geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
auwa
Infopolitie Gast

geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door auwa »

Ik ben kort geleden verhuisd naar een nieuw adres.
op mijn oude adres heb ik ooit eens een boete gekregen voor geluidsoverlast tijdens de verjaardag van een goede vriend van mij, bijna 2 jaar terug.
Ze waren toen erg onaardig en gaven mij niet de optie om eerst een waarschuwing te krijgen.

Nu geef ik binnenkort een Halloween housewarming feestje en ken ik mijn buren nog niet erg goed. En weet ik daarom niet hoe zij over feestjes denken. Natuurlijk probeer ik zo stil mogelijk te doen maar het is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen dat er totaal geen geluid te horen is voor de buren, denk bijv aan rokende mensen buiten in de tuin. Ik kan namelijk niet altijd volledig in de hand houden hoe hard mijn gasten aan het praten zijn buiten.

Nu ben ik bang dat als er toch 1 van de buren een geluidsoverlast melding maakt bij de politie. En dat de politie mij dan meteen een dure boete geeft en alle geluidsinstallatie in mijn woning in neemt, dit is mij namelijk verteld door de politie toen ik deze boete in het verleden heb gekregen.
Of is het zo dat het al bijna 2 jaar geleden is en het op een nieuw adres is dat ik dan eerst een waarschuwing krijg?
De nieuwe woning is in een andere stad/gemeente.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door thijeleo »

Schrijf een briefje, kopieer deze een x-aantal keer en stop deze bij de buren in de brievenbus, of nog beter, waarschuw iedereen vooraf mondeling. Met zo'n rondje door de buurt leer je de bewoners ook meteen kennen.

Geef ook een housewarming voor de buurt, dat is vaak nog beter.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 525
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Carolien »

Je weet niet hoe buren over feestjes denken: doe een rondje, stel je voor en vertel over je feestje zou ik zeggen.
Daarnaast heb jij de boete gekregen op jouw naam, dit is gewoon zichtbaar mocht er nu weer politie aan de deur komen. Maar probeer dat te voorkomen door jezelf voor te stellen in de buurt en te vertellen over het feest.
Licht ook je gasten in en treed op bij overlast. Jij bent verantwoordelijk en daar mag je je gasten best op attenderen
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door DiNozzo »

auwa schreef: 13 okt 2022, 15:11 Nu geef ik binnenkort een Halloween housewarming feestje en ken ik mijn buren nog niet erg goed. En weet ik daarom niet hoe zij over feestjes denken. Natuurlijk probeer ik zo stil mogelijk te doen maar het is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen dat er totaal geen geluid te horen is voor de buren, denk bijv aan rokende mensen buiten in de tuin. Ik kan namelijk niet altijd volledig in de hand houden hoe hard mijn gasten aan het praten zijn buiten.
Dat is toch een prachtige reden om eens bij de buren aan de bel te gaan? Misschien kan je ze zelfs wel uitnodigen voor je feestje, dan is het ijs helemaal gebroken..
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Proost »

Helemaal eens met alle voorgaande.

De melding geluidsoverlast is zowel aan je oude adres, als aan jou persoonlijk gekoppeld. Dit kunnen de collegas gewoon inzien.
Als je de laatste keer een boete hebt gehad is daar, als het goed is, ook enige waarschuwing aan vooraf gegaan gezien het landelijk protocol geluidsoverlast.

Als je nu dus al een boete ontvangen hebt kun je die nu weer verwachten als er daadwerkelijk overlast geconstateerd wordt.
Dat iemand belt is niet genoeg, collegas moeten het ook constateren. En als je die boete dus krijgt is die helemaal terecht want dan veroorzaak je dus ook overlast en dat mag niet.

Je verschuilen achter je gasten en zeggen dat je niet iedereen in de hand kan houden gaat je niet helpen.
Vraag al je gasten om zich gewoon te gedragen zodat ze zelf van een leuk feestje kunnen genieten, en de buren ook van hun rust en woongenot.

Geniet van de muziek, maar niet te hard
Geniet desgewenst van een drankje, maar niet te veel
Geniet van elkaars aanwezigheid, maar op acceptabele toon.

Vele zijn je al voor gegaan. Jullie zijn hier ook ongetwijfeld toe in staat. Zolang de wil er maar is.

Praat vooral met de buurt. Ze bijten niet...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Pim »

Ik heb zo'n hekel aan die briefjes in je bus.

A) Degene die zo'n briefje verstuurd weet dus bij voorbaat dat de kans groot is dat hij overlast veroorzaken gaat. En ik weet dat dan ook meteen.
B) Degene wil dus niet dat er politie komt naar wil zelf gebeld worden. Dus de actie komt bij mij te liggen terwijl diegene gein zijn ding doet tot er iemand belt. En ohohoh, de verwijten als je zo'n briefje negeert en toch de politie bel.
C) Die briefjes krijg ik bijna altijd 1 dag van te voren... als ik geen maatregelen kan nemen of een vroege dienst kan ruilen.

