Rijbewijs buitenland ingevorderd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Paulus1989
Infopolitie Gast

Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Paulus1989 »

Beste dames, heren

Afgelopen week is mijn rijbewijs in het buitenland ingevorderd voor het rijden onder invloed. Helaas staat er volgens de Griekse wetgeving een boete van € 700,- euro op een een inname van het rijbewijs met 3 maanden (in Nederland zou ik overigens alleen een boete krijgen voor hetzelfde vergrijp). I

Is er een mogelijkheid om in Nederland op een legitieme manier toch sneller een nieuw danwel tijdelijke rijbewijs aan te vragen?

https://nvvb.nl/nl/nieuws/rijbewijs-ing ... 0afgegeven.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Proost »

Wetgeving is per land anders. Ik weet niet hoeveel u geblazen heeft, maar wat Nederland zou doen is niet van belang.

Uw rijbewijs is ingevorderd in Griekenland zo te lezen en daar krijgt u deze dan ook van terug. Nederland kan hier niets in betekenen voor u. Een nieuw of tijdelijk rijbewijs aanvragen is niet mogelijk.

Als u hier in Nederland toch gaat rijden kan u dat een boete opleveren voor het niet tonen van uw rijbewijs.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door thijeleo »

In het door topicstarter aangehaalde artikel staat iets meer.
Als na onderzoek van de gemeente blijkt dat de rijbewijshouder een valse verklaring heeft afgelegd bij de aanvraag van zijn nieuwe rijbewijs, dan moet dat nieuwe rijbewijs ongeldig worden verklaard (artikel 124 lid 1 onder a Wegenverkeerswet). Het gevolg is dat de rijbewijshouder voor alle categorieën die hij heeft opnieuw rijexamen moet doen. Vooral als de rijbewijshouder zijn brood verdient met de (vracht)auto, is de ongeldigverklaring van zijn rijbewijs een behoorlijk ingrijpende consequentie.
Misschien iets om in het achterhoofd te houden.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Pim »

Kleine aanvulling:

Uw huidige rijbewijs is nu dus in Griekenland.
Mocht u in Nederland een nieuw rijbewijs aanvragen moet u opgeven waar uw huidige rijbewijs is. Meest voor de hand liggende antwoord om in Nederland een nieuw rijbewijs te verkrijgen is: verloren.
Dan wordt uw huidige rijbewijs ongeldig gemaakt en krijgt u een nieuw rijbewijs.

Echter: er komt een moment dat Griekenland uw rijbewijs op gaat sturen naar het CBR. Daar zit dan ook de reden bij: inname vanwege invordering na overtreding (oid).

Dan komt het verhaal van Frans om de hoek kijken. Uw oude rijbewijs was reeds ongeldig gemaakt toen u uw nieuwe rijbewijs aanvroeg. Uw nieuwe rijbewijs wordt ongeldig omdat het op valse grond is aangevraagd en afgegeven.

Conclusie: u heeft dan geen enkel rijbewijs meer. U zult dan voor alle categorieën opnieuw examen moeten doen.
Er is geen weg meer terug.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Dusty »

@Pim: kleine correctie, het rijbewijs wat in Griekenland is ingenomen, wordt na die tijd teruggestuurd naar de instantie die het rijbewijs heeft afgegeven.
Dat zal waarschijnlijk de gemeente (of RDW) zijn en dan komt inderdaad naar voren dat het nieuwe rijbewijs op valse gronden is verkregen en zal men voor alle categorieën opnieuw examen moeten doen. :cry:

In het blad Verkeersknooppunt (bestaat helaas niet meer......) heeft ooit eens zo'n voorbeeld gestaan van een vrachtautochauffeur.
Die had het zelfs gepresteerd om zijn rijbewijs tot tweemaal toe in Duitsland kwijt te raken en deed daarom ook twee keer een valse aangifte; als dat trucje de eerste keer werkt, kun je dat natuurlijk nog makkelijk een keer herhalen. :oops:
De ingevorderde rijbewijzen kwamen naar verloop van tijd bij de gemeente waardoor de fraude aan het licht kwam. :shock:
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Pim »

Klopt. Dank voor de correctie
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door SWAT »

U zult dus het risico voor het krijgen van een boete voor het niet op eerste vordering kunnen tonen van het rijbewijs moeten nemen als u in Nederland in uw auto wil blijven rijden. In ieder geval tot uw rijbewijs terug is uit Griekenland.
Het verbod uw auto te besturen is alleen van toepassing voor Griekenland.

We kennen in NL geen tijdelijk rijbewijs.

Let op! Uw verzekeraar kan hierover een andere mening hebben. Dus controleer bij uw verzekeraar of deze onder deze omstandigheden nog wel dekking geeft.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Houdt naast de strafrechtelijke consequenties die een en ander heeft ook rekening met het volgende.

