Verdediging ivm kat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Dama
Infopolitie Gast

Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Dama »

Hallo :)

Ik heb een kat en een tuigje om met haar te wandelen. Nu ben ik zo iemand die gelijk overal aan denkt en wil dus iets voor zelfverdediging.
Bijvoorbeeld als ik met haar op straat loop en een hond op haar af rent. We wonen niet in de beste buurt en een van onze buren in de flat heeft ook grote ‘gevaarlijke’ ( pitbull achtige ) honden. Nou wil ik er natuurlijk vanuit gaan dat ze mijn kat zien en gewoon netjes door lopen. Maar in geval van aanvallen, wat zou ik mee kunnen nemen? Welk soort mes of items zijn legaal? Zelf ben ik 1.60 en niet zo sterk gebouwd, ik zou denk ik een hond niet snel met alleen mijn handen van een kat kunnen halen :nee:
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Frans »

Je mag geen wapens (geen enkele dus, zelfs geen pepperspray, mes of honkbalknuppel) meenemen uit "zelfverdediging" als je bang bent dat de pitbull van de buren je kat aanvalt.

Ik stel voor dat je dan een kattebak aanschaft met van die korrels en je kat daarin uitlaat, lijkt me veel beter voor de algehele rust in de straat.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Proost »

Ik ga je snel uit de droom helpen. Niets is toegestaan om mee te nemen wat je als wapen kan gaan gebruiken. Althans uit je vraag haal ik dat dat het oogmerk is.
Een hond iets aandoen ter afwending van direct gevaar (je kat wordt aangevallen) kán en dan met nadruk op KAN in sommige gevallen een strafuitsluitingsgrond zijn. Dat is niet vooraf te zeggen. Dat bepaald de rechter individueel bij elk afzonderlijk geval. Als je dan mag verklaren dat je een mes bij had voor het geval dat gaat die vlieger alvast niet meer op.

Advies: Neem je kat mee naar een deel van de wijk, of een buitengebied waar je dit risico een stuk minder loopt als je toch wil gaan wandelen met de kat.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door maestro »

Een spuitbus met haarspray of deoderant doen ook wonderen. Maar handel vooral niet te snel, of dat nou met een wapen of schoppen en slaan is. Dan ben je zelf aansprakelijk, civielrechtelik en mogelijk strafrechtelijk.
Bovendien, veel honden zijn gewend aan katten en hebben geen kwaad in de zin.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Pim »

Bijzonder advies. Heel bijzonder.

En wanneer mag je dat dan gebruiken?
"Niet te snel", ls dat als de hond tot 5 meter, of 3 meter of minder afstand is gekomen?

Of alleen nadat de hond gebeten heeft?
Dan zou in theorie elk ander wapen geoorloofd zijn, als je vooraf aanstuurt op noodweer. Iets wat mijns inziens conflicteert.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door maestro »

Met niet te snel bedoel ik oordeel niet te snel dat een hond aanvalt of aan gaat vallen. Net als de beveiliger met zijn zware metalen zaklamp zal je voorzichtig moeten zijn met de beoordeling van de situatie. Waarbij uiteraard geld dat de meest wenselijke optie is geen geweld te gebruiken.

De trend in sommige landen is steeds meer de kat aan het lijntje uitlaten. Zelfs midden in new York. Baasjes zullen hun hond nog beter moeten aanlijnen. Wie weet krijgen we over niet al te grote tijd gemeenten met een kattenbelasting.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Proost »

Los van het 'oordeel' van de katten bezitter kan ik de gewogen inschatting maken dat "iets bij hebben" eerder een nadeel zal hebben dan een voordeel. Waarom zou je het dan doen?

Beter de situatie voor zijn en zorgen dat je er niet in terecht komt.
JK.info
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door JK.info »

Misschien kan je zo'n kunstof draagkistje meenemen, zonder bodem, dat je over de kat heen kan plaatsen. Op het moment dat je twijfelt.

Verdediging hoeft niet altijd aanvallen te zijn. Scherm de kat af en zet je voet er bovenop.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Verdediging ivm kat

Ongelezen bericht door Pim »

Dan kun je hem op kritieke momenten beter loslaten. Dan redt hij zich zelf wel. Of nog beter: Laat je huisdier binnen op de bak ?!

Katten doen hun behoefte in tuinen en plantperken en jagen op jonge vogels.
Gesloten