Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Something
Infopolitie Gast

Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Something »

Graag zou ik willen weten wat de (on)mogelijkheden zijn om een vrachtwagen als mobiele werkplaats/atelier/kantoor te gebruiken. Ik kan hier erg weinig over vinden behalve beperkte info in APV's en dergelijke.
-Waar ben je vrij om te staan en te werken? Buiten de bebouwde kom op de openbare weg / parkeerplaats en/of op vrachtwagenparkeerplaatsen die zijn aangewezen in de APV? En heb je dan geen vergunning oid nodig?
-Is het tevens mogelijk om gebruik te maken van een (low noise) generator?
-En hoe zit het met overnachten in een vrachtwagen, wanneer is dat wel/niet toegestaan? Mag ik bv. na een dag werken rusten in mijn vrachtwagen (cabine of slaapvertrek in laadruimte) om de volgende dag het werk te hervatten?
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Denk dat het ook afhankelijk is wat voor werkzaamheden je wilt gaan doen
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Pim »

Voor vergunningen: naar de gemeente
Voor slapen in voertuigen: naar de gemeente
Een laadruimte is in principe voor lading.
Slapen in een laadruimte van een vrachtwagen lijkt mij niet de bedoeling. In een bestelwagen zeg ik: misschien, incidenteel.

Voor een juist een volledig antwoord verwacht ik een juist een volledige vraag.
Wat ga je doen?
Waar ga je dat doen?
Waarom ga je dat op deze wij,e doen?
Waarom slaap je niet in een hotel/pension, zoals anderen dat doen?
Heb je geen huis om in te wonen? Want het klinkt nu als een vervanging van je woning.

En besef dat als het een keer oogluikend wordt toegestaan dat het dan geregistreerd wordt. Dus één keer blijft dan één keer.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals je zelf al blijkbaar hebt ontdekt verbieden veel APV's slapen in een auto. Daarnaasthebben vele APV regels met betrekking tot voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter. Deze mogen tussen 18:00 en 08:00 veelal alleen op speciaal aangewezen locaties geparkeerd staan. Daar heb je geen vergunning voor nodig.

Wat voor vergunning je nodig mocht hebben is afhankelijk van wat je precies gaat doen. Een kantoor zal niet snel een vergunning nodig hebben. Een atelier kan daarentegen met allerlei milieu voorschriften te maken hebben in verband met bijvoorbeeld verf- en ander chemisch afval e.d.
Milieu en arbeidsregels zijn de belangrijkste waar je rekening mee zal moeten houden. Sommig werk vereist bijvoorbeeld goede ventilatie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Something
Infopolitie Gast

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Something »

Het slapen in een voertuig was eigenlijk meer bedoelt als aanvullende vraag. Dat is in principe niet mijn bedoeling, want mijn bedje thuis slaapt prima, maar ik zou wel graag de regelgeving hieromtrent willen weten. Het zou namelijk eens voor kunnen komen als het een keer laat wordt. Ik lees overigens helemaal niks daarover in de APV van mijn gemeente. Ik weet wel dat talloze chauffeurs regelmatig in hun cabine slapen, in sommige gemeenten is dat verboden maar in de veel gemeenten lijkt het niet verboden.

Wat ik zoek is een werkruimte/kantoorruimte weg van huis. Mijn bedoeling is daar kantoorwerk te doen, maar ook doe-het-zelf activiteiten. Zo'n soort ruimte is in de Randstad erg schaars en erg duur. Locatie is niet van belang, overal waar ik mag staan en geen overlast veroorzaak is voor mij prima. Die APV regels met betrekking tot voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter gelden voor mijn gemeente alleen binnen de bebouwde kom. Daarnaast zijn er binnen de bebouwde kom plekken aangewezen waar je wel met grote voertuigen mag staan. Voor de milieuaspecten vrees ik inderdaad ook, naast alle andere zaken. Ik verwacht niet dat het iets gaat worden, maar ik wil deze optie wel bekijken.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Frans »

Wat ik zoek is een werkruimte/kantoorruimte weg van huis. Mijn bedoeling is daar kantoorwerk te doen, maar ook doe-het-zelf activiteiten.
Ben ik de enige die meteen denkt aan de campers van vroeger. We hadden er achter het station overdag weinig last van maar vooral 's avonds werd er toch wel erg druk gebruik gemaakt van deze "kantoor- annex doehetzelfruimte". Is al wel een poos geleden want dat hele gebied is op de schop gegaan en, afijn, de dames hebben andere plekken gevonden om hun werkzaamheden voort te zetten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Pim »

Daar was niks 'doe het zelf' aan 8)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Pim »

Something schreef: 27 sep 2022, 12:02 Het slapen in een voertuig was eigenlijk meer bedoelt als aanvullende vraag. Dat is in principe niet mijn bedoeling, want mijn bedje thuis slaapt prima, maar ik zou wel graag de regelgeving hieromtrent willen weten. Het zou namelijk eens voor kunnen komen als het een keer laat wordt. Ik lees overigens helemaal niks daarover in de APV van mijn gemeente. Ik weet wel dat talloze chauffeurs regelmatig in hun cabine slapen, in sommige gemeenten is dat verboden maar in de veel gemeenten lijkt het niet verboden.
Ik denk dat het eerder omgedraaid is. Maar onderzocht heb ik dat niet.
Wat ik zoek is een werkruimte/kantoorruimte weg van huis. Mijn bedoeling is daar kantoorwerk te doen, maar ook doe-het-zelf activiteiten. Zo'n soort ruimte is in de Randstad erg schaars en erg duur. Locatie is niet van belang, overal waar ik mag staan en geen overlast veroorzaak is voor mij prima. Die APV regels met betrekking tot voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter gelden voor mijn gemeente alleen binnen de bebouwde kom. Daarnaast zijn er binnen de bebouwde kom plekken aangewezen waar je wel met grote voertuigen mag staan. Voor de milieuaspecten vrees ik inderdaad ook, naast alle andere zaken. Ik verwacht niet dat het iets gaat worden, maar ik wil deze optie wel bekijken.
Wat voor voertuig heb je op het oog dan.
En wat voor dhz werk?
Ben je timmerman?
Laat je je werkplaats daar dan staan en rij je met ander vervoer naar huis als je niet te moe bent?

Wordt eens concreet.

En hoe denk je je mobiele werkplaats te gaan beveiligen en verzekeren?
Binnen de bebouwde kom worden bedrijfsbussen al vaak opengebroken voor gereedschappendiefstal, laat staan op een stille plek die jij beoogt om aan regels te voldoen en niet tot overlast te zijn.

Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Als ik ergens klus en ik moet nog naar huis dan stop ik optijd en niet 5 tellen voor het omvallen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Toch denk ik dat het niet zo’n unieke vraag is. Als je een nieuwe keuken met installatie besteld komt de monteur tegenwoordig met een bakwagen voorrijden met daarin een mobiele timmerwerkplaats: cirkelzaag, afkortzaag, bandzaag, schaafmachine, bandschuurmachine met schuurschijf, kolomboor, freestafel; het staat er in.

En het is een overdekte werkplaats ter voorkoming van stof en vuil binnen. Daar is geen vergunning voor nodig lijkt me.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Pim »

Bleef die monteur voor jouw deur ook overnachten :lol:

Toch bedoelt TS iets anders.
Hij heeft het over hoge kosten voor een kantoor/werkplaats en denkt daarom aan een mobiele werkplaats.

PS: Veel plezier met je nieuwe keuken
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

@Proost: was de keuken van de buren. Hebben 6 weken chinees gegeten. Iets met leveringsfouten fronten. Heb ze ook naar een keer op de BBQ uitgenodigd!

Monteur bleef niet slapen. De Iveco met Clixtar oplegger verdween elke middag!

Gelukkig😉
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Something
Infopolitie Gast

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Something »

Zoals in het voorbeeld van @ThunderSTreak gaat het om een mobiele werkplaats waar gewerkt wordt met hout, soms zachte metalen en wat kunststof, bewerkingen electrisch en met de hand, hobby en ZZP werkjes. En misschien ga ik weleens een schilderij maken, of een pot kleien, weet ik het. Daarnaast een stukje kantoor, met een bureau en een laptop. Zo uniek is het allemaal niet, Zoals @ThundersSTreak ook aangeeft, bij de Belastingdienst hebben ze er zelfs een MRB-categorie voor: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... werkplaats

Een bakwagen of gelijkwaardig ligt het meest voor de hand, maar dat kan bv. ook zomaar een oude tandartswagen zijn. Een maxi bestelbus volstaat misschien ook wel. In ieder geval akoestisch (eventueel overlast tot een minimum beperken) en thermisch isoleren. Beveiligen en verzekeren is een punt maar geen vraag. En mijn aanvullende vraag is of en wanneer het is toegestaan om te overnachten in een vrachtwagen. Of ik dat ook ga doen is twee. Voorlopig is het allemaal hypothetisch.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door maestro »

Of en waar je mag slapen in de auto bepaald de plaatselijke APV.

Wat de andere regels betreft zal het wel loslopen. Je zal moeten kijken naar hoe je met je afval omgaat, metname chemische stoffen als verfresten e.d. Daar kunnen bepalingen over zijn dat je het niet zomaar het riool in mag lozen. (Vang deze dus op in een bak, ter verdere verwerkingen) Bij kunststof kun je daarnaast denken aan eventuele uitstoot van giftige stoffen. Maar dat zal in jouw geval heel beperkt zijn. Zoals je zelf aangeeft kunnen er daarnaast regels zijn over geluid. Ik denk dat je het dan wel zo'n beetje gehad hebt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door Pim »

Something schreef: 28 sep 2022, 23:28En mijn aanvullende vraag is of en wanneer het is toegestaan om te overnachten in een vrachtwagen. Of ik dat ook ga doen is twee. Voorlopig is het allemaal hypothetisch.
In de meeste APV's wordt geen onderscheid gemaakt in soort voertuig voor wat betreft slapen.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Vrachtwagen als mobiele werkplaats regelgeving

Ongelezen bericht door speedo »

En een mobiel bordeel zeg maar valt die hier ook onder. is een ( af) werkplek toch :)
Never change a winning team
Gesloten