Hallo,
Ik ben eind 2018 in een zeer ellendige situatie terecht gekomen. In dit verhaal is een vrouw betrokken waarmee ik destijds ieder contact heb verbroken. Anderhalve maand later ontving ik een contactverbod (zelf opgesteld) waarin mij werd opgedragen om iedere vorm van contact te stoppen. Voor mij was duidelijk dat zij bezig was met dossiervorming. Ik werkte destijds bij defensie en ben direct naar de KMAR gegaan om aan te geven dat ik out of the blue een contactverbod had gekregen (waarin tevens werd gedreigd met 5 jaar gevangenisstraf:) en dat ik bang was dat er valse melding/aangifte tegen mij zou worden gedaan. Wat deze vrouw niet wist was dat ik voor lange tijd naar het buitenland zou vertrekken op datum X. Dit heb ik door de KMAR vast laten leggen en ben zoals gepland naar het buitenland vertrokken. Op het adres waar ik nog ingeschreven was stonden ook vrienden van mij ingeschreven. Ik heb hen gewaarschuwd dat er op enig moment politie aan de deur zou verschijnen. Toen ik al enkele maanden in het Caribisch gebied verbleef stond er zoals verwacht ineens politie voor de deur. Toen mijn vriend aangaf dat ik niet thuis was vroegen de agenten (op nogal agressieve wijze) waar zij mij dan wel konden vinden. Mijn vriend heeft jarenlang als agent op straat gelopen en heeft veel ervaring met dit soort huisbezoekjes. Hij stond er echt van te kijken hoe graag de agenten mij wilden spreken. Hij gaf aan niet te weten waar ik was. Later is gebleken dat zij mij een "stop-hou-op-brief" wilden overhandigen. Enkele maanden later heb ik een juridische procedure (familierecht) opgestart tegen de vrouw. In haar verweerschrift gaf zij aan dat ik in het "afgelopen" jaar op diverse locaties ben opgedoken en haar daar heb bedreigd. Ondanks de wetenschap dat ik een jaar niet in NL was blijft de vrouw stug volhouden. De familierechter heeft in haar uitspraak benoemd dat de rechtbank heeft "geconstateerd" dat ik me bij de vrouw heb opgedrongen. Dit alles (letterlijk) zonder enige vorm van bewijs, terwijl ik ook duidelijk heb aangegeven dat ik aan de andere kant van de wereld verbleef. Ik ben in 2019 naar de politie gegaan om aangifte te doen van valse aangifte tegen mij. Ik werd direct benaderd door de wijkagent van de vrouw en zij gaf aan dat er geen aangiften, maar slecht meldingen tegen mij waren gedaan. Ik kon geen aangifte doen. Ik ben vervolgens eind 2019 bij de politie geweest met mijn verhaal en daar kreeg ik te horen "meneer, wat wilt u dat wij doen?". Ik heb vervolgens inzage in mijn persoonsgegevens gevraagd. Tot mijn grote verbazing werd inzage slecht gedeeltelijk toegelaten i.v.m. een lopend onderzoek tegen mij. Vanwege corona en omdat ik in het buitenland woon kon ik niet eerder dan afgelopen week mijn persoonsgegevens inzien. Ik ben als actief diendend militair vertrokken naar het buitenland en ben aldaar uit dienst getreden. Toen ik mijn gegevens bij de politie in mocht zien las ik dat de politie dingen over mij weet die alleen bij de kmar bekend waren. Deze zaken (waarin mijn onschuld is bewezen) heeft iemand bij politie opgevraagd bij de KMAR. Er loopt dus daadwerkelijk een onderzoek. Ik ben reservist en om de zoveel jaar moet er een veiligheidsonderzoek worden uitvoerd. In mijn 19 dienstjaren heeft er zich nog nooit een probleem voorgedaan echter kreeg ik een maand geleden bericht dat mijn veiligheidsonderzoek niet binnen de bepaalde termijn kon worden afgerond. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het gaande onderzoek van justitie. Ik kan in beroep gaan tegen het feit dat mij volledige inzage wordt geweigerd, maar uiteindelijk heb ik daar niets aan. Ik wil weten wanneer de vrouw naar de politie is gegaan en op welke grond de politie het nodig vond om een onderzoek tegen mij te starten. Op het moment dat ik niet door het veiligheidsonderzoek kom heeft dit voor mij verstrekkende gevolgen. Ik vermoed dat de vrouw haar vriendinnen heeft ingezet als getuige van de bedreigingen. Er worden duizenden vrouwen lastiggevallen en daarom kan ik me niet voorstellen dat de politie in actie komt en zelfs een onderzoek start na een enkele melding van een vrouw. Ik zou graag willen weten wat ik moet doen om erachter te komen wanneer en welke meldingen tegen mij zijn gedaan. Alvast bedankt.
Valse meldingen + onderzoek
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Valse meldingen + onderzoek
Ik ben geen agent, maar ik denk dat je meer aan een goede advocaat hebt.
Wij kunnen er hier als politie op dit forum niet veel zinnigs over zeggen.
Mijn tip zou wel zijn, vul aub niet teveel zelf in.
Als jouw ex de politie blijft benaderen en aangiftes gaat doen, wordt dat gewoon allemaal netjes genoteerd. Of de zaak daadwerkelijk opgepakt en geprioriteerd gaat worden is iets anders.
Ook dat er gegevens opgevraagd worden die alleen bij de KMAR zichtbaar zouden zijn.
Als er een collega van de KMAR aan de andere kant van Nederland een man controleert en hier wat over opschrijft, kan ik dat snel daarna gewoon lezen in ons systeem en vice versa.
Als jij daadwerkelijk op geen enkele wijze contact op neemt met je ex en de voortdurende aangiftes en meldingen enkel vanuit haar komen zit je in de richting van stalking en smaad. Neem zoals gezegd contact op met een advocaat om de mogelijkheden te bespreken met als doel dat jullie elkaar beiden voortaan helemaal met rust laten.
Mijn tip zou wel zijn, vul aub niet teveel zelf in.
Als jouw ex de politie blijft benaderen en aangiftes gaat doen, wordt dat gewoon allemaal netjes genoteerd. Of de zaak daadwerkelijk opgepakt en geprioriteerd gaat worden is iets anders.
Ook dat er gegevens opgevraagd worden die alleen bij de KMAR zichtbaar zouden zijn.
Als er een collega van de KMAR aan de andere kant van Nederland een man controleert en hier wat over opschrijft, kan ik dat snel daarna gewoon lezen in ons systeem en vice versa.
Als jij daadwerkelijk op geen enkele wijze contact op neemt met je ex en de voortdurende aangiftes en meldingen enkel vanuit haar komen zit je in de richting van stalking en smaad. Neem zoals gezegd contact op met een advocaat om de mogelijkheden te bespreken met als doel dat jullie elkaar beiden voortaan helemaal met rust laten.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik steun het advies om een advocaat in de arm te nemen in deze zaak. Ik ga hier geen namen van advocaten noemen, maar ik zou mij wenden tot advocaten die gewend zijn zaken voor militairen op te pakken. Ik proef procedurele fouten en tunnelvisie die voor een militair gevolgen kan hebben voor het verstrekken van een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB). Als je die niet hebt sta je als militair aan de kant; ook als reservist. Aan de andere kant horen we maar een kant van het verhaal
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik kon het zo snel niet vinden, maar vermoed dat een bij een veiligheidsonderzoek niet alleen veroordelingen e.d. in aanmerking worden genomen maar ook de gegevens die bij de politie bekend zijn, in casu de meldingen.
Voor iemand die in het buitenland woont/werkt moet het relatief makkelijk zijn een eventuele afwijzing aan te vechten door te laten zien dat je in het buitenland verbleef en de meldingen niet waar kunnen zijn. (tenzij het om lastigvallen via internet/sociale media gaat).
Daarnaast kan er een civiele procedure tegen de vrouw worden gestart, met als eis een schadevergoeding, een contatc verbod en een verder verbod op het doen van dergelijke uitlatingen op straffe van een dwangsom.
Indien er inderdaad niet alleen melding maar ook aangifte is gedaan ligt ook de weg van aangifte open.
Voor iemand die in het buitenland woont/werkt moet het relatief makkelijk zijn een eventuele afwijzing aan te vechten door te laten zien dat je in het buitenland verbleef en de meldingen niet waar kunnen zijn. (tenzij het om lastigvallen via internet/sociale media gaat).
Daarnaast kan er een civiele procedure tegen de vrouw worden gestart, met als eis een schadevergoeding, een contatc verbod en een verder verbod op het doen van dergelijke uitlatingen op straffe van een dwangsom.
Indien er inderdaad niet alleen melding maar ook aangifte is gedaan ligt ook de weg van aangifte open.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Geweld tegen ex partners en stalking zijn zaken die de politie juist met voortvarendheid aanpakt omdat dit soort zaken niet zelden escaleren. Dat er mogelijk een onderzoek loopt zal niet enkel gebaseerd zijn op 1 enkele melding. Ik kan mij echter niet goed voorstellen dat dit onderzoek al sinds 2019 zou lopen zonder dat u inmiddels daarover als verdachte zou zijn gehoord.
Ook bij verblijf in het buitenland zijn er diverse mogelijkheden om iemand lastig te kunnen blijven vallen. Dat hoeft immers niet alleen fysiek te gebeuren.
Zoals reeds geopperd, als u de bovenste steen boven water wilt krijgen dan zult u een advocaat moeten inschakelen die kan namelijk de officier van justitie al dan niet via de rechter commissaris dwingen openheid van zaken te geven.
Een civiele eis kan overigens al vrij snel toegewezen worden als een tegenpartij ter zitting geen verweer voert. Bewijs in een civiele zaak is ook heel anders dan strafrechtelijk bewijs. In civiele zaken gaat het vaak meer om aannemelijk maken.
Ook bij verblijf in het buitenland zijn er diverse mogelijkheden om iemand lastig te kunnen blijven vallen. Dat hoeft immers niet alleen fysiek te gebeuren.
Zoals reeds geopperd, als u de bovenste steen boven water wilt krijgen dan zult u een advocaat moeten inschakelen die kan namelijk de officier van justitie al dan niet via de rechter commissaris dwingen openheid van zaken te geven.
Een civiele eis kan overigens al vrij snel toegewezen worden als een tegenpartij ter zitting geen verweer voert. Bewijs in een civiele zaak is ook heel anders dan strafrechtelijk bewijs. In civiele zaken gaat het vaak meer om aannemelijk maken.
Stay safe out there.