Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Segert
Infopolitie Gast

Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Segert »

Hallo Mensen,

Dit zal een beetje een lang verhaal worden. Maar ik probeer het zo duidelijk mogenlijk te maken. Dus vanavond kreeg ik een telefoontje van een restaurant waar ik gisteren een pizza calzone heb besteld via Thuisbezorgt.nl . De beller vertelde mij op met een opgefokte toon. Dat hij het mijn review niet leuk vond. Hei eiste dat ik hem verwijderde. En was erg boos. In het gesprek uite hij een verhulde bedreiging. Hij zij dat hij anders ook even kon langskomen. Nou dat vind ik natuurlijk erg bedreigend. Zeker met hoe hij tegen mij sprak. En het feit dat hij mijn telefoonnummer en huisadress heeft.

Wat achtergrond informatie hierover.
Dit is een restaurant in mijn gemeente. Waar ik in het verleden vaker besteld heb. Ik heb ook altijd positieve reviews achtergelaten. Die kan ik natuurlijk nu niet meer terug vinden. Want dit restaurant vernieuwd hun pagina/reviews op thuisbezorgd.nl. alsof ze een nieuw restaurant zijn. Dit gebeurd veel weet ik. Maar je kan dus de postieve reviews van het afgelopen jaar niet terug vinden(hij heeft er 63 nu). Terug naar gisteren. Ik heb een naar waarheid review geschreven over mijn ervaring met het eten van gisteren. Ik gaf een 3 van de 5 sterren. Ik vertelde wat er miss was. Zoals rouwe groente in de calzone. weinig vulling en een rand van 5 centimenter. Wat niet normaal is voor zoon gerecht. Ik heb aan het eind van de review gezegt dat ze in het verleden better hebben gemaakt. En ik hoop in de toekomst dat ze dat weer doen. Nou denk ik. Constructieve critiek met iets positiefs aan het einde. Niks waar iemand zich boos over hoeft te maken. En het was naar waarheid van mijn ervaring.

Maarja dan krijg je dus zon telefoontje onverwacht. Daar schrik je dus best wel van. Ik ben daarna de andere reviews nog gaan lezen. Dit bedrijf/restaurant heeft een geschiedenis van dit soort dingen volgens andere reviews. Er was zelfs eentje bij waar een meisje werd lastig gevallen voor haar social media gegevens. Vind ik allemaal niet kunnen. Ik heb natuurlijk ook een klacht ingediend bij thuisbezorgd.nl. Maar die staan er om bekend om restaurants een hand boven het hoofd te houden. Want ja. Het draait om geld.

Nou dit is het hele verhaal. Ik heb dus een paar vragen aan de mensen van dit forum.
. Moet/kan ik aangifte doen hierover. Van bedreiging? Misbruik van persoongegevens? Iets? Want ik voel me hierdoor best wel onveilig. Zeker omdat ze mijn adress hebben.
. Is thuisbezorgd op enige manier aanspraakelijk. Gezien ik heb mijn persoongegevens heb gegeven?
. Mocht op de twee vragen hierboven nee worden beantwoord. Wat kan ik doen? Want dit is zeker niet leuk vind ik. Zijn er nog andere stappen die ik kan doen?

Sorry voor de lange post. Maar ik heb hier wat hulp over nodig. En ik zou graag jullie expert opinion hierover vragen. Ik heb geprobeerd het zou duidelijk en uitgebreid mogelijk uit te leggen.

Alvast bedankt


Met vriendelijke groet


Segert
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Pim »

Moet/kan ik aangifte doen hierover. Van bedreiging?
"Even langskomen" klinkt bedreigend maar is het volgens strafrecht niet. Bovendien is het uw verklaring tegen die van het restaurant. Daar zal geen veroordeling uit gaan komen als er al iets strafbaars gezegd zou zijn.
Misbruik van persoongegevens? Iets? Want ik voel me hierdoor best wel onveilig. Zeker omdat ze mijn adress hebben.
Ik weet niet wat er voor disclaimer er heeft gestaan bij het invullen/achterlaten van uw gegevens. Maar het restaurant krijgt vanzelfsprekend uw gegevens van Thuisbezorgd.nl anders kan het restaurant u niet leveren.
Is thuisbezorgd op enige manier aanspraakelijk. Gezien ik hen mijn persoongegevens heb gegeven?
Aansprakelijk? Dat ben je als u schade hebt geleden. Ik snap niet zo goed waar u naartoe wilt met "aansprakelijk zijn" van Thuisbezorgd.nl.

Het kan zijn dat u bedoelt dat u uw gegevens bij "Thuisbezorgd.nl" heeft achtergelaten en het restaurant/de winkel er nu gebruik (misbruik) van maakte.

De overdracht van uw contact- en adresgegevens van Thuisbezorgd.nl aan het restaurant zal wel geregeld zijn toen u uw gegevens invulde, waarschijnlijkin in de algemene voorwaarden van Thuisbezorgd.nl. Dat er een overdracht van uw gegevens is kan niet anders want anders kan het restaurant u niet bezorgen of opbellen voor vragen over uw bestelling. .

