autotransporter gewicht (over)belading

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
roytrailer
Infopolitie Gast

autotransporter gewicht (over)belading

Ongelezen bericht door roytrailer »

hallo dames en heren,

ik heb een vraag over overbelading. ik heb rijbewijs B en mag dus een trailer trekken waarvan de mtm opgeteld met de mtm van het trekvoertuig <3500kg is

mijn bestelwagen weegt 1599, maar heeft mtm van 2200, blijft er dus 1300kg over.
mijn trailer weegt 580 en heeft mtm van 2000kg, dus die laat ik terugkeuren naar 1300kg, kan ik nog 1300-580=680kg vervoeren

mijn raceauto met kenteken heeft ledig gewicht 585kg, maar in de registratie is hij rijklaar niet op 685 (100kg meer dan ledig) gezet, maar op 770, ergens is iets misgegaan denk ik daarin.

Ik ben best wel zeker dat de raceauto onder de toegestane 680kg zit, maar ik heb liever niet dat ik bij aanhouding problemen krijg en mee moet voor weging door deze twijfel.

De vraag: ik kan nergens vinden of bij aanhouding uitgegaan wordt van ledig gewicht trailer + ledig gewicht voertuig als belading, of van ledig gewicht trailer + rijklaar gewicht voertuig als belading, of wellicht zelfs ledig gewicht trailer + mtm gewicht voertuig als belading.

Ik weet dat het om de weging gaat bij twijfel over overbelading, maar er moet toch een uitgangspunt zijn?"Of is het gewoon zelf inschatten en bij aanhouding goed onderbouwen waarom je denkt onder de maximale belading te zitten? (of de raceauto laten wegen en dat printen ofzo)

dank voor jullie idee hierover
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: autotransporter gewicht (over)belading

Ongelezen bericht door Proost »

In de gevallen dat het gewicht duidelijk vast te stellen is zonder te wegen kan hiervoor gekozen worden.

In dit geval is dat waarschijnlijk niet zo en zal er gewogen moeten worden. Al helemaal omdat het er om zal spannen.
Een grensgeval dus. Maar het is aan u of u daar op wil gokken. Een verandering van enkele onderdelen kunnen ook voor het verzwaren van de last zorgen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: autotransporter gewicht (over)belading

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar je kunt toch ook de RDW aanschrijven dat het rijklaar gewicht niet klopt? Dat is wettelijk gewoon niet juist. In de Regeling voertuigen staat immers:

Wetstekst

massa ledig voertuig voor voertuigen van de voertuigcategorieën M en N: massa van het voertuig in rijklare toestand verminderd met 100 kg;
Het enige risico is dat de RDW zegt dat de rijklare toestand 770 kg is en dat het ledig gewicht dus wel 660 kg moet zijn. Maar dat moet je maar de RDW uit gaan vechten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Roytrailer
Infopolitie Gast

Re: autotransporter gewicht (over)belading

Ongelezen bericht door Roytrailer »

Dank voor de antwoorden! Ik ga de auto denk ik naar de rdw brengen en hem laten wegen, ik begreep dat dat tegen kleine kosten mogelijk is.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: autotransporter gewicht (over)belading

Ongelezen bericht door MotoRon »

Succes ermee
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten