Agent maakt onjuist verslag in PV

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: Agent maakt onjuist verslag in PV

Ongelezen bericht door Frans »

maestro schreef: 24 aug 2022, 14:47 maar vind het wel belangrijk dat vraagsteller een uitleg krijgt.
Die hij heeft gekregen van de rechtbank toch?
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Van de rechtbank heeft hij gelijk gekregen. Dat is wat anders dan een uitleg hoe het komt dat de agent wat anders heeft waargenomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

De uitleg staat op de mini. Ik heb je al uitgelegd, en ook SWAT heeft dat bevestigd en ik de 'n k dat meerderen dat wel kunnen bevestigen, dat het geen enkel, maar dan ook absoluut geen enkel nut heeft om na 3 maanden aan mij te vragen waarom ik voor rood licht heb geschreven. Als ik dat bonnetje zie en de vraag krijg, waarom heb je die geschreven, dan zal het antwoord zijn: staan er opmerkingen op? Ja, dan was dat mijn constatering, simpelweg omdat ik het in 99% van de gevallen niet eens meer weet. Als het een speciaal geval is, een Lamborghini, of een auto met een roze strik op het dak, zoiets onthoud je nog wel eens maar de 13 in een dozijn, nope, die ben je over een week, misschien 2 vergeten. Dat is dus ook de reden dat je constateringen vermeldt...

En de reden dus dat al het geleuter over gesprekken, klachten en whatever geen enkel nut heeft. En dat bedoel ik niet een verkeerd richting TS, de constatering was zus, hij heeft gebruik gemaakt van zijn rechten en is naar de rechter gegaan, heeft gelijk gekregen, klaar. En vier dat, klaar voor hem, verbalisant weet het al lang niet meer, einde verhaal.
Frans
Beheerder
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Dan nog bestaat de mogelijkheid dat de webcam niet de juiste verkeerssituatie liet zien of het juiste verkeerslicht in beeld werd gebracht.
Het licht voor rechtdoor sprong op geel het voertuig passeerde dit licht maar sloeg vervolgens op de kruising linksaf terwijl het licht voor linksaf op dat moment reeds 4 seconden rood licht uitstraalde. Ik noem maar eens een voorbeeld.

Dit laatste zou in het ideale geval dan ook in de toelichting moeten zijn opgenomen.
Stay safe out there.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

maestro schreef: 24 aug 2022, 16:19 Van de rechtbank heeft hij gelijk gekregen. Dat is wat anders dan een uitleg hoe het komt dat de agent wat anders heeft waargenomen.
Voor dat antwoord moet je niet bij de klachtencommissie zijn maar bij een gedragswetenschapper, een goede psycholoog, een illusionist of bij onze Lieve Heer zelf; Wij mensen zijn nou eenmaal zo gemaakt dat onze ogen niet al te best zijn en zelfs een dashcam kan nog onjuiste beelden laten zien zoals Swat ook aangeeft..

Lastige materie, en daarom ben ik niet blij dat Maestro ons, tussen de regels door, eigenlijk als onfeilbaar classificeert. Ik voel me onder druk gezet.. :?

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

En de rechter kan ook gedacht hebben:
Scheldt die boete kwijt, het is de moeite niet waard om een onderzoek naar de beelden te doen of om de agent hiervoor uit te nodigen om de rechtbank.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

zijlvaart67 schreef: 24 aug 2022, 17:21
maestro schreef: 24 aug 2022, 16:19 Van de rechtbank heeft hij gelijk gekregen. Dat is wat anders dan een uitleg hoe het komt dat de agent wat anders heeft waargenomen.
Voor dat antwoord moet je niet bij de klachtencommissie zijn maar bij een gedragswetenschapper, een goede psycholoog, een illusionist of bij onze Lieve Heer zelf; Wij mensen zijn nou eenmaal zo gemaakt dat onze ogen niet al te best zijn en zelfs een dashcam kan nog onjuiste beelden laten zien zoals Swat ook aangeeft..

Lastige materie, en daarom ben ik niet blij dat Maestro ons, tussen de regels door, eigenlijk als onfeilbaar classificeert. Ik voel me onder druk gezet.. :?
Wel, nee. Ik verwacht helemaal niet dat een agent onfeilbaar is. Ik ben blij dat een agent zo nu en dan alleen maar een waarschuwing uitdeelt in plaats van een boete. Andersom gaat dat voor mij netzo goed op, een agent is ook maar een mens.

Als je kijkt naar het doodschieten van een verkeerd persoon in de Londense metro naar aanleiding van de bus en metro aanslagen daar in geloof 2006 dan is dat triest. Er zijn bij de identificatie van de vermeende terrorist verschillende van fouten gemaakt en dingen ongelukkig samengekomen. Maar een uitgebreid verslag van de timeline van e.e. te hebben gelezen wel begrijpelijke. Ze kunnen morgen zo weer gebeuren. Volgens mij zijn de betrokken agenten niet vervolgd en dat is mijn inziens terecht. (Hun directe meerdere is wel terecht ontslagen; zij probeerde de feiten te verdraaien).
Ik heb laatst ook al aangegeven dat er in Amsterdam Noord een agent was die iets zij in de trand van "rot op naar je eigen land". Dat is volgens mij op goede wijze opgelost met alleen een bemiddelingsgesprek en geen officiele klacht dat tot ontslag zou hebben geleid. Het doel is niet altijd straffen maar wel bewustwording dat er iets fout is gegaan.