In het onverhoopte geval dat u in de periode dat uw rijbewijs in Griekenland is ingevorderd een ongeval krijgt tijdens het besturen van enig voertuig, kan de verzekeraar onderzoek doen naar het feit of u gerechtigd was een voertuig te besturen. Met een ingevorderd rijbewijs bent u dat niet!!! De verzekeraar zal dan verwijzen naar de desbetreffende clausule in de polisvoorwaarden en de schade niet vergoeden en de mogelijk door haar uit te keren schade aan derden op u verhalen. Een auto total loss of erger letselschade: kan een hele kostbare zaak worden waar elke boete tegen in het niet verdwijnt!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Paulus1989
Infopolitie Gast

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Paulus1989 »

Ik ben volledig op de hoogte van het feit dat ik geen nieuw rijbewijs moet aanvragen. Het rijbewijs is echter cruciaal voor mijn werk en daarom ben ik benieuwd of de gemeente hier niks in kan doen, zoals een redelijke termijn voorstellen (hetgeen in het artikel staat benoemd).

Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de Griekse autoriteiten, de politie gaf aan dat ik mijn rijbewijs 6 maanden ingevorderd is, terwijl in het Griekse Wetboek een periode van 3 maanden staat. Ik zou binnen 24 uur worden voorgeleid aan de rechtbank. Na een paar belletjes van de politieagent is dit met 365+ dagen verlengd.... u begrijpt mijn frustratie.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Proost »

Dat je rijbewijs cruciaal is voor je werk had je je ook kunnen bedenken voor je de keuze maakte om onder invloed te gaan rijden. Nu dus even op de blaren zitten.

De gemeente kan niets voor je betekenen hierin.
Zoals gezegd ligt het nu bij Griekenland en zul je contact moeten opnemen met hen. Stuur een brief naar het OM daar en een leg de situatie uit. Wellicht zijn zij je ter wille. Vaak is het wel mogelijk om een rijbewijs eerder terug te krijgen als daar moverende redenen voor zijn. Je werk is er een van. Meestal wordt de boete daardoor dan wel hoger.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door SWAT »

ThunderSTreak schreef: 04 okt 2022, 11:02 Houdt naast de strafrechtelijke consequenties die een en ander heeft ook rekening met het volgende.

In het onverhoopte geval dat u in de periode dat uw rijbewijs in Griekenland is ingevorderd een ongeval krijgt tijdens het besturen van enig voertuig, kan de verzekeraar onderzoek doen naar het feit of u gerechtigd was een voertuig te besturen. Met een ingevorderd rijbewijs bent u dat niet!!! De verzekeraar zal dan verwijzen naar de desbetreffende clausule in de polisvoorwaarden en de schade niet vergoeden en de mogelijk door haar uit te keren schade aan derden op u verhalen. Een auto total loss of erger letselschade: kan een hele kostbare zaak worden waar elke boete tegen in het niet verdwijnt!
In ordering in Griekenland betekent niet dat ts in Nederland ook geen auto meer mag besturen. Zover zijn we nog niet in Europa.
Het niet op eeste vordering kunnen tonen van een rijbewijs betekent ook niet dat je dus zonder je rijbewijs bij je te hebben , geen auto zou mogen besturen. Het gaat erom of je een rijbewijs hebt.

Terecht wordt wel opnieuw opgemerkt dat je verzekeraar consequenties aan de invordering in Griekenland kan verbinden. Kijk dus in de polisvoorwaarden en bij twijfel bel je verzekeraar.

De redelijke termijn waar ts naar verwijst wordt vooralsnog niet toegepast door gemeenten.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Proost »

Dat er niet tegen opgetreden kan worden als in art 9wvw wil niet zeggen dat je gewoon een auto mag besturen.
Ook het CVOM ziet dit als een doorn in het oog en zou hier het liefst alles aan doen. Het is echter een EU aangelegenheid vwb erkenning van elkaars rijbewijs maatregelen.

Ik zou TS dan ook streng willen adviseren om niet alsnog auto te gaan rijden en het zsm op te pakken met het Griekse OM om het rijbewijs zsm terug te krijgen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door SWAT »

Nogmaals, het is TS (strafrechtelijk gezien) niet verboden om in Nederland een auto te besturen. Hij loopt wel risico op het telkens kunnen krijgen van een bekeuring voor het niet op eerste vordering kunnen tonen.
Hoe groot is echter het risico op een dergelijke controle bij normaal rijgedrag en als alles met de auto in orde is?

Ik adviseer mensen streng niet te roken. Het is echter niet strafbaar om te roken tenzij op specifiek aangewezen plaatsen.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Pim »

De verzekering hanteert de cryptische term: "niet beschikt over een geldig rijbewijs"

Zo kunnen zij alle kanten op en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de hoogte van een eventuele aansprakelijkheidsclaim ermee te maken heeft wat zij beslissen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs buitenland ingevorderd

Ongelezen bericht door Proost »

@SWAT Jij zegt dat het niet verboden is. Dat is het wel. Staat gewoon in artikel 9 lid 1 wvw. Echter, door een manco in het erkennen van elkaars maatregelen zijn deze nog niet breed Europees gedragen. Daardoor kan er nu niet tegen opgetreden worden, nog niet.

Dat is iets anders dan dat het niet verboden is.

Zodra deze erkenningen gelijk getrokken zijn in de EU valt het dus allemaal ook onder de werkingssfeer van art 9 wvw. Daar hoeft de wet niet voor aangepast te worden. Als het niet verboden zou zijn, zou dat wel het geval zijn.

Hoe je het vergelijk trekt met roken is me een raadsel.
Gesloten