenken op dát moment is niet (meer) handig, dat had je van te voren al moeten doen; dat is mijn insteek.
Re: Door rood rijden of niet
Ik heb in zoverre moeite met je theorie @Dusty, dat dan de snelheid en het verkeersbeeld dus eigenlijk bepaald gaat worden door de grootste bumperklever, beter woord, bumperduwer, en dit kan nooit de bedoeling zijn.
Ja, ik begrijp het "gevoel" van TS en ja, daar moet hij iets mee, tegelijkertijd, een bumperduwer mag bij mij op 7 cm van mijn bumper zitten, als ik 24 wil rijden in een 30 km zone dan is DAT mijn snelheid, dan kan ie er overheen, doorheen of onderdoor maar meer opties zijn er niet volgens mij.
Eens?
Ja, ik begrijp het "gevoel" van TS en ja, daar moet hij iets mee, tegelijkertijd, een bumperduwer mag bij mij op 7 cm van mijn bumper zitten, als ik 24 wil rijden in een 30 km zone dan is DAT mijn snelheid, dan kan ie er overheen, doorheen of onderdoor maar meer opties zijn er niet volgens mij.
Eens?
- Dusty
- Deskundige
- Berichten: 2133
- Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
- Locatie: Achterhoek
- Geslacht:
- Contact:
Re: Door rood rijden of niet
@Frans: ik neem dat je mij bedoelt; is slechts één lettertje verschil.
Eh, nee de snelheid bepaal ik natuurlijk zelf; ik ga in principe niet harder rijden omdat ik met een bumperklever te maken heb.
Daar ben en raak ik doorgaans niet van onder de indruk; dus wat jij zegt: "laat maar zien hoe ze er voorbijkomen, is hun probleem".
Waar ik echter wel degelijk rekening mee houd, als ik een bumperklever achter mij heb rijden, is het moment dat ik moet afremmen/stoppen.
Dan rijd ik in bepaalde situaties, waar ik zónder die bumperklever nog makkelijk veilig had kunnen stoppen, liever door dan dat er iemand achter mij op klapt.
Met, naast de materiële schade (kom je wel overheen......) ook nog eens mogelijk behoorlijke lichamelijke dan wel psychische schade.
En daar zit ik echt niet op te wachten!
Daarnaast weet ik ook vrij zeker dat mijn (eventuele werkgever, mocht het tijdens werktijd gebeuren) graag de boete voor het niet stoppen voor zijn rekening wil nemen, als ik hem uitleg hoe de vork in de steel steekt.
De kosten en regelwerk die hij dan heeft, kosten hem veel meer tijd en vooral geld.
Eh, nee de snelheid bepaal ik natuurlijk zelf; ik ga in principe niet harder rijden omdat ik met een bumperklever te maken heb.
Daar ben en raak ik doorgaans niet van onder de indruk; dus wat jij zegt: "laat maar zien hoe ze er voorbijkomen, is hun probleem".
Waar ik echter wel degelijk rekening mee houd, als ik een bumperklever achter mij heb rijden, is het moment dat ik moet afremmen/stoppen.
Dan rijd ik in bepaalde situaties, waar ik zónder die bumperklever nog makkelijk veilig had kunnen stoppen, liever door dan dat er iemand achter mij op klapt.
Met, naast de materiële schade (kom je wel overheen......) ook nog eens mogelijk behoorlijke lichamelijke dan wel psychische schade.
En daar zit ik echt niet op te wachten!
Daarnaast weet ik ook vrij zeker dat mijn (eventuele werkgever, mocht het tijdens werktijd gebeuren) graag de boete voor het niet stoppen voor zijn rekening wil nemen, als ik hem uitleg hoe de vork in de steel steekt.
De kosten en regelwerk die hij dan heeft, kosten hem veel meer tijd en vooral geld.
- MotoRon
- Beheerder
- Berichten: 8383
- Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
- Roepnaam: Ron
- Locatie: N-Brabant
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Door rood rijden of niet
Opmerking van moderator MotoRon
Ik vraag me echt af of ts geholpen is met alle berichten in dit gastentopic. Lees de vraag zelf nog eens terug…-
- Infopolitie Gast
Re: Door rood rijden of niet
Het is inderdaad duidelijk nu. Ik was gewoon bang om een EMG te moeten volgen als ik meerdere boetes voor door rood zou krijgen. Maar nu weet ik dat ik bezwaar kan maken op de streep ipv rood.