En wat een restaurant verder in een gesprek zegt is hun eigen verantwoordelijkheid, niet die van Thuisbezorgd.nl..Melden bij Thuisbezorgd.nl kunt u dit voorval natuurlijk altijd, wellicht heeft Thuisbezorgd.nl een klachtenprocedure.
Mocht op de twee vragen hierboven nee worden beantwoord. Wat kan ik doen? Want dit is zeker niet leuk vind ik. Zijn er nog andere stappen die ik kan doen?
U kunt dit melden bij de politie en verzoeken dit vast te laten leggen.
Ook kunt u wellicht dit bij Thuisbezorgd.nl melden als klacht en daar melden dat het personeel van het restaurant u getracht heeft te bewegen uw review aan te passen.

Verder zou u kunnen overwegen nog één keer naar het restaurant toe te gaan en een gesprek met de eigenaar verzoeken. U kunt hem vragen of hij op de hoogte is van het telefoontje en zeggen dat u daar niet van gediend bent. Ik zou er daarna nooit meer naartoe gaan en hun telefoonnummer blokkeren.
Gebruikersavatar
Henk_2
Infopolitie Gast

Re: Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Henk_2 »

Los van of het nu bedreiging is of niet, het is wel een overtreding van de AVG. Een bedrijf mag persoonsgevens niet zo maar gebruiken voor andere doelen dan waar voor deze door de persoon zijn verstrekt:

"Als uw onderneming/organisatie gegevens heeft verzameld op basis van gerechtvaardigd belang, een overeenkomst of vitale belangen, mogen deze gegevens worden gebruikt voor een ander doel, maar alleen nadat is gecontroleerd of het nieuwe doel verenigbaar is met het oorspronkelijke doel."

Het doel waarvoor de gegevens waren verstrekt was het bezorgen van een pizza. Deze gegevens vervolgens gebruiken om iemand te bellen/ te intimideren om die zijn beoordeling op een website te laten verwijderen is niet te verenigen is met het oorspronkelijke doel.

Maar of je hier praktisch wat mee kunt? Ik denk dat op basis van de AVG hier werk van maken een enorme berg rompslomp voor jou met zich mee brengt en nauwelijks iets zal opleveren. Wat meer zoden aan de dijk zal zetten is gewoon een andere pizza-bakker zoeken en hier domweg niet meer bestellen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Pim »

Dat hangt er dus vanaf wat er in de disclaimer stond. Als daarin staat: om contact op te nemen over de bestelling en/of reviews (in woorden van gelijke strekking, maar meestal wolliger verwoord) dan kun je niks met je AVG.

En dan zoniet zal TS zelf naar een advocaat en/of rechter moeten vrees ik en niet naar de politie.
Dagmar
Lid
Lid
Berichten: 28
Lid sinds: 21 mei 2017, 13:41
Roepnaam: Dagmar
Geslacht:

Re: Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Dagmar »

Segert,

Na het bestelproces vraagt Thuisbezorgd.nl je via e-mail een beoordeling te geven van het desbetreffende restaurant.
De rechtsgrond voor deze e-mail, zoals gedefinieerd in de AVG, is je toestemming, tenzij jouw toestemming volgens de toepasselijke wetgeving niet nodig is.

JET (=ict-systeem) verwerkt de persoonsgegevens die je opgeeft bij het insturen van een restaurantbeoordeling.
De rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens wanneer je jouw beoordelingen instuurt, is de door jou verleende toestemming.
Thuisbezorgd verwerkt de volgende persoonsgegevens wanneer je een restaurantbeoordeling plaatst:

Naam (indien opgegeven)
Contactgegevens
Beoordeling

E.e.a. vind je in het Privacy statement Klanten op Thuisbezorgd.nl (ook de opslag van je privacygegevens tijdens bestelling, contact met klantenservice etc.).

Deze toestemming kun je intrekken door contact met Thuisbezorgd.nl op te nemen via het privacyformulier.

Ik denk dat de fittie tussen het restaurant en jou door o.m. de Politie wordt afgedaan als een civielrechtelijke kwestie.
Ik zou denken: voor jou 10 anderen, ik bestel voortaan elders....
Gebruikersavatar
Segert
Infopolitie Gast

Re: Intimiderende Telefoontje van thuisbezordt bedrijf

Ongelezen bericht door Segert »

Bedankt voor uw antwoorden.

Jammer dat je als burger dit eigenlijk maar moet slikken(pun intended). En dat je als burger er eigenlijk geen rechten voor hebt. Teleurstellend. Als ze de AVG breken. Dan is het enige wat ik kan doen ze voor de civiele rechter slepen. En dat kost geld. Wat veel mensen zoals ik niet hebben. Ook gezien thuisbezorgt het enige bedrijf is dat in mijn regio opereerd. Hoewel dat zeg ik wel nu. Maar ik hoor dat ubereats nu ook beschikbaar hier is. Maar ik hoor daar ook zulke verhalen over. Dus ja. Als burger ben je er niet tegen beschermd. Wat ik eigenlijk wel zou verwachten.

Ik zag dat het enige wat ik kan doen is een melding maken bij de politie hiervan. En natuurlijk een klacht bij thuisbezorgd indienen. Dat heb ik ook gedaan. Maar daar verwacht ik geen reactie van. Mischien als ik dat durf kan ik de restaurant houder bellen. Over dit gedrag van de werknemer. Maar dat is aannemen dat het een werknemer is. En niet de eigenaar zelf. Hij had zich niet voorgesteld. Maar ik wil ook niet meer olie op het vuur gooien. Gezien de beller nogal opgefokt was. (en ze hebben mijn adress)

In ieder geval badankt voor all jullie nuttige reacties.
Gesloten