Scooter uitlaat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Davekereltje
Infopolitie Gast

Scooter uitlaat

Ongelezen bericht door Davekereltje »

Hoi ik vraag mij af of het legaal is om je scooter uitlaat te vervangen en of een akrapovic uitlaat legaal is op je scooter zolang de db killer erin zit? Ik ben van plan hem te monteren op een piaggio zip iget is dit legaal in Nederland?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Scooter uitlaat

Ongelezen bericht door Pim »

Maakt deze meer geluid (herrie) dan de standaard uitlaat?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het monteren van een andere uitlaat is niet strafbaar. Maar, vandaar dat Pim het vraagt, het is niet toegestaan dat er meer geluid uit komt dan volgens het kentekenregister is toegestaan. Daar ga je meestal de fout mee in.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

Ik denk zelfs dat, in het verlengde van het verwijderen van de dB-killer wat zonder meting strafbaar is, het opzettelijk wisselen van uitlaat zonder te meten ook strafbaar kan zijn onder dezelfde feitcode. (R522)

Want of je nu een dB-killer verwijdert of een hele uitlaat wisselt voor meer geluid maakt m.i. geen verschil.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Bij vrijwel alle Akrapovic uitlaten staat dat deze uitsluitend voor racedoeleinden zijn. Om dat nog eens te verduidelijken staat er vaak bij dat ze strijdig zijn met de Duitse STVZO , wat zoveel wil zeggen dat ze eigenlijk op de weg niet zijn toegestaan: in Duitsland dus meteen een bekeuring: dB-killer of niet.

Het is een uitlaat die een verhoging van de motorprestaties oplevert maar wel ten koste van een hogere geluidsproductie (minder demping). Je kunt dus langs twee kanten in de problemen komen: te veel geluid en te hoog vermogen op de rollenbank als het een bromscooter betreft.

Het plaatsen van een dergelijke uitlaat is hoe dan ook duur: aanschaf, maar ook verhoogde kans op bekeuringen, want het geluid valt gewoon op, dus extra aandacht. Los van bekeuringen is er ook kans op een WOK. Dan mag je met je scooter langs de RDW om hem in originele staat opnieuw te laten keuren. Keuringskosten rekening man.

Tel uit je winst.

Tot slot lees ik dat het eigenlijk om een gemodificeerde 125 cc demper gaat die pas is gemaakt voor 50cc. Iets zegt me dan dat het zeker niet goed kan gaan waar het de geluidsproductie betreft en een WOK zomaar terecht kan zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

...en de RDW kijkt bij de keuring niet alleen naar je uitlaat maar neemt de hele bromfiets in ogenschouw.

Remmen, balhoofd, lagers, licht, etc.
Gesloten