Kortom:
Mijn advies is: huur een zaaltje of hou je gedeisd, zodat een briefje sturen niet nodig is. Zo'n briefje heeft geen enkele waarde en biedt dus ook geen garantie dat niemand de politie zal bellen. En ook niet dat jij geen bon krijgt (of je apparatuur niet weggehaald wordt).
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Hilde »

Het idee van een housewarming party is dat je huis wordt ingewijd, niet een feestzaal :-?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Pim »

Tzalwelzijn 😉

Die briefjes triggeren iets in mij.
Van opzet, en "bel niet de politie, ik weet ook wel dat ik fout ben".
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 525
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Carolien »

Een van de eerste vragen die ik stel aan een melder is: bent u zelf al aan de deur gegaan? Ik heb liever dat buren het onderling kunnen oplossen dan dat er meteen politie wordt gebeld.

Een briefje is geen vrijbrief om overlast te veroorzaken natuurlijk. Daarom ook het gesprek aangaan en vanuit tolerantie naar elkaar rekening houden met elkaar. Wanneer je een verjaardag hebt zonder harde muziek ontkom je er zelfs al bijna niet aan dat er enige vorm van geluidsoverlast is. Dat wordt door iedere persoon anders ervaren. Ik heb het dan niet over geluidsinstallatie op standje 100 om 3 uur 's nachts doordeweeks, een tijdstip dat de meeste mensen slapen omdat ze moeten gaan werken. En je gasten instrueren dat ze rustig moeten doen is dan ook de verantwoordelijkheid van de gastheer. Maar het kan nooit kwaad je buren ruim op tijd in te lichten en aan te geven bij wie ze moeten zijn als er overlast is. Zet je nummer erbij. In mijn privé situatie appen de buren en ik elkaar mocht er iets zijn. We houden elkaar op de hoogte van feestjes en even goede vrienden verder.

Maar ieder persoon is anders, en ook dienders zijn mensen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Proost »

Mijn ervaring met dit soort "overlast feestjes" is dat aan de deur gaan (als buurman) ook weinig zin heeft. Door de harde muziek horen ze deurbel vaker niet dan wel.
Dit is althans ook zo als ik met mijn toch wel opvallende tenue aan de deur sta. Daarom kom ik meestal achterom.

Heel veel sectoren werken 7 dagen per week dus ik trek me niets aan van weekend of doordeweeks. Overlast is en blijft gewoon overlast. Ook die verpleegkundige, wijkverzorgende, NS medewerker, buschauffeur, bakker etc etc heeft het recht om van zaterdag op zondag rustig te kunnen slapen voor zijn of haar vroege dienst.

En ik kan me best goed voorstellen dat als je het als buurtbewoner geprobeerd hebt te tolereren en incasseren en het om 02.30 uur echt een keer klaar is dat je niet je nest uit gaat, jezelf aan kleed en de kinderen alleen in huis achter laat om het gesprek aan te gaan met een ketszatte buurman en een idem entourage.

Het is echt niet moeilijk om geen overlast te veroorzaken.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door speedo »

Pim schreef: 14 okt 2022, 10:43 Tzalwelzijn 😉

Die briefjes triggeren iets in mij.
Van opzet, en "bel niet de politie, ik weet ook wel dat ik fout ben".
soort alarm lichten bij fout parkeren , trekt in ieder geval aandacht toch :D

Wat betreft "hoe niet moeilijk het is geen overlast te veroorzaken" zijn er ook nog de beroeps zeikerds die het liefst gaan zoeken of er wat te zeiken valt , die zijn vaak bij de politie al bekend en zullen dan hoop ik niet op hun wenken bediend worden. een buurman die terminaal thuis ligt heeft wat mij betreft wel /ook recht van spreken en zo zijn er nog wel een paar .
ergo . je kunt het niet iedereen naar het zin maken maar proberen kun je het in ieder geval wel..
Never change a winning team
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door Proost »

@speedo die heb je altijd maar zijn helemaal niet interessant. De politie moet de overlast constateren ongeacht de melder.

Ik ga uit van het feit "overlast". Als die er is, is de melding zonder meer terecht ongeacht de melder. Is die niet waarneembaar, dan is er ook niets aan de hand en zal er niet op geacteerd worden (maar het wordt wel vastgelegd).

De meldkamer ondervangt al heel veel dubieuze overlast meldingen voor ons dus als ik er daadwerkelijk heen gestuurd wordt is het meestal wel terecht
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8385
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geluidsoverlast waarschuwingen mee naar nieuw adres

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag van ts is beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten