Een jaar geleden heb ik een heel fijn huisje gekocht. Het heeft zelfs een tuin waar ik heel graag inzit. Helaas hebben mijn bovenburen twee honden waarvan er een altijd tekeer gaat (rondrennen/blaffen) als er iemand langsloopt. Met langslopen bedoel ik overigens niet direct langs het huis, maar ook op 100 meter afstand. Hij gaat zeker 5 keer per uur af, van sochtends vroeg tot savonds laat. De honden zijn daarnaast buiten niet onder controle, bovendien gaat het zelfs om een illegaal en bovendien doodeng ras. Welke weet ik niet meer, maar dit weet ik van de bovenbuurvrouw en iemand anders. Nu heeft dit niets te maken met mijn overlast, maar het helpt niet als je altijd op moet letten of de deur niet opengaat (ze duiken op je af).
Mijn probleem is dat ik niet prettig in de tuin kan zitten (dan gaat hij af) en dat ik eigenlijk de hele dag door last heb in elke kamer. Let wel op; snachts hoor je ze bijna niet. Ook helpt het niet dat ik zie dat de honden hooguit een paar minuten per keer uitgelaten worden (en dus veel te veel energie hebben, dat hoor je omdat ze regelmatig achter elkaar aan rennen). Regelmatig gaan ze het huis uit, plassen tegen een paal en moeten weer naar binnen. Verdrietig.
Mijn relatie met de bovenburen is overigens goed. Ik heb er weleens wat van gezegd maar dan lag het altijd aan de situatie op dat moment; een bruiloft verderop of een glazenwasser die verderop bezig was. Ik wil ze niet in de problemen brengen en gun ze al het geluk (hoewel de dieren dat niet zijn), maar wil zelf ook fijn wonen.
Het is niet mijn intentie om dit te escaleren met de politie erbij, ik kan me niet voorstellen dat mijn situatie daar beter van kan worden. Maar welke opties heb ik?
Hond
Moderator: Moderatorteam
Re: Hond
Gaat het om een koop- of huurhuis?
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Met wat u wilt blijft overleg met de buren de beste oplossing. Ik neem aan dat de buren niet thuis zijn als ze aanslaan? Ga filmen met een uw telefoon. Gewoon iedere keer dat ze blaffen. Als u voldoende hebt, dan laat u uw buren weten dat ze iedere dag 5x per uur aanslaan en dat u dat kunt aantonen met filmpjes, voor het geval ze het niet geloven. Als het aardige buren zijn, dan zoeken ze een oplossing.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Stap 1 is altijd in gesprek gaan met de buren. Lukt dat niet dan kan je kijken of er een vorm van buurtbemiddeling in de gemeente aanwezig is.
Andere stappen zijn mogelijk, zie onder, maar komen pas later en zullen de relatie met de buren op scherp stellen.
Dat het een huurhuis betreft betekent dat je ook de verhuurder kunt benaderen. Zeker als andere omwoonenden ook overlast ervaren. Samen staat je sterker. Daarnaast kan geklaagd worden bij gemeente en politie en als uiterste middel de gang naar de rechter worden gemaakt.
Andere stappen zijn mogelijk, zie onder, maar komen pas later en zullen de relatie met de buren op scherp stellen.
Dat het een huurhuis betreft betekent dat je ook de verhuurder kunt benaderen. Zeker als andere omwoonenden ook overlast ervaren. Samen staat je sterker. Daarnaast kan geklaagd worden bij gemeente en politie en als uiterste middel de gang naar de rechter worden gemaakt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Nodig ze een keer bij u in de woning uit en lok het blaffen uit zodat de buren zélf horen hoe erg het is.
Vaak zijn de uitvluchten dan snel over omdat ze beseffen hoe erg het hoorbaar is.
Ik ken trouwens geen illegale hondenrassen.
Maar dat kan aan mij liggen.
Vaak zijn de uitvluchten dan snel over omdat ze beseffen hoe erg het hoorbaar is.
Ik ken trouwens geen illegale hondenrassen.
Maar dat kan aan mij liggen.
Dit is een vervelende situatie welke bij voortduring wellicht kan escaleren.
-Begin direct met het opbouwen van een 'overlastdossier': datum, tijdstip, duur evt. ondersteunt met geluids- en/of beeldopnames (hou hier de privacy in de gaten anders kunt ú hiervoor 'aangepakt' worden).
-Ga het gesprek aan: bij voorkeur met een onafhankelijke getuige.
-Schakel de verhuurder in: de verhuurder moet uw woongenot garanderen.
Overleg de verhuurder uw overlastdossier.
En hoop dat het helpt maar wees niet verbaasd als, vaak onder de noemer 'civiel rechtelijke zaak', het niet zo is.
M.b.t. uw opmerking over 'gevaarlijke honden':
Alle honden kunnen gevaarlijk zijn in specifieke situaties.
Bijvoorbeeld door een slechte opvoeding of door een verkeerde training en opleiding of door een onstabiele gezinssituatie.
En wat te denken van een verkeerde en ongedisciplineerde eigenaar voor bepaalde hondenrassen.
Bijv. een Bull Terrier kan gevaarlijk zijn zonder training, discipline en opleiding.
Dit is een enorm probleem.
Door een verkeerde en ongedisciplineerde opvoeding, bij gebrek aan de aangepaste training, kan een onvoorzien voorval de hond zodanig triggeren dat dit prachtig dier explodeert.
Maar dat kan ook bij een Herder en zelfs bij een Labrador.
Net als dat genoemde honden stuk voor stuk ook heel lief, gehoorzaam en gedisciplineerd kunnen zijn.
Ach, honden: af en toe zijn ze net als mensen......
-Begin direct met het opbouwen van een 'overlastdossier': datum, tijdstip, duur evt. ondersteunt met geluids- en/of beeldopnames (hou hier de privacy in de gaten anders kunt ú hiervoor 'aangepakt' worden).
-Ga het gesprek aan: bij voorkeur met een onafhankelijke getuige.
-Schakel de verhuurder in: de verhuurder moet uw woongenot garanderen.
Overleg de verhuurder uw overlastdossier.
En hoop dat het helpt maar wees niet verbaasd als, vaak onder de noemer 'civiel rechtelijke zaak', het niet zo is.
M.b.t. uw opmerking over 'gevaarlijke honden':
Alle honden kunnen gevaarlijk zijn in specifieke situaties.
Bijvoorbeeld door een slechte opvoeding of door een verkeerde training en opleiding of door een onstabiele gezinssituatie.
En wat te denken van een verkeerde en ongedisciplineerde eigenaar voor bepaalde hondenrassen.
Bijv. een Bull Terrier kan gevaarlijk zijn zonder training, discipline en opleiding.
Dit is een enorm probleem.
Door een verkeerde en ongedisciplineerde opvoeding, bij gebrek aan de aangepaste training, kan een onvoorzien voorval de hond zodanig triggeren dat dit prachtig dier explodeert.
Maar dat kan ook bij een Herder en zelfs bij een Labrador.
Net als dat genoemde honden stuk voor stuk ook heel lief, gehoorzaam en gedisciplineerd kunnen zijn.
Ach, honden: af en toe zijn ze net als mensen......