Ongeluk met verlopen APK

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Armando43
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Armando
Geslacht:

Ongeluk met verlopen APK

Ongelezen bericht door Armando43 »

Beste forumleden,

Even een schets van de situatie. De zoon van mijn vriendin heeft een ongeluk gehad waarbij hij een snorfiets (scooter) heeft aangereden met zijn auto. Hij is schuld want de bromfiets reed op een voorrangsweg. Politie is erbij geweest en heeft foto's gemaakt. Verder zouden de partijen er wel uitkomen. Ambulance is ook ter plaatse geweest voor controle van de jongen die de snorfiets reed, hij had wat schaafwonden maar verdere behandeling was niet nodig, aldus het ambulancepersoneel.

Nu blijkt dat het voertuig vanaf december dus niet meer APK gekeurd is, werd ons donderdag bekend. Afspraak meteen gemaakt voor aankomende maandag. Zeer slordig van de zoon maar dit was bij ons niet bekend. Opmerkelijk is dat hij hiervoor geen bekeuring heeft gekregen terwijl de politie wel ter plaatse is geweest bij het ongeluk.

Ik heb dan ook de volgende vraag:

- Kan hij hier alsnog een boete voor krijgen of anderszins strafrechtelijk vervolgd worden (dan bedoel ik dat de tegenpartij hier werk van kan gaan maken)?

Inmiddels is ook bekend dat de snorfiets is 'omgetikt', dit houdt volgens de jeugd in dat er een ander frame op zit dan het originele en dat er andere onderdelen van diefstal afkomstig zijn. Dit wordt onder de vriendenkring gezegd en tevens de ex-vriendin van de bezitter bevestigd dit. Een andere zoon van mijn vriendin kwam aan deze informatie en herkende de jongen toen die hier met zijn moeder op bezoek was en wist dus ook de status van zijn bromfiets omdat hier veel over werd gesproken in zijn vriendenkring. Na hun bezoek heeft hij, de bezitter van de snorfiets, een Snapchat gestuurd naar zijn ex-vriendin met de woorden dat het zielig zou zijn als die zoon (die hem herkende) zich ermee zou bemoeien. Hiermee bekend hij, mijn inziens, dat er dan toch iets niet aan de haak is met de bromfiets. Hiervoor hebben we ook contact gehad met de plaatselijke politie, deze vertelde ons echter dat zie hier niets mee konden. Hun reactie was "als hij gestolen of opgevoerd was dan hadden ze dat wel gezien".

De snorfiets zou total loss zijn verklaard en een schade hebben van 2000+ Euro, echter een taxatierapport hebben we nog niet ontvangen. We willen het graag onderling oplossen en gewoon betalen wat de schade is. We hebben tot op heden, na herhaaldelijk vragen, ook nog steeds niet de gegevens van de bromfiets ontvangen zodat we zelf wat huiswerk kunnen maken wat de dagwaarde ongeveer zal zijn aangezien we sterk twijfelen aan de 2000+ Euro.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, zo niet dan verneem ik graag waar ik onduidelijk ben.

Een algemeen advies hoe we dit het beste aan kunnen pakken is ook van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties en de genomen tijd en moeite!

M.v.gr.
Armando
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Re: Ongeluk met verlopen APK

Ongelezen bericht door DiNozzo »

De politie kan achteraf nog proces-verbaal opmaken van de aanrijding waarbij de APK meegenomen kan worden in het verbaal. Als dat niet daar aangezegd is dan schat ik die kans wel klein in.
Uw zoon zal wel al via registercontroles een of meerdere boetes hebben gehad voor de verlopen APK.

Wat overblijft is een civielrechtelijk verhaal. Uw zoon heeft schade veroorzaakt bij de tegenpartij. De tegenpartij zal aannemelijk moeten maken dat er een bepaalde schade is ontstaan. Zijn de herstelkosten meer dan de restwaarde na herstel zal de scooter economisch total loss zijn.
Ik vind het bedrag van 2000 euro flink, dan moet het wel gaan om een bijna nieuwe scooter.

Heeft u rechtsbijstand? Dan zit ik die vooral inschakelen. Zij kunnen u adviseren met de afwikkeling van de schade. Ook kan de verzekeraar namens u schikken. Dan krijgt u het aanbod om de schade aan de verzekeraar te voldoen waardoor u niet in uw schadevrije jaren gekort wordt.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
Armando43
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Bedankt voor uw reactie DiNozzo!

Er is bij het ongeluk hem niets aangezegd door de politie. Oke een twist in het verhaal, volgens haar zoon heeft de politie zelfs gezegd dat hij gekeurd is. Hij heeft alle papieren ter plekke laten zien. Tegenpartij zegt dat ze dit te horen hadden gekregen van een agent in de vriendenkring dat de auto niet gekeurd is. Ook heeft hij niets van de RDW vernomen, bij het CJIB staat ook niets open (moet dat hierin staan of gaat dit echt via de RDW? Kan ik de politie gewoon bellen morgen en vragen of zijn auto gekeurd is of doen ze daar geen uitspraak over?

Bij die civielrechtelijke zaak zal dan ook aan het licht komen dat de snorfiets ook niet aan de wettelijke eisen voldeed. Ik krijg het idee dat de tegenpartij juist niet die kant uit wilt vanwege de constructie van de bromfiets. Er zou een frame in/op zitten van 2021 terwijl de scooter veel ouder zou zijn. Aangezien we de gegevens van de tegenpartij nog steeds niet hebben kunnen we weinig checken. Vandaag nogmaals hiernaar gevraagd maar nog geen antwoordt op mogen ontvangen. Wij twijfelen ook sterk aan het schadebedrag van 2000+ Euro.

Nee geen rechtsbijstand helaas, wel al verzekering gebeld en de situatie uitgelegd. Indien het via de verzekering gaat zal hij idd aanzienlijk meer premie gaan betalen. Wel is er idd een optie het schadebedrag door de verzekering te laten vergoeden en dit bedrag binnen een jaar terug te betalen zonder dat hij in schadevrije jaren wordt gekort.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Controle op de APK geschied middels register controle door de RDW. Na de afloopdatum van de APK geschiedt dit normaliter 1x per twee maanden. Dit zou betekenen dat de kentekenhouder inmiddels al enige boetes zou moeten hebben ontvangen van de RDW.

De politie handhaaft in beginsel niet op de APK tenzij er sprake is van een combinatie met een technisch defect aan het voertuig. De bestuurder wordt bij een staandehouding wel geïnformeerd dat de APL is verlopen.

Voor wat betreft de aanrijding heeft de verlopen APK geen invloed op de vraag wie aansprakelijk is voor de schade bij de aanrijding betrokken partijen. Als een technisch defect aan de (niet APK gekeurde) auto van de veroorzakende partij van directe invloed op het ontstaan van de aanrijding is, kan de verzekeraar besluiten een uitgekeerd schadebedrag te verhalen op de verzekerde.
Dat de bromfiets van de andere partij mogelijk was opgevoerd (er heeft kennelijk geen technisch onderzoek plaats gevonden), wel of niet was opgebouwd uit gestolen onderdelen (wederom, er is kennelijk geen onderzoek aan de bromfiets geweest), is niet van invloed op het recht op een schadevergoeding voor schade opgelopen bij een aanrijding.
Het opgevoerd zijn zou een invloed kunnen hebben op de mate van aansprakelijkheid als aannemelijk zou zijn dat de schade minder zou zijn als de bromfiets niet opgevoerd zou zijn geweest.
Het "van horen zeggen" dat de bromfiets opgevoerd was is daarvoor echter niet voldoende.

Ik zou u willen adviseren de zaak af te laten handedelen door de verzekeraar van de auto van de zoon van uw vriendin. Het voorkomt dat hij "opgelicht" wordt door de tegenpartij. Een bedrag van 2000 euro voor een (kennelijk) verknutselde bromfiets komt mij overmatig voor.
Na afhandeling van de schade is het altijd mogelijk de uitbetaalde schade te "vergoeden" aan de verzekeraar met behoud van alle opgebouwde Bonus Malus korting en schadevrije jaren.
De verzekeraar zal ook niets uitkeren zonder een degelijk schaderapport van de tegenpartij.

U kunt overigens via RDW.nl controleren of de auto wel of geen verlopen APK heeft. Gewoon het kenteken invoeren en u krijgt alle technische info te zien van de auto + wel of niet APK gekeurd en wel of niet verzekerd.
Stay safe out there.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door donmarcello »

Nu blijkt dat het voertuig vanaf december dus niet meer APK gekeurd is, werd ons donderdag bekend. Afspraak meteen gemaakt voor aankomende maandag. Zeer slordig van de zoon maar dit was bij ons niet bekend.
Er is bij het ongeluk hem niets aangezegd door de politie. Oke een twist in het verhaal, volgens haar zoon heeft de politie zelfs gezegd dat hij gekeurd is. Hij heeft alle papieren ter plekke laten zien. Tegenpartij zegt dat ze dit te horen hadden gekregen van een agent in de vriendenkring dat de auto niet gekeurd is
Beetje warrig dit verhaal want wat is het nou gekeurd of niet gekeurd en wanneer je op rdw.nl kijkt kan je zo zien of die wel of niet gekeurd is . :idea:

www.rdw.nl
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Armando43
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Bedankt voor jullie reacties.

De auto blijkt dus niet APK gekeurd te zijn. De reden dat er geen technisch onderzoek heeft plaatsgevonden is dat de agenten zeiden dat als de bromfiets was opgevoerd ze dit wel hadden gezien aan de bromfiets, aldus de zoon.

Ik snap dat het "van horen zeggen" weinig draagkracht heeft. Er staat morgen een gesprek gepland met de tegenpartij. Tot op heden nog geen gegevens van de bromfiets mogen ontvangen op herhaaldelijk verzoek.

Bedankt voor jullie advies en ik laat jullie weten hoe het afgelopen is.

M.v.gr.
Armando
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door willem58 »

De RDW stuurt 2 tot 3 maanden voor de verloopdatum een bericht naar de kentekenhouder.
Dit kan zijn per post, e-mail of MijnOverheid.nl. Net wat u heeft ingesteld/opgegeven.
2 weken na de verloopdatum stuurt de RDW wederom een bericht dat de APK niet meer geldig is.
2 maanden na de vervaldatum verzenden ze automatisch een beschikking.
De zoon van uw vriendin heeft dus heel veel geluk gehad dat het systeem bij de RDW niet werkt, of de brieven ongeopend weggegooid of het voertuig staat niet op zijn naam.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Of hij woont niet (meer) op het adres waar hij staat ingeschreven en moet nog naar de gemeente om de juiste woonplaats op te geven.

Sommigen vinden dat makkelijk.
Krijg je geen rekeningen
Geen boetes
Geen aanmaningen
Geen rekening van de belastingdienst.
Maar blijven toeslagen wel uitgekeerd gebaseerd op de oude situatie.
Wordt een mede bewoner niet gekort op zijn uitkering.
Etc.
Etc.

Maar parkeerboetes verdrievoudigen.
(1e verhoging 50% op het openstaande bedrag, 2e verhoging 100% op het openstaande bedrag)
En ook de belastingdienst legt pittige boetes op.
Vaak minimaal even hoog als het openstaande bedrag. Dus dat is een verdubbeling.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

willem58 schreef: 04 sep 2022, 21:16 De RDW stuurt 2 tot 3 maanden voor de verloopdatum een bericht naar de kentekenhouder.
Dit kan zijn per post, e-mail of MijnOverheid.nl. Net wat u heeft ingesteld/opgegeven.
Heel erg veel mensen vergeten die "overheids berichtenbox" en dan krijg je dus ook geen schriftelijk exemplaar meer. Het viel mij zelf bijvoorbeeld op dat bij het overzetten van alle apps van de oude naar nieuwe telefoon dit een van die dingen was die dus niet automatisch mee werd geïnstalleerd en dan wordt het wel vervelend want je vergeet dat ie er is.
Frans
Beheerder
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Vooral.omdat de overheid jou meestal niet vergeet..

Het valt mij inderdaad op dat veel van onze jonge klantjes staan ingeschreven op een daklozen adres terwijl zij absoluut niet dakloos ogen. Komt mij voor als een soort fraude vorm.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De wetgever heeft de sociale zekerheid aardig beperkt en verwacht dat meerderjarige kinderen meebetalen aan het huishouden. Op zich logisch, maar de uitvoering is onrealistisch met de bedragen waarmee er wordt gekort. En mensen willen alleen zwart kamers verhuren, anders worden ze aardig gekort door de sociale dienst.
Gevolg is dat er aardig gefraudeerd wordt met het woonadres, om allerlei kortingen te voorkomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Frans schreef: 05 sep 2022, 07:47 Heel erg veel mensen vergeten die "overheids berichtenbox" en dan krijg je dus ook geen schriftelijk exemplaar meer.
Is het niet zo, bij althans wél......., dat je een bericht in je mail krijgt met: "U heeft een nieuw bericht in Mijn Overheid" ?? :roll:
Daarin wordt ook nog eens uitgelegd hoe je bij dat bericht kunt komen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Als je instellingen -> meldingen aan hebt staan wel ;-)

Kijk, ik ben serieus digiaal, leef best digitaal en heb een digitaal huis, maar zelfs mij gebeurt het dat ik post mis die in die berichtenbox terecht komt. Ik weet ook niet waarom het zo vreselijk complex moet zijn.
Frans
Beheerder
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:

Ongelezen bericht door willem58 »

Ik heb 2 jaar geleden de WOZ aanslag in de berichtenbox over het hoofd gezien.
Tot ik een schriftelijk bericht per post kreeg dat ik nog niet betaald had.
Gemeente gebeld dat ik de aanslag niet had ontvangen. Geen probleem, mocht hem zelfs in 10 termijnen betalen.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

We dwalen af van het onderwerp, alles zal gezegd zijn
MotoRon
Beheerder