Bestolen door vriendin

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vriendin
Infopolitie Gast

Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door Vriendin »

Mijn portomonee was ik kwijt, ik heb overal gezocht en vond hem ineens een dag later voor mijn voordeur verstopt in decoratie. Mijn pinpas, zorgpas en ID zaten er nog in, maar alle cadeaukaarten en contanten tussen de 100-150,- waren eruit. De buren gaven aan hun deurbel uit te kunnen lezen, hierbij zie je een vriendin van mij duidelijk mijn portomonee in de decoratie steken. Ik heb haar hiermee geconfronteerd waarna ze met veel moeite uiteindelijk heeft toegegeven dat ze kleptomaan is. Dit blijkt al ruim 10 jaar te spelen en niemand die het weet, ik heb haar het laten vertellen aan haar man en nu gaan ze naar de dokter. Mijn vertrouwen is geschaad. Maar is het ook nog verstandig om aangifte te doen daar zij uit mijn huis mijn portomonee dus bewust heeft gejat.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het staat je altijd vrij om aangifte te doen. Met de gegevens van de deurbel van de buren is er ook enige (indirecte) aanwijzing, hoewel daarbij ook speelt of de opnames rechtmatig en toelaatbaar zijn in de zaak. Indirect omdat de portemonnee verstopt wordt kennelijk, maar het daarmee niet zeker is dat ze de dader is. Heeft zij hem leeg gemaakt of iemand anders? Daar draait het om en dat staat waarschijnlijk niet op de deurbelopnames

De politie zou een onderzoek kunnen starten als ze daar tijd voor heeft en dat onderzoek kan op zijn beurt weer gevolgen hebben voor je vriendin ( mogelijk vervolging als een en ander bewijsbaar is en levert haar een strafblad op bij een veroordeling).

Kortom, je zult een aantal zaken moeten afwegen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door maestro »

Bijzonder verhaal (lees smoes). Een kleptomaan steelt van alles wat los en vast zit, maar over het algemeen niet uit financieel gewin. Denk bijvoorbeeld aan asbakken, theelepels etc die verdwijnen. Je kunt het niet uitsluiten, maar ik heb zo'n mijn twijfels bij het verhaal over kleptomanie.

Je moet je afvragen wat je met de relatie verder wilt en op basis daarvan besluiten aangifte te doen. Met een geringe kans op een veroordeling.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7448
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door SWAT »

Is jou schade door haar vergoed?
Bewijs technisch gezien moet zij wel met een heel goed verhaal komen met het verstoppen van jou portemonnee op genoemde plek, zeker als dit bijvoorbeeld bij het verlaten van jou woning gebeurd, om onder een veroordeling uit te komen.
Aangifte doen is feitelijk een expliciet verzoek aan politie en justitie om tot strafvervolging over te gaan.
Het is een dus een persoonlijke afweging. Het zal de vriendschap, mits nog aanwezig, geen goed doen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door Skipperje »

Even een andere denkwijze. Als het een vriendin is die je liever niet kwijt bent, dan zou je haar nu kunnen gaan helpen. Op welke manier weet ik niet, maar ergens is de aanvang al gestart door het bekend worden van haar ziekte. Dat zou je relatie met haar kunnen versterken en haar behoeden voor een volgende misstap. Daar ben je meer mee geholpen dan met een vervolging, als het een tenminste een echte vriendin van je is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bestolen door vriendin

Ongelezen bericht door Pim »

Ze mag als verdachte verklaren wat ze wil.
Als ze die verklaring die ze aan u deed aanpast bij een officieel verhoor heb je niks.

Is op de foto jouw portemonnee goed te zien? Want anders is succesvol vervolgen al veel minder zeker.

Het enkele feit dat die portemonnee wordt weggestopt zegt nog niets over vermissingen UIT de portemonnee. M.a.w. wie bewijst wat erin zat vóór het wegnemen en wie bewijst wat erin zat ná het wegnemen? Uw vriendin zou kunnen gaan verklaren dat ze de portemonnee voor de grap daar heeft verstopt en het u later wilde zeggen. Of dat ze spijt kreeg van het wegnemen en niet durfde door te zetten en hem daarom daar wegstopte.
Of het wegnemen van de portemonnee bekennen maar het wegnemen van de inhoud ontkennen.

Het gaat er namelijk om dat het bewezen kan worden zonder haar eerste en enige bekennende verklaring. En de beelden ondersteunen alleen het wegstoppen van de portemonnee. En dan nog de voorwaarde dat de portemonnee op de beelden te zien en te herkennen is.

Als u aangifte doet om haar 'te helpen', zeg maar als stok achter de deur, dan denk ik niet dat dit de weg is. Een veroordeling leidt tot een boete. Maar kan vele gevolgen hebben zoals: geen overheidsbaan, geen VOG, geen visum wellicht etc. Van een veroordeling wordt u zelf niet veel wijzer of rijker.

Het aan haar man laten opbiechten en hulp voor haar zoeken is dat wél.
Gesloten