Beveiliger supermarkt zag mij iets in mijn tas je stoppen

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Goof
Infopolitie Gast

Beveiliger supermarkt zag mij iets in mijn tas je stoppen

Ongelezen bericht door Goof »

Beste

een vraag pas geleden heeft een beveiliger mij gezien iets in mijn handtas iets stoppen.
ik deed mijn mobiel terug in mijn tas. En de beveiliger heeft mij na het betalen van boodschappen gestopt en zegt
ik bel even de politie. Want ik zag jou iets stoppen in je handtas ik begreep het niet maar ik zij ok en ik moest mee lopen naar een kamer.

Dus politie aangekomen en die vroeg meteen om mijn ID. bij deze vraag moest ik mijn identificeren of kon ik het ook weigeren tot zij daadwerkelijk iets hebben gevonden om vast te stellen dat ik ook iets had gestolen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: Beveiliger supermarkt zag mij iets in mijn tas je stoppen

Ongelezen bericht door Frans »

De definitie van "een verdachte" , en dat is dus ook een verdachte van diefstal:

Wetboek van strafvordering, art. 27, lid 1

Wetstekst

1Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit voortvloeit.
Dit zijn allemaal dus hele erge ruime begrippen. We weten niet WAT de beveiliger heeft gezien toen u "iets" in de winkel in uw tas stopte maar wellicht was u, in zijn ogen, op dat moment terecht een verdachte en had hij op dat moment een terechte aanhouding.

Hij kan én MAG volgens de wet daarna het enige doen wat binnen zijn bevoegdheden ligt en dat is u overdragen aan de politie en u heeft daarna het RECHT om voorgeleid te worden voor een (hulp)officier van Justitie, zo werkt het systeem. Dat is een recht, zelfs als u onschuldig bent, u iw eigen telefoon in uw tas deed en iedereen in het voortraject fouten maakten. Dat komt er op DAT moment uit, hij maakt daar dan ook een proces-verbaal van op en zendt u dan naar huis met wellicht een excuus.

Zo zou de praktijk moeten gaan.
Frans
Beheerder
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Mitch »

En toch mis ik ergens een stukje. Want waarom is er niet gewoon even in de tas gekeken voordat de politie gebeld is? Dan had de rest niet nodig geweest.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

En aangezien het pas geleden is gebeurd en ze op dit moment niet meer in de winkel zit te wachten op de politie kan ze ons vast ook wel vertellen wat de uitkomst was.

Zat er iets in de tas wat niet afgerekend was?
De beveiliger kan namelijk u uw telefoon in uw tas hebben zien doen. Maar even daarvoor, terwijl u uzelf onbespied waande.... Wel iets in de tas hebben gestopt.
Allemaal giswerk nu....
NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Ongelezen bericht door NickB »

Als ik het goed begrijp is je vraag of je verplicht was om je identiteitsbewijs aan de politie te tonen zonder dat er (op het moment van vragen) gestolen goederen bij je waren aangetroffen. Het antwoord daarop is: ja, je bent verplicht om op eerste vordering je identiteitsbewijs aan de politie te tonen. De politie mag dit van je verlangen als dat nodig is voor de uitvoering van de politietaak. Deze bevoegdheid van de politie staat in artikel 8 van de Politiewet. Als je hier niet aan mee werkt overtreed je artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door rich »

Op basis van de genoemde feiten of omstandigheden kan je hier niets zinnigs op zeggen.

Zonder dat je weet wat de beveiliger heeft gezien, kan je hier geen oordeel op geven.

In mijn optiek moet de beveiliger aanhouden of niet aanhouden. Als de grond voor de aanhouding niet meer is dan dit dan zou ik meer tekst en uitleg willen hebben. De politie ter plaatse kan na aanhouding natuurlijk een onderzoekje instellen en als zij twijfelen aan de rechtmatigheid dan kunnen ze met een hulpofficier bellen.

Als de persoon voor mij geen verdachte is dan ontgaat mij de noodzaak om naar een id bewijs te vragen.

Het "iets in mijn tas stoppen" zal toch echt beter omschreven moeten worden en daarna volgt de rest. Als dit het enige is dan heb ik geen verdachte want een tas is bedoeld om dingen in te stoppen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Mitch schreef: 15 sep 2022, 17:31 En toch mis ik ergens een stukje. Want waarom is er niet gewoon even in de tas gekeken voordat de politie gebeld is? Dan had de rest niet nodig geweest.
Dan moeten de huisregels hierin voorzien, anders mag een beveiliger niet in je tas kijken
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Als de huisregels er wel in voorzien ook niet, de huisregels kunnen wel stellen dat iedereen de beveiliger 10.000 euro moet betalen maar toevallig ben ik analfabeet en kan ik niet lezen of schrijven.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Je kunt het kijken in de tas ook weigeren als het in de huisregels staat. Maar als je het dan doet is er reden om je de toegang tot de winkel te ontzeggen voor meestal een jaar.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Is dat zo? Dus ik ga een overeenkomst aan met iemand, een winkel in dit geval als ik analfabeet ben, of tegenwoordig "laaggeletterd", zonder dat ik weet wat ik voor soort civielrechtelijke overeenkomst ik aanga op het moment dat ik geheel achteloos een schuifdeur (of bord met piepkleine lettertjes) passeer?
10 februari 2021
Nederland telt 1,3 miljoen laaggeletterden. Het gaat om 11,9% van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar, fors lager dan het gemiddelde van 15,4% van andere aan PIAAC deelnemende landen. Nederland behoort tot de weinige landen waar de laaggeletterdheid is toegenomen. In 1994 lag deze nog op 9,4%, in 2007 op 10,6% (Buisman et al., 2013). Als een schatting wordt gemaakt van het aantal laaggeletterde 65+’ers, komt het totaal op 2,5 miljoen Nederlanders met lees- en schrijfproblemen (Algemene Rekenkamer, 2016).
bron

Da's nogal @maestro, toch?
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Intressante vraag waarover ik geen uitspraak kan vinden. Maar in het geval van de analfabeet zal de beveiliger/winkelpersoneel op de huisregels wijzen en hem deze vertellen. Als men dan nog weigerd is weet men van de huisregels en de consequenties.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Maar zo werkt het toch niet, de beveiliger legt mij dan bij de kassa die huisregels uit want ik ben laaggeletterd... en dan moet ik alsnog voldoen aan alles wat ie zegt, dus ik ga dus een civielrechtelijke overeenkomst aan met de Jumbo doordat de ingehuurde beveiliger van 4GS mij zegt dat we een overeenkomst hebben zodra ik de schuifdeur voorbij liep?

Da's makkelijk bij de verkoop van je huis, dan hang je een bordje bij de ingang met een enorme lap tekst, je kent ze wel, de EULA van google enzo en die plak je dan tegen het raam en daar zet je dan in dat iedereen die er voorbij loopt automagisch je huis koopt. Dat is dan dus ook rechtsgeldig, toch?

Huisregels, civielrechtelijk, duidelijk aangegeven en mensen die er langs komen. Gouden business voor een makelaar dit ;-)
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Je gaat de fout in waar je zegd dat iemand dan moet voldoen aan wat de beveiliger zegd. Dat hoeft niet. Maar op het niet voldoen aan de huisregels terwijl je daar attent op bent gemaakt kan gevolgen hebben voor de verdere toegang.
Met het voorbij een huis lopen ga ik geen overeenkomst aan. Maar kom ik in dat huis dan zal ik mij moeten conformeren aan de gedragsregels die men stelt of moeten vertrekken.

Terzake van contracten zal de rechter stellen dat iemand die analfabeet is een onderzoeksplicht heeft als hij wat ondertekent. Net als het gevolg van eht niet lezen vand e kleine lettertjes iemadn zelf aangerekend kunnen worden. Anderzijds mag men geen misbruik van de situatie maken wetende dat iemand analfabeet is. Dan kan er ook sprake zijn van een zorgplicht.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ik begrijp niet helemaal waar je nu dan ineens verschil gaat maken.

Die winkelverboden waar men tegenwoordig zo ongeveer elke 8e klant mee tegen de oren kletst is een aardige want er is daar wat jurisprudentie over waar toch wel wat voorwaarden in staan over die winkelverboden.
Met betrekking tot het winkelverbod heeft het hof het volgende overwogen:

“De voorwaarden, zoals vermeld in de brief van de Minister van Justitie aan de Tweede Kamer van 29 september 2004 maken geen deel uit van de omschrijving van het delict als bedoeld in artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht. Ook hetgeen de raadsvrouw overigens heeft aangevoerd leidt niet tot de conclusie dat er geen sprake is geweest van een rechtsgeldig winkelverbod en een niet wederrechtelijk binnendringen.”

15. De brief van de minister van Justitie van 29 september 2004, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, waarop de raadsvrouw een beroep heeft gedaan, houdt met betrekking tot het individuele winkelverbod, het volgende in:

“Elke winkelier kan zelf een winkelverbod opleggen en handhaven. Een winkel is immers privé-gebied dat wordt opengesteld voor het publiek. Het winkelverbod moet wél aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de winkeldief op heterdaad betrapt worden en moet aan alle klanten kenbaar worden gemaakt dat gebruik wordt gemaakt van winkelverboden. Ook moet worden aangegeven voor welke delicten het verbod geldt en bij welke frequentie en hoe lang het verbod duurt.

Als de winkeldief in strijd met het winkelverbod de winkel betreedt, is deze strafbaar op grond van artikel 138 Wetboek van Strafrecht (huisvredebreuk). Als de winkeldief zich niet laat tegenhouden kan de winkelier de hulp van de politie inroepen. Deze moet hij dan wel vooraf informeren over het opgelegde verbod.

Een winkelier kan ook bij de civiele rechter, bijvoorbeeld in kort geding, een bevel (eventueel met dwangsom) vorderen dat een persoon zich niet in zijn winkel mag bevinden. Daarbij is vereist dat er sprake is van een dreigende onrechtmatige daad. De winkelier kan daartoe bijvoorbeeld aantonen dat hij eerder aangifte heeft gedaan van winkeldiefstal door de betrokken winkeldief.”
Kortom, het niet tonen of openen van je tas zie ik hier niet bijstaan @maestro, je KUNT er als winkelier dus helemaal geen winkelverbod voor opleggen al denken veel winkeliers van wel.

Voor de volledigheid dit is een aanvulling van het parket van de hoge raad, bij een arrest van de hoge raad. Hoger kun je niet.
Frans
Beheerder
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Mitch »

Pim schreef: 15 sep 2022, 23:34
Mitch schreef: 15 sep 2022, 17:31 En toch mis ik ergens een stukje. Want waarom is er niet gewoon even in de tas gekeken voordat de politie gebeld is? Dan had de rest niet nodig geweest.
Dan moeten de huisregels hierin voorzien, anders mag een beveiliger niet in je tas kijken
Dat snap ik, maar waarom gaat TS wel mee een kantoor in, maar laat niet even snel zien dat er niks van gestolen waar in de tas zit? Althans, zo zou ik het probleem binnen enkele seconden opgelost hebben.
Plaats reactie