Emg zonder rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Halo allemaal ik ben Henry, en vroeg me af of iemand die gepakt word met een ongeldigverklaarde rijbewijs, emgcursus kan worden opgelegd tijdens de rechtzaak wegens gevaarlijk rijgedrag en rijden met een ongeldige rijbewijs, ik denk persoonlijk van niet maar wil toch wat meningen horen van mensen met meer ervaring hierin.alvast bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik denk ook van niet, maar denk wel dat dat een kwestie van uitstel is. In artikel 132 van de wegenverkeerswet 1994 staat namelijk wel de situatie omschreven als een rijbewijs ongeldig is door het verstrijken van de geldigheidsduur. Of is dat toevallig hier ook van toepassing?

Wetstekst

6Indien het rijbewijs dat voor ongeldigverklaring op grond van het tweede lid in aanmerking komt, zijn geldigheid heeft verloren door het verstrijken van de geldigheidsduur, plaatst het CBR een aantekening in het rijbewijzenregister waaruit blijkt dat de houder bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs op de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde wijze dient aan te tonen dat hij, al naar gelang de aard van het onderzoek waarop het in artikel 131, eerste lid, bedoelde besluit betrekking heeft, beschikt over de rijvaardigheid dan wel de lichamelijke en geestelijke geschiktheid die is vereist voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie of categorieën waarop dat besluit betrekking heeft.
Het is, denk ik, niet helemaal overeenkomstig de vraag, maar ik lees dit zo dat je alsnog je geschiktheid aan moet tonen op het moment dat het rijbewijs weer wordt aangevraagd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Hoi Piet, een helder artikel die duidelijkheid geeft alleen denk ik niet dat de artikel bij mij van toepassing is, ik heb me rijbewijs al meer dan 5 jaar niet in bezit wegens recidieveregeling 2maal binnen 5 jaar met thc in bloed, en nu ben ik vandaag aangehouden achter het stuur, een rechtzaak zal zeker komen wat de straf zal zijn ben ik ook beetje bekend mee, alleen vroeg ik me af of er naast de straf ook emg kan worden opgelegd, want ik heb immers succesvol bij het cbr een gezondheids verklaring afgelegd en dus ook groen licht gekregen om weg op te mogen, maar door financiele omstandigheden ben ik niet in gelegenheid geweest om het theorie en praktijk examen te doen
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik vermoed dat mijn laatste 2 regels wel van toepassing kunnen zijn. Zodra je wel weer geld hebt en je rijbewijs weer wilt halen kan het zo zijn dat je eerst je geschiktheid aan moet tonen. Misschien is het verstandig een mail naar het CBR te sturen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Oeii dat gaat dan nog meer kosten, maar kan het ook niet zijn ondat ik opnieuw praktijk en theorie moet doen dat dat word gezien als een rijgeschiktheid want daar moet je ook alles immers succesvol afronden om rijbewijs te behalen, dan is het in mijn ogen een beetje dubbel of zie ik dat verkeerd
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opnieuw verwijs ik naar de laatste regel uit mijn vorig antwoord. Vraag het bij het CBR. Ook ik weet het niet zeker.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Dankj voor info en meedenken Piet ik ga het afwachten dan en in contact komen met cbr voor wat meer duidelijkheid

Gr Henry
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Goedemorge, ik heb nu wel wat geld bij elkaar ik denk dat ik maar het beste met de theorie en praktijk examen werk van ga maken, heb niet veel lesse nodig denk ik, stek dat ik moet voorkomen voor het feit rijden zonder rijbewijs, ik denk staat ook beter bij de rechter dan ziet ie dat ik bijv niet weer de zelfde fout ga maken om te rijden zonder omdat ik die al heb of bijna heb, want ik lees dat de rechter ook daarnaar kijkt er er is sprake kan zijn zijn van herhaling
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar als je als straf ook een ontzeggging van de rijbevoegdheid krijgt, dan mag je niet afrijden. Ik zou eerst informeren, want stel je voor dat je 10 dure lessen hebt gehad, daarna 9 maanden niet mag rijden, dan kun je die 10 lessen gaan herhalen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Oke dus dat is ook al mogelijk? Iemand obm opleggen terwijl die geen rijbewijs heeft? Ik had iets gelezen van bij de eerste keer met dit soort overtreding dat er 2weken hechtenis opstaat waar in meeste gevallen bij de eerste keer tot een taakstraf kan worden omgezet
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

En stel ik haal me rijbewijs nu snel binnen 2a3 maanden, want een rechtzaak zal niet voor die tijd zijn denk ik, dan haal ik me rijbewijs en stek ik krijg een obm dan heb ik hem alvast of is dat een beetje risky
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als het Je lukt om een geldig rijbewijs te halen en je krijgt later een obm, dan raak je het alleen tijdelijk kwijt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Henry
Infopolitie Gast

Re: Emg zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Henry »

Oke dan ga ik hier meteen mee aan de slag, dit had alleMaal voorkomen kunnen worden, maarja niks meer aan te doen, bedankt Piet topic kan je wel sluiten als je wilt

Gr Henry
Gesloten