Rijbewijs geschorst door CBR

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Henco
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Henco
Geslacht:

Rijbewijs geschorst door CBR

Ongelezen bericht door Henco »

Goedenavond. Ik had even een vraag. Ik ben op 8 april aangehouden onder invloed van alcohol. Op mijn snorfiets. Dit is niet goed te praten. Gaat ook nooit meer gebeuren.Ben daar voor veroordeeld door de rechter. Met een geldboete en 2 jaar voorwaardelijk en een punt. Nu komt op 29 augustus en brief binnen van het CBR dat mijn rijbewijs is geschorst. Bijna 5 maanden later? En ik dit moest horen van mijn vriendin. Zat op dat moment in Duitsland. ( int chauffeur) dat ik een onderzoek en een EMA moet gaan doen. Nou vind ik dat geen probleem. Want ik heb nu eenmaal die fout gemaakt. Maar kan ik hier wat aan doen om die schorsing van mijn rijbewijs te laten halen. Zodat ik mijn werk gewoon kan blijven doen. Ik heb al een mail gestuurd naar het CBR. En naar een voorzienings rechter. Heb ik een kans van slagen of moet ik dit maar gaan accepteren zoals het is. Mvg Henco
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Rijbewijs geschorst door CBR

Ongelezen bericht door SWAT »

Wij kunnen daar geen uitspraak over doen. Het cbr is kennelijk van mening dat u niet meer de geschiktheid bezit om een rijbewijs te hebben. U kunt tegen de beslissing uw rijbewijs te schorsen bezwaar maken. In de brief die u heeft gekregen staat hoe dat moet doen.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Bezint eer ge drinkt (en gaat rijden)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Geldboete, 2 jaar voorwaardelijk én een punt...

Dan ben je dus beginnend bestuurder én internationaal chauffeur. Als dan het CBR bij een beginnend bestuurder besluit een rijbewijs in te vorderen dan neem ik ook aan dat je niet nét over de grens zat met alcohol, je had niet 3 kersenbonbons teveel gegeten, overigens, de uitspraak van de rechtbank zegt dat ook al want die zal waarschijnlijk geen lange invordering hebben opgelegd vanwege je beroep terwijl dat wellicht bij iemand die zijn rijbewijs niet nodig heeft elke dag wel met gemak voor maanden wordt ingehouden.

Alles bij elkaar denk ik altijd als ik dan hoor bij beroepschauffeurs, dat zijn jongens die de hele week op de weg zitten, gasten die verkeer door-en-door kennen, de gemiddelde chauffeur is serieus niks mis mee en wat doe je dan, je gooit dat dan te grabbel door met teveel drank op op een puch maxi te kruipen. Man man man, neem voor een paar tientjes in hemelsnaam dan een taxi, zuip wat je wil, kom veilig thuis en hou je rijbewijs in je zak. Maar goed, dat ben ik.

De collega's hierboven hebben al verteld hoe je bezwaar kunt maken, je moet sowieso de EMA nog volgen, ik hoop van harte dat het goed afloopt en dat je er van leert.
Frans
Beheerder
Henco
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Ehhh ik ben 46 jaar. Dus geen beginnend bestuurder. Rij al vanaf mijn 19e jaar op de vrachtwagen. En idd ik had wijzer moeten zijn en een taxi moeten nemen. Dat klopt. Maar we zijn allemaal mensen. Die fouten maken. En dit is een beste fout dat klopt op zeker. Ga wel afwachten wat ik te horen krijg.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Hoe kom je dan bij dat 'punt'?
Henco
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Oj a ben hem 2 maanden kwijt geweest.
Henco
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Bij dat punt. Ik denk dat dat komt dat ik zelf tegen die rechter heb gezegd. Dat ie de boete hoger moest maken. En het voorwaardelijk langer. Als ik maar weer mijn werk kon gaan doen. Ik heb het hier op papier staan in ieder geval. Mvg
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

De redenatie van een HOGE(RE) geldboete in combi met een LANGERE voorwaardelijk waarbij de rechter je je rijbewijs teruggeeft vanwege je beroep, die is helemaal logisch. Maar als je geen beginnend bestuurder bent slaat dat punt dat een varken op een trommel, je hebt geen "puntenrijbewijs meer als je langer dan 5 jaar een RB hebt dus ik snap er niets van.
Frans
Beheerder
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Frans: heeft dat hier niet iets mee te maken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ingevoerd
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Dank je @Dusty, maar dit zou, volgens het verhaal van TS niet aan de hand kunnen zijn want dan hadden we dat wel geweten omdat ie dan ook had verteld dat zijn rijbewijs de afgelopen 5 jaar al is ingenomen vanwege rijden onder invloed, toch?
Frans
Beheerder
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Frans: Wat ik uit zijn laatste bericht op maak, maar misschien begrijp ik het verkeerd........, is dat hij de rechter een voorstel heeft gedaan om in plaats het rijbewijs voor langere tijd intrekken (om naast een hogere geldboete) er een strafpunt aan te koppelen als een soort 'stok achter de deur'.
Om op die manier niet meer zo gemakkelijk in de fout te gaan.

Bij 2 punten moet hij immers opnieuw examen doen; ook voor zijn B! :oops:
Dagmar
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Dagmar
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dagmar »

Henco,
Het is hier al meer geschreven: je bent niet slim bezig geweest als je met een slok op op je Puch stapt en gaat rijden.
Bovendien vind ik het een middelvinger naar je beroepsgroep.
Aan je leeftijd (46) kunnen we het niet toeschrijven: jong en onbezonnen ligt inmiddels (ver) achter je.

V.w.b. dat punt:
Het puntenrijbewijs geldt voor iedereen: zowel ervaren bestuurders als beginners.
Het is ingevoerd om rijden onder invloed tegen te gaan.
Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op?
Dan bent u uw rijbewijs kwijt.
Bij de 2e overtreding moet het alcoholgehalte meer dan 1,3 promille zijn.
Dus wees wijs: geen alcohol als je moet rijden.

V.w.b. de EMA;
Die betaalt u zelf (en is zonder lunch).
De cursus bestaat uit 3 cursusdagen.
Van te voren krijgt u nog een intakegesprek, waar u ook verplicht bent om te verschijnen. U wordt schriftelijk geïnformeerd over de dagen en de tijdstippen.
Kom altijd op tijd! Wanneer u ook maar een paar minuten te laat bent, wordt u geen toegang meer verleend tot de cursus, en moet u zich aanmelden voor een nieuwe cursus. U moet dan opnieuw de kosten voor de cursus betalen, en totdat u die volgende cursus hebt gevolgd, zal uw rijbewijs ongeldig worden verklaard.

V.w.b. schorsing rijbewijs ;
U kunt bezwaar aantekenen.
Hou de termijn goed in de gaten.
Henco
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Zoals ik al eerder heb gemeld. Het is een hele grote domme fout. Wat niet meer gaat gebeuren. Ik moest beter weten idd. Maar ja kan het nu niet meer terug draaien. Het is ook de 1st keer voor mij. Bij de uitspraak van de rechter. Daar zei mevrouw OVJ dat de boete lager was, voorwaardelijk ook. En het rijbewijs terug op 6 Augustus. Daarna ging Mijnheer de rechter even met zijn eigen over in conclaaf. Daar kwam uit hogere boete langer voorwaardelijk en op 7 Juni mijn Rijbewijs weer terug. Dus veel sneller. Dat vond ik prima en ben daar ook zeker niet tegen in hoger beroep gegaan waarom. Maar het verhaal van nu gaat erom. Dat de politie pas op 22 Augustus. Er een bericht naar het CBR heeft uit gedaan. En dan gelijk op dag tekening. Mijn Rijbewijs is geschorst terwijl ik in het Buitenland zat en van niets wist. Nogmaals het gaat mij puur om die schorsing teniet te doen. Die curcus en dat onderzoek. Ga ik ook gewoon doen zonder tegen stribbelen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

@Henco, waar het juist om te doen is is het volgende: dat je die EMA gaat doen geloof ik best, doe je die niet dan ben je sowieso je rijbewijs kwijt, dus dat geloof ik wel. Maar het is allemaal plus plus plus, en dat voor iemand die met een biertje teveel op, voor de eerste keer, op een brommertje stapt, daar geloof zo langzamerhand dan niet meer in EN dan heb je dus een probleem WANT...

Dan krijg je bij het CBR te maken met iemand die gaat kijken naar je rijgeschiktheid,

simpel gezegd: als je een alcoholist bent die het standaard nodig heeft om de ochtend te beginnen met een fles port, alleen om wakker te worden (en ja, ze bestaan echt) dan heb je een ander probleem dam dat je een uitglijer hebt gemaakt tijdens een feestje van je maat die 25 jaar was getrouwd waar je, stom stom stom, een taxi had moeten nemen.

In het eerste geval zal het CBR oordelen dat de verslaving aan alcohol zo groot dat dit je rijvaardigheid beïnvloedt en dit kan wel eens serieuze gevolgen hebbem voor je rijbewijs, het tweede is een "standaard uitglijer", niet goed maar begrijpelijk.

Overigens, deze beoordeling moeten ook mensen met tal van aandoeningen (epilepsie, autisme, hartkwalen) of medicatie doorlopen al zijn die vaak wat minder intensief en generieker.

Dit hele verhaal staat overigens los vam de EMA en ja, je kunt er bezwaar tegen aantekenen maar of het nut heeft? Je kunt wel aangeven dat je RB je bron van inkomsten is, wellicht dat ze er dan rekening mee houden. Het CBR is echter een log en lomp bedrikf met extreem lange wachtlijsten en doorlooptijden (maanden)

Er wordt getwijfeld aan je rijvaardigheid en jij moet aantonen dat dit geen probleem is, daar komt het dus in het kort op neer.
Frans
Beheerder
Gesloten