Wat betreft of de agent het zich nog herrinert, heel goed mogeljk van niet. Ik denk dat dat ook afhangt of er tijdens de staande houding wel of geen discussie is geweest over of het feit wel of niet is gepleegd.
De camera beelden laten zien of het licht op rood stond of niet en je kunt ook zien of iemand recht door gaat of vervolgens afslaat. Wat je niet weet is het tijdstip en datum van de beelden, wat je echter kunt oplossen met het moment tot aan de staande houding te tonen.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het enige waar ik Maestro tegemoet ga komen is dat ik de gedachte heb dat er soms 'te makkelijk' wordt bekeurd en dan vooral wat snelheid aangaat; te kort volgen voor een goede meting en meer van dat soort (in mijn ogen) fouten..maar zelfs dan moet ik nog constateren dat iets dergelijks bij een rechtbank thuishoort en niet bij een klachtencommissie. Het resultaat zal namelijk hetzelfde zijn; agenten worden niet gestraft voor juridisch onvolledige waarnemingen..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@maestro jij neemt aan dat er een staande houding heeft plaatsgevonden.
Toen ik dit las nam ik aan dat er op kenteken geschreven is.
Beiden aannames die niet duidelijk uit het verhaal blijken. Maar het zou me wel bevreemden dat als er een staande houding is geweest, de beelden niet direct aan de verbalisant getoond zijn. Dit had er voor gezorgd dat het beroep etc allemaal niet nodig was geweest en dat er geen hele dure rechter nutteloos zijn tijd had hoeven spenderen hieraan.

Ik ken persoonlijk geen collega die een bon schrijft op "volgens mij heb ik dit en dit gezien". Het is altijd 100% zeker weten.

Zoals eerder geopperd zou hij ook door oranje kunnen zijn gereden maar de verkeerde kant op gereden zijn. Dan is de gedraging door rood niet juist, maar met een andere feitcode was hij wel even duur uit.

Ben benieuwd of dit nog opgehelderd gaat worden.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Dan nog de vraag welk deel van de opname is getoond bij de rechter en geen creatief Photoshop geknutsel.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat laatste is in dit geval, naar mijn mening, geen issue. De rechter heeft geoordeeld dat de opname gebruikt kon worden als bewijs.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Eens met Hilde, welke beelden zijn gebruikt is niet relevant, de rechtbank heeft TS in het gelijk gesteld.

Wat ik wel aan de kaak heb gesteld is het feit dat er NOGAL een verschil zit tussen "4 seconden rood" en de stelling van TS dat het licht maar "net op oranje sprong", als een maat van hem met dashcambeelden 7 seconden vóór hem reed en die beelden zijn aangeleverd dan heb je het verschil al.

Maar goed, de rechter gaf hem gelijk en daarmee is de zaak ook klaar.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Agenten worden niet gestraft voor een onjuiste waarneming. Het doel van een klacht is ook niet altijd en alleen bestraffing, wraaknemen e.d. Een klachtrecht, of dat nou bij de politie of in het ziekenhuis is, heeft ook een belangrijke functie om al dan niet vermeende misstanden de wereld uit te helpen middels een goed gesprek. Daarom is de bemiddeling in klachtenprocedures zo belangrijk. Het lost veel irritaties en misverstanden op. En ik hecht er veel aan dat dit soort dingen worden opgelost, liefst door een gesprek. Dat is goed voor het vertrouwen in de politie.

@Proost. We weten niet wat er precies gebeurd is. Waarom ik gemakshalve uit ga van een staande houding is dat de vraagsteller duidelijk wenst dat er iets gebeurd omdat hij in het gelijk is gesteld. Het lijkt erop dat hij vindt dat hem onrecht is aangedaan. Dat past naar mijn gevoel iets meer bij een staande houding, waarbij ik volkomen de plank mis kan slaan.

(per ongeluk als gast gereageer, dacht dat ik nog aangemeld was).

Opmerking van moderator Frans

Dubbel gastbericht verwijderd.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

De WAHV, simpelweg "wet mulder" is in het leven geroepen om simpele verkeersovertredingen administratiefrechtelijk af te doen. Je maakt een simpele overtreding, pakt een rood lichtje mee, dan staat daar een standaard bedrag voor, betaal je het standaard bedrag (of ga je in bezwaar en naar de rechter), hallo maakt allemaal geen bal uit, je bent een betrokkene, blijft een betrokkene, krijgt geen strafblad en al pak je dat rood licht 34x per week mee, het bedrag blijft hetzelfde en de procedure blijft hetzelfde.

En dat ga je vergelijken met een klachtenprocedure van een ziekenhuis waar een arts per ongeluk iemand zijn blaas heeft verwijderd, waarbij in beide gevallen een goed gesprek wel eens zou kunnen helpen?

Ik heb hier wel een mening over...
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Wat voor jou (en voor mij) een simpele administratieve boete is hoeft dat nog niet te zijn voor een ander. Ik kan bij wijze van spreken iemand een schop onder zijn hol geven zonder dat deze persoon het erg vindt. In een andere situatie kan ik dezelfde persoon een verbaal standje geven en zal deze persoon moord en doodslag schreeuwen.
In het eerste geