Auto total loss na diefstal met geweldpleging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ASvB16 TS
Infopolitie Gast

Auto total loss na diefstal met geweldpleging

Ongelezen bericht door ASvB16 »

Beste lezers,

Gisteren is mijn autosleutel met geweld uit mijn hand getrokken door een cliënt. Dit incident heeft zich dus op werk (GGZ) afgespeeld. De beste man, die niet in het bezit is van een rijbewijs, is ervandoor gegaan met mijn auto. De politie heeft hem met man en macht gezocht, maar pas gevonden toen hij een eenzijdig ongeluk heeft veroorzaakt. De auto is total loss verklaard. Ik heb aangifte gedaan tegen deze cliënt voor diefstal mét geweldpleging.
Omdat dit incident op werk heeft afgespeeld was ik benieuwd of dit onder arbeidsongeval/bedrijfsongeval valt. Volgens mijn verzekeraar niet, omdat het gaat om een particuliere auto.
Ik ben zelf WA-plus verzekerd en ben ik verzekerd voor hetgeen wat is voorgevallen.
De auto zelf is 12 jaar oud en heb ik -bijna- 4 jaar in mijn bezit.
Nu ben ik erg bang dat ik enkel de dagwaarde uitgekeerd krijg en daardoor links- of rechtsom ‘verlies’ zal maken als slachtoffer van deze walgelijke daad, omdat ik daarmee niet dezelfde auto kan halen die ik, door toedoen van een ander, zojuist ben verloren.
Ik ben een alleenstaande, fulltime werkende mama van 2 jonge kindjes en dus erg afhankelijk van een betrouwbare (goede) auto. Bovendien heb ik toentertijd ook erg hard gewerkt/ gespaard voor deze auto.
Mijn vraag; wat zijn mijn mogelijkheden als blijkt dat de dagwaarde uitkering erg vies tegenvalt. Nog nooit eerder heb ik dit meegemaakt en weet ik niet zo goed waar ik terecht kan.

Ik hoop heel erg op reddende antwoorden!
Alvast super bedankt.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Auto total loss na diefstal met geweldpleging

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dit is niets voor de politie.
U kunt deze vragen aan de verzekering voorleggen en eventueel uw rechtsbijstand inschakelen
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

U kunt niet meer krijgen dan de schade, alleen deze wordt vergoed. Maar dat is niet perse de dagwaarde, ook andere factoren kunnen een rol spelen. Maar dan zal de waarde van de auto getaxeerd moeten worden.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:2877
Overigens kun je ook de schade verhalen omdat je nu geen vervoer hebt, de extra kosten die je nu moet maken zijn voor rekening van de persoon die de schade heeft veroorzaakt. Hierbij worden alleen de redelijk gemaakte kosten vergoed!

Overigens werk je in de zorg en zal je ook naar je CAO moeten kijken. In veel CAO's is geregeld dat de werkgever dan aansprakelijk voor schade toegebracht door clienten. Bij een auto ligt dat wat anders, maar dat is meestal bij schade door een verkeersongeval, die aansprakelijkheid wordt meestal afgekocht door de reiskostenvergoeding. In dit geval zou de vlieger dat het is afgekocht wel eens niet op kunnen gaan. Als je lid bent van een vakbond wendt je dan tot hen voor meer advies. Zeker als de dader niet verzekerd mocht blijken is dat van belang.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De bij welke verzekering kan ik terecht deel van het verhaal is niet voor de politie.
Dat gezegd hebbende dient u zich in eerste instantie te wenden tot uw autoverzekeraar. Als de diefstal van uw auto binnen de voorwaarden van uw autoverzekering valt dan moet u daar de schade met betrekking tot de auto claimen. U zult dan echter ten hoogste de dagwaarde vergoed krijgen. Als u uw eigen auto ook voor het uitvoeren van uw werk diende te gebruiken, dus niet alleen om van en naar uw werk te gaan, dan is schade aan uw auto wellicht ook bij uw werkgever verzekerd. Uw autoverzekeraar gaat de uitgekeerde schade dan verhalen bij uw werkgever. Het is geen en en verhaal. Als u fysieke schade hebt geleden door het geweld dan is uw werkgever daarvoor aansprakelijk.
Niet verzekerde schade kunt u verhalen op de dader civiel of via het strafrecht. Maar ook daar zal voor wat betreft de auto gerekend worden met de dagwaarde.
U kunt contact leggen met Slachtofferhulp Nederland voor advies.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Deels zal de totstandkoming hiervan ook een rol spelen.
Meestal is het namelijk juist voor de verzekering zo geregeld binnen de GGZ dat je voor een werkgerelateerde reis met een cliënt niet je eigen auto mag gebruiken, juist vanwege de verzekering. Daarom werken veel GGZ instellingen ook met huurauto's.

Als je zonder dat er sprake was van het vervoer van een cliënt in je eigen auto geconfronteerd werd met een diefstal met geweld maakt dat de casus wel sterker voor je/de verzekering.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Denk overigens ook eens aan het Schadefonds Geweldsmisdrijven.
Stay safe out there.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ongeacht wie er aansprakelijk is -ik denk namelijk dat de werkgever hierin ook een (gedeeltelijke) aansprakelijkheid heeft-, werken alle verzekeraars maar ook de rechter met een dagwaarde voor een vernield geraakt goed, in uw geval de auto.

Een goed heeft niet het eeuwig leven en het is logisch dat na vier jaar de auto aan waarde verloren heeft. De schadevergoeding moet u in staat stellen een gelijkwaardige auto terug te kopen, en niet eentje zoals u vier jaar geleden gekocht heeft.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het gaat om de waarde van de auto op het moment van diefstal, deze wordt vergoed. Men gaat daarbij uit van de dagwaarde van een vergelijkbare auto. Het is aan je zelf om aan te tonen dat de werkelijke kosten van het verlies hoger zijn, bijvoorbeeld doordat er aanpassingen aan de auto waren waardoor meer waard was dan de doorsnee auto. Of er bijvoorbeeld een dure stereo ingebouwd was, kinderzitjes etc die verloren zijn gegaan.
Bespreek dat met de verzekering en onderhandel met hen, maar bedenk ook dat er aan procederen financiele risico's verbonden zijn en het meer kan kosten dan het oplevert.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten