Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
MEV
Infopolitie Gast

Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door MEV »

Goedemiddag,

Onlangs ben ik aangehouden door de politie in verband met een barst in mijn ruit. Tot mijn grote verbazing... Ik reed hier namelijk al jaren mee en de APK keurder heeft de auto altijd goedgekeurd. Aangezien ik er dan vanuit ga dat ik met een voertuig rijd dat veilig is gekeurd en voldoet aan de eisen, ga ik er niet vanuit dat ik iets strafbaars doe. Had ik geweten dat dit niet toegestaan was (dat ik dan graag van de garage had willen horen), dan had ik direct mijn ruit vervangen.

De aanhouding van de politie en het uitschrijven van de boete ging erg snel. Hij heeft naar mijn idee niet eens de barst gemeten of er goed naar gekeken. De APK keurder heeft nog gezegd tegen mij dat de barst net niet in het zicht zit en hij hem daarom goed kan keuren. Dit heb ik ook verteld aan de politie dat ik het nog specifiek hierover heb gehad met de keurder en dat ik als ik had geweten dat ik strafbaar was hier direct wat aan gedaan was. De politie heeft me direct de boete uitgeschreven en er was geen ruimte voor overleg of begrip. Ik heb de politie nog aangegeven dat ik baal dat ik door een boete van 280,- erachter moet komen dat dit niet mag en dat ik een waarschuwing wel wat redelijker had gevonden en dat ik dan direct dezelfde middag nog mijn ruit zou maken. Afin...boete gekregen, uiteraard direct mijn ruit laten vervangen.

Nu vraag ik mij toch af of deze boete wel zo terecht is. De APK is er toch voor om te controleren of voertuigen aan de veiligheidseisen voldoen? Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik niets strafbaars doe? Weet iemand of het zin heeft om bezwaar te maken en welke gronden ik hier dan bij kan gebruiken?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door maestro »

Dan zul je aan de hand van een foto moeten aantonen dat de auto terecht goedgekeurd was door duidelijk te laten zien waar de beschadiging was en de grote.
De eisen zijn: https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... -voorruit/

Je kunt ook het OM aanschrijven en je zaak bepleiten, maar dan wel met bewijs dat de APK-keurder de barst binnen de regels acht en je daarom te goeder trouw was. Soms helpt het.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het gaat niet om de apk eisen, maar om de wettelijk eisen. Je kunt het een en ander lezen in de regeling voertuigen. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2022-07-01/0. zoek dan even op artikel 91. Vanaf daar staat de manier van meten. Maar, laat duidelijk zijn, een barst kan toegestaan zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door SWAT »

Op de beschikking die u per post gaat ontvangen staat hoe u bezwaar kunt maken en binnen welke termijn.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door speedo »

maestro schreef: 18 sep 2022, 15:20 Dan zul je aan de hand van een foto moeten aantonen dat de auto terecht goedgekeurd was door duidelijk te laten zien waar de beschadiging was en de grote.
De eisen zijn: https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... -voorruit/

Je kunt ook het OM aanschrijven en je zaak bepleiten, maar dan wel met bewijs dat de APK-keurder de barst binnen de regels acht en je daarom te goeder trouw was. Soms helpt het.
Piet. het zou toch raar zijn als je niet voldoet aan de wettelijke eis terwijl je wel een apk keur krijg volgens de apk lees afkeur eis/ minimale eisen .
ik vond Nederland al verwarrend en dat is met jou opmerking eigenlijk alleen nog maar erger geworden.
.
Never change a winning team
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door Proost »

TS geeft al aan dat de APK keurmeester aangaf dat het NET zou kunnen. Dit is dus niet, zonder twijfel geen probleem, dit is dus een randgeval. De APK keurmeester is er natuurlijk ook voor de klant en die heeft er alle belang bij dat het voertuig goed gekeurd wordt.

De APK keurmeester kan het er dus op gegokt hebben dat er een steekproef kwam en dat hij dan mogelijk afgekeurd zou worden, maar dat hij aan kan geven dat het een grensgeval is en daarom geen wanbeleid kwalijk genomen kan worden.

Maar als de APK keurmeester dat dus al zegt, en de politie meet het nauwkeurig, zonder enig belang.... Tja... Dan zou ik niet meteen de indruk krijgen dat het dan wel allemaal goed zou moeten zijn.
JK.info
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door JK.info »

@MEV kan je misschien een foto van de ruit delen. De maten en de manier van meten is een kunst opzich.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door maestro »

Heeft de polite een foto gemaakt vand e ruit? Heeft de politie wel of niet gemeten? Indien het antwoord op beide nee is en je APK keurder zegt dat et voldeed aan de eisen zal het problematisch worden voor de het OM om aan te tonen wie gelijk had: de agent of de APK-keurder. Dat zal betekenen dat er voldoende twjjfel is over het wel of niet begaan van het feit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Heeft de APK keurmeester de barst wel vermeld op het keuringsrapport? Dan sta je al een stuk sterker bij de rechter
Anders sowieso even langs de keurmeester en vragen of deze dit alsnog op papier wil zetten. Je bent een vaste klant en je komt er al jaren dus hij moet deze barst denk ik zich wel herinneren
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door speedo »

Proost schreef: 19 sep 2022, 00:20 TS geeft al aan dat de APK keurmeester aangaf dat het NET zou kunnen. Dit is dus niet, zonder twijfel geen probleem, dit is dus een randgeval. De APK keurmeester is er natuurlijk ook voor de klant en die heeft er alle belang bij dat het voertuig goed gekeurd wordt.

De APK keurmeester kan het er dus op gegokt hebben dat er een steekproef kwam en dat hij dan mogelijk afgekeurd zou worden, maar dat hij aan kan geven dat het een grensgeval is en daarom geen wanbeleid kwalijk genomen kan worden.

Maar als de APK keurmeester dat dus al zegt, en de politie meet het nauwkeurig, zonder enig belang.... Tja... Dan zou ik niet meteen de indruk krijgen dat het dan wel allemaal goed zou moeten zijn.
En dat al meerdere jaren kunnen we lezen.
Never change a winning team
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door Proost »

taxikemperman schreef: 19 sep 2022, 08:50 Anders sowieso even langs de keurmeester en vragen of deze dit alsnog op papier wil zetten.
Wil je nu suggereren dat een bedrijf met een rijks erkenning voor het toepassen van bevoegdheden uit het voertuig reglement, met een grote verantwoordelijkheid, later een geschrift wat bestemd is tot een bewijs van keuring, zou moeten aanpassen zodat het beter in het straatje past van TS?

De kans dat de apk keurmeester kort daarna geen APK keurmeester meer is, is aanzienlijk. Of hij het zich nu wel of niet kan herinneren. Want als hij het zich wel had kunnen herinneren en het bewust niet vermeld heeft, heeft hij zijn werk ook niet naar verwachting uitgevoerd
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

maestro schreef: 19 sep 2022, 05:29 Dat zal betekenen dat er voldoende twjjfel is over het wel of niet begaan van het feit.
Wat een onzin. Er zit een verschil tussen een APK keurmeester en een agent die iets op ambtseed verbaliseert. Het gaat erom of de rechter vind dat de voorruit met de scheur niet meer aan de eisen voldoet. Al haal je 20 APK keurmeesters erbij die hem goedkeuren, het gaat erom of het feit begaan is of niet.
taxikemperman schreef: 19 sep 2022, 08:50 Heeft de APK keurmeester de barst wel vermeld op het keuringsrapport? Dan sta je al een stuk sterker bij de rechter
Wat ik hierboven schrijf. Daar komt ook nog bij dat de scheur tussen de keuring en de bekeuringssituatie uitgelopen kan zijn. De APK is een momentopname en sindsdien kan er veel gebeurd zijn.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door maestro »

Nee, geen onzin. Het gaat er inderdaad om of de rechter vindt of de autoruit aan de eisen voldeed of niet. Je hoeft alleen maar twijfel te zaaien over de constatering van de agent. En het ziet er naar uit dat er niet is gemeten of een foto is gemaakt. De keurmeester is van mening dat het wel door de beugel kon. Wie moet de rechter geloven?
Zeker in dit soort zaken gaat de rechter niet al te veel tijd besteden en krijgt iemand al snel het voordeel van de twijfel.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Dat ben ik niet met je eens. Zeker niet in het bestuursrecht. De agent zal uitgebreid moeten motiveren waarom de barst niet kon. Als dat gebeurd is wordt dat aangenomen. Dan kan je er 20 keurmeesters bijhalen die iets anders van mening zijn..
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bekeuring barst in ruit, ondanks jarenlange goedkeuring APK. Terecht? Hoe bezwaar maken?

Ongelezen bericht door maestro »

Een uitgemaakte zaak is het nooit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten