Bewaartermijnen BVH

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Marijke_1969
Infopolitie Gast

Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Marijke_1969 »

In de wet Politiegegevens staan bewaartermijn genoemd voor gegevens "ten behoeve van de dagelijkse politietaak. In het kort: 1. vernietigen zodra niet meer nodig, 2. verwijderen vijf jaar na eerste verwerking, indien 1 niet van toepassing is. 3. Vernietigen vijf jaar naar punt 2. Verwijderen is hier ontoegankelijk maken voor de meeste medewerkers, vernietigen is definitief, nooit meer terug te halen. Alle uitzonderingen voor verdere en langere verwerkingen in die wet laat ik even buiten beschouwing.

Dit is de wet, maar hoe werkt het nu in de praktijk? Wordt punt 1 nageleefd en wie is verantwoordelijk voor de vernietiging in dit geval? Ik heb drie jaar geleden melding gemaakt van treiteren door de overbuurman. Dit is toen wel geregistreerd, maar door de politie niets mee gedaan. Deze buurman is een jaar geleden overleden. Mag ik er op vertrouwen dat de gegevens van deze melding vernietigd zijn of moet ik er van uitgaan dat deze registratie vijf jaar zichtbaar is en daarna nog vijf jaar achter slot bewaard wordt?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door maestro »

De gegevens zullen 5 jaar bewaard worden en daarna 5 jaar alleen in bijzondere gevallen geraadpleegt worden. de uitvoering hiervan ligt bij de politie.

Je kunt inzage vragen en zelfs vragen om vernietiging van de gegevens. Zie ook: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ie/politie onder mijn gegevens bij de politie, kan ik mijn gegevens rectificeren of vernietigen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Marijke_1969
Infopolitie Gast

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Marijke_1969 »

Maar hoe zit het dan met artikel 8, lid 6: "De politiegegevens, die zijn verwerkt op grond van het eerste, tweede en derde lid, worden vernietigd zodra zij niet langer noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de dagelijkse politietaak en worden in ieder geval uiterlijk vijf jaar na de datum van eerste verwerking verwijderd."

Wanneer is er sprake van "zodra" in bovengenoemd artikel? Als de politie na een melding meteen al niets meer doet met deze gegevens, hoe kun je dan stellen dat deze nog wel vijf jaren nodig zijn "voor de uitvoering van de dagelijkse politietaak". Is het niet zo dat dit artikel structureel genegeerd wordt?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Pim »

Zolang er uiterlijk na vijf jaar verwijderd wordt niet.
Ik heb drie jaar geleden melding gemaakt van treiteren door de overbuurman. Dit is toen wel geregistreerd, maar door de politie niets mee gedaan. Deze buurman is een jaar geleden overleden. Mag ik er op vertrouwen dat de gegevens van deze melding vernietigd zijn of moet ik er van uitgaan dat deze registratie vijf jaar zichtbaar is en daarna nog vijf jaar achter slot bewaard wordt?
Die jaar geleden gemeld dus 2019.

"...uiterlijk vijf jaar na de datum van eerste verwerking..."
2019 + 5 jaar bewaartermijn = 2024
2024 - 2022 = nog 2 jaar.

Dat de buurman is overleden lijkt voor u de reden om direct de registratie te verwijderen. Maar er kan ook een ander doel zijn voor de politie om niet te verwijderen. Bijvoorbeeld om te zien of u vaker meldt dan gemiddeld.

En het verwijderen gebeurt automatisch op basis van registratiedatum plus 5 jaar.
Het systeem heeft geen intelligentie om te begrijpen dat het in deze registratie om uw buurman ging om vervolgens rekening te houden met het feit of de buurman overleden is of nog leeft.

En waarom is het voor u belangrijk om te weten of de registratie verwijderd is of niet?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Proost »

Je moet dit lezen in de breedste zin van het woord gegevens. Bijv. een foto die geknipt wordt van een verdachte die snel geen verdachte meer is, zal snel worden verwijderd (snel als in meteen). BVH is geautomatiseerd dus daar worden de gegevens na vijf jaar automatisch uit verwijderd.
Het is niet mogelijk voor individuele agenten om iets uit BVH te verwijderen (maar goed ook). Dit zit dus geborgd.

Als de buurman overleden is zou ik me er vooral Al helemaal niet druk om maken. Een melding overlast is enkel een mutatie.
Maar ook een mutatie kan ivm dossier opbouw bewaard worden als het bijvoorbeeld om structureel gedrag gaat. Deze gegevens, ook al zijn het "enkel mutaties" worden gewoon vijf jaar bewaard.
Gebruikersavatar
Marijke_1969
Infopolitie Gast

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Marijke_1969 »

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb naar aanleiding daarvan nog wel een opmerking en een vraag. Het kunnen zien of iemand bovengemiddeld vaak meld lijkt mij geen doel waarvoor de gegevens zijn verzameld. Met name dat weerhoud mij om nogmaals iets te melden waarin ik geenzins direct partij ben, maar wel weet van heb.

Vraag: hoe zit het dan met vernietigen van gegevens die de termijn van vijf jaren "verwijderd" bereikt hebben. Gebeurt dat wel? Blijkens cold case zaken kan de politie uit gegevens van veel langer dan 10 jaar terug putten.
Strauven
Lid
Lid
Agent
Berichten: 122
Lid sinds: 19 jan 2018, 15:19
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Strauven »

Voor een cold case gelden andere bewaartermijnen. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk over een artikel 9 verwerking. Hierin geldt dat de gegevens bewaard mogen worden zolang het voor de zaak nodig is of de verjaringstermijn van het misdrijf is bereikt.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Proost »

Strauven schreef: 24 sep 2022, 08:25 Hierin geldt dat de gegevens bewaard mogen worden zolang het voor de zaak nodig is of de verjaringstermijn van het misdrijf is bereikt.
Ter aanvulling hierop. Dat wil dus niet zeggen dat het voor iedereen binnen de politie gedurende die tijd vrij toegankelijk is. Beschikbaar is wezenlijk iets anders als dat je het zo kan opzoeken.

Voordat dit bij TS meer vragen oproept
Gebruikersavatar
Marijke_1969
Infopolitie Gast

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Marijke_1969 »

Maar hoe wordt dan het onderscheid gemaakt tussen gegevens die tien jaar na vastlegging vernietigd worden en gegevens die onder artikel 9 verwerkt worden en langer bewaard blijven? Dat impliceert dat elk gegeven een vlag moet krijgen waaruit de verwerkingsgrondslag blijkt en boven is te lezen dat het systeem de intelligentie mist om zelf te bepalen wanneer iets vernietigd moet worden.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door Proost »

Je geeft zelf het antwoord al, in de vraag die je stelt. Het gaat om de vastleggingsgrondslag. Lees dit eens door voor je verder gaat met vragen
Wet politiegegevens
Een artikel 9 zaak is heel iets anders dan een artikel 8 verwerking. Art 8 is het dagelijks politiewerk (bijv een diefstal) en art 9 is bijv een reeks overvallen. je weet vanaf dag 1 al waar je mee te maken hebt en dat veranderd doorgaans niet ineens na vijf jaar. Zou dat wel zo zijn, is ook dat in de wet geborgd.

Jij hebt het steeds over BVH maar een art 9 onderzoek draait niet in BVH. Zoals gezegd is dit echt wel geborgd. Lees mijn link eens heel aandachtig door, en dan nogmaals. Als het goed is, is dan alles duidelijk.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Bewaartermijnen BVH

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Tip: neem contact op met een privacy-officer van de politie. Die kan je precies vertellen wat er over jou in de politiesystemen vermeldt staat.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten