Autotransport Dolly

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Esperante
Infopolitie Gast

Autotransport Dolly

Ongelezen bericht door Esperante »

Goedenavond,

Om een lang verhaal kort te maken; ik heb een hobby-auto die ik eens in de 1-2 maanden naar het circuit meeneem. Hiervoor had ik altijd een grote stationwagen en een degelijke auto-ambulance, de 'bekende' combinatie. Alhoewel dit deed wat het moest doen, was het verbruik van desbetreffende auto te hoog, en de trailer te zwaar. Niet efficient.

Ik wil een nieuwe combinatie samenstellen, bestaande uit een zuiniger trekkend voertuig, en een enkelas autotransport-dolly. Deze zijn nog in gebruik bij de ANWB, en zijn erg populair in Amerika. Nu zal dit vast aan een hoop eisen en regels moeten voldoen maar ik kan niet de informatie vinden of dit nou uberhaupt wel mág in NL. Op internet, via trailerbouwers en zelfs dit fora vind ik verschillende tegenstrijdende antwoorden. Onderstaande een snelle tekening met desbetreffende idee; mag dit?

Zo nee, is dit helemaal niet toegestaan, of als ik ergens iets aanpas in onderstaande informatie kan dit legaal gedaan worden?

Afbeelding


Houd de volgende informatie in gedachten:

- Het trekkende voertuig mag zo'n 1000kg trekken, geremd. Dit gewicht zal niet overschreden worden door auto (790kg), plus theoretische gewicht dolly.
- Het voertuig dat op de dolly komt, is niet verzekerd. Staat wel op geschorst kenteken, maar dat zal in deze kwestie niet uitmaken denk ik.
- Op de tekening staat de achterkant van de hobby-wagen ver omhoog. Dit om het idee duidelijker te maken. In werkelijkeheid zal het 'dek' gelijk staan aan de trailer-as.
- De stuurinrichting van de opgeladen auto zal bij transport recht blijven staan dmv bouten die de stuurkolom vast zetten, zodat niet alleen op het stuurslot gereden wordt.
- Ik wil twee verlichting opties voeren. Reguliere verlichting voor de lege dolly, en de optie om de kabel om te zetten naar de opgeladen auto om de koplampen te laten functioneren als achterlichten, achteruitrij-licht en knippers. Mistlamp kan hier ook bij gezet worden.

Ik hoor graag, ik kom er op mezelf niet uit. Ook bellen met het RDW heeft helaas niets opgeleverd.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Autotransport Dolly

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je hebt met verschillende wetgeving te maken.
Voor het RVV 1990 is de dolly een aanhangwagen. Dat betekent dat je qua verlichting de eisen van een "normale" aanhangwagen moet gebruiken. Omdat je rijdt met een aanhangwagen is de maximum snelheid 90 km/h, op wegen waar dat mag.
In de Regeling voertuigen, artikel 5.18.2, staat echter dat een dolly en het zich daarop bevindende motorvoertuig wordt gezien als één motorvoertuig. In dit artikel staat tevens dat de dolly moet zijn voorzien van een reminrichting. Dus heb je voor alle andere wetgeving niet te maken met een aanhangwagen, maar met een vorm van slepen. Normaal heb je bij slepen niet te maken met gewichten, maar bij een dolly is dat anders. In artikel 5.18.17g staat namelijk dat de toegestane maximum massa van een aanhangwagen niet mag worden overschreven. Nu begrijp ik dat dat geen probleem gaat vormen.
Wel zul je moeten zorgen voor een verzekering, want je raceauto op de dolly wordt gezien als motorvoertuig op de weg en moet derhalve verzekerd zijn. Ook is het motorvoertuig kentekenplichtig.
Ik zie dus wel problemen voor je om je raceauto zo te gaan vervoeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Autotransport Dolly

Ongelezen bericht door Pim »

Ik ben alleen al benieuwd wat het RDW vindt van het geschorste kenteken en het "op de openbare weg bevinden".
Tijdens de schorsing mag uw auto niet op de openbare weg staan of rijden.
U mag een geschorste auto enkel parkeren op eigen terrein oftewel privéterrein. Privéterrein is uw eigen terrein en dus niet voor andere toegankelijk. (...)
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1294
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Autotransport Dolly

Ongelezen bericht door r0n. »

Is een trekstang niet een simpelere oplossing?
Dan bedoel ik de uitvoering die de voorwielen van het getrokken voertuig laat meesturen.
Je ziet ze wel eens, om een kleine auto achter een camper te slepen, er hoeft dan niemand in het te slepen voertuig te zitten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Autotransport Dolly

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dan blijft er een kentekenplicht op het getrokken voertuig rusten.

De enige oplossing om het voertuig te transporteren zonder kenteken is net een autoambulance of oprijwagen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten