Vriendin te hard gereden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
F@utje
Infopolitie Gast

Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door F@utje »

Mijn vriendin heeft op mijn motor 34km (na correctie) op een 50 weg te hard gereden. Dom want ze heeft ook haar rijbewijs nog niet (wel aan het lessen).
Nu is ze geflitst en heb ik een bestuurdersverklaring ontvangen.
Wat zijn de consequenties als ik aangeef niet de bestuurder te zijn, maar wel de boete wil betalen. Kan dat zonder mijn vriendin te noemen?
De boete verrekenen we onderling dan wel dat is het probleem niet. Maar als ze ook nog eens een boete er overheen krijgt voor het rijden zonder rijbewijs zijn we nog verder van huis.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6119
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

De bestuurdersverklaring wordt gevraagd omdat het een overtreding van meer dan 30 km/h is en deze dus niet onder de Wet Mulder valt. Het OM gaat nu beslissen wat de gevolgen zijn van deze overtreding, waarbij men rekening houdt met de antecedenten ( eerdere snelheidsovertredingen) van de bestuurder. Omdat bij een flitsfoto niet meteen duidelijk is wie de bestuurder was, krijgt de kentekenhouder een verzoek om dat aan te geven. In het meest gunstige geval ( geen eerdere snelheidsovertredingen met 30+ km/h) komt het OM met een schikkingsvoorstel. Dat zal in de orde grote van €500 liggen bij een eerste overtreding. Ook is er sprake van een justitiële aantekening die naar de kentekenhouder gaat of naar degene die als bestuurder is opgegeven. Dit schikkingsvoorstel van het OM leidt ook tot een justitiële aantekening en kan een effect hebben op het verstrekken van een VOG. Dit laatste kan erg vervelend zijn als je bijvoorbeeld een VOG nodig hebt omdat je chauffeur bent.

Zelf opdraaien voor deze boete heeft dus een prijs die even verder gaat dan het simpel splitten van de boete.

Lees ook even heel goed hoe je verklaart richting het OM. Als er staat dat je naar waarheid verklaart en ooit komt uit dat dit niet zo was, dan heb je een groter probleem.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door Gast »

bedankt voor de vlugge response. Ik heb zelf nog nooit zo'n bekeuring gehad en werk in de horeca. Dat met de VOG zal dan wel goed zitten.
Ik werk ook op loopafstand dus een eventuele rijontzegging (minimaal 2 maximaal 8 heb ik gelezen) zou mij ook niet zo treffen.
Uiteraard wil ik niet liegen of meineed plegen. Ik was dan ook niet van plan om fraude erbij te betrekken.

Misschien heb ik de vraag niet duidelijk gesteld, maar kan ik wel aangeven dat ik de bestuurder niet ben maar wel de boete wil betalen?
Dus niet verklaren dat ik de bestuurder niet ken of het niet weet, maar gewoon dat ik dat niet wil zeggen?

Want mijn vriendin heeft dan een veel groter probleem dan alleen een boete als ik verklaar dat zij heeft gereden toch?
Omdat ze dus helemaal geen rijbewijs heeft.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6119
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Misschien heb ik de vraag niet duidelijk gesteld, maar kan ik wel aangeven dat ik de bestuurder niet ben maar wel de boete wil betalen?
Dus niet verklaren dat ik de bestuurder niet ken of het niet weet, maar gewoon dat ik dat niet wil zeggen
Die gaat lastig worden. Het OM zou zomaar kunnen vragen of je motor gejat is of iemand aan het joy- rijden is geweest die jij wenst te beschermen. Redelijke rode lap die aandacht. vraagt.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 906
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door donmarcello »

Niet alle vragen moeten gesteld worden :?
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door Gast »

Wat bedoel je precies Donmarcello?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door Proost »

Gast schreef: 14 okt 2022, 15:54 Misschien heb ik de vraag niet duidelijk gesteld, maar kan ik wel aangeven dat ik de bestuurder niet ben maar wel de boete wil betalen?
Dus niet verklaren dat ik de bestuurder niet ken of het niet weet, maar gewoon dat ik dat niet wil zeggen?
Het is eigenlijk vrij simpel. Óf de boete komt op jouw naam als kentekenhouder, óf je zegt wie er gereden heeft als jij het niet bent. Het OM zal altijd een naam boven de brief zetten. Dus als jij het niet wil zeggen, dan staat jouw naam er boven. Die blijft dus ook vijf jaar aan je kleven met alle consequenties van dien.

Een verdachte kan niet veroordeeld worden op enkel de eigen verklaring. Ik ga er dus niet vanuit dat je vriendin harder de klos is vanwege een extra boete.
Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze wel eens...

Vertel je vriendin anders ook meteen even wat ze kwijt was geweest aan letselschade als ze tijdens deze rit iemand overhoop gereden had. Daar denken de meeste niet bij na maar dat is veel erger dan welke boete dan ook. Je draait zelf volledig voor de kosten op. Alle kosten.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u niet reageert op de bestuurders verklaring dan wordt de komt de overtreding op uw naam als kentekenhouder. U zal dan of bij de rechter moeten komen of u krijgt een strafbeschikking. Het schikkingsvoorstel of transactie voorstel wordt niet meer gebruikt.
Ik kunt dan zelf de boete betalen en de aantekening op uw strafblad uitzitten. De boete kunt u verrekenen met uw vriendin.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door Skipperje »

Misschien wel een domme vraag, maar als de vriendin wordt opgegeven als bestuurster, wie controleert dan of ze een rijbewijs had? Zou zij niet gewoon een schikkingsvoorstel krijgen?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6119
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Zou het OM dat niet (kunnen) doen bij het nazoeken van antecedenten? Een vraag zou kunnen zijn of het rijbewijs ooit geschorst is geweest.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ga met Piet mee; ik ga er vanuit dat ze dan gewoon de bon voor de snelheid krijgt en daarmee basta. Het dossier ligt al bij het OM en die stuurt echt niet het dossier terug naar de politie om er nog een strafbaar feit aan toe te voegen..puur op basis van een verklaring van de partner..

Het heeft ook geen gevolgen voor het rijexamen of wat dan ook..

Daarnaast is het ook niet verplicht om te reageren, het is tenslotte geen officiële vordering, alleen maar een kans voor de tenaamgestelde om de feitelijke bestuurder aan te wijzen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2123
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door Proost »

Ook al zou het OM het terug sturen naar de politie, dan kan die boete alsnog niet toegevoegd worden.

Welke redenen van wetenschap zouden ze daarbij opschrijven dan? De vermoedelijke bestuurder verklaard dit?
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 906
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door donmarcello »

Gast schreef: 14 okt 2022, 16:28 Wat bedoel je precies Donmarcello?
gewoon betalen en de rest van papier werk naar de prullebak verwijzen
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vriendin te hard gereden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat dus.. Het is geen verplichting om wat met de brief te doen..

Twee jaar lang een geregistreerde overtreding op het strafblad... Who cares.. Heeft echt geen invloed als de topicstarter gymjuf wil worden oid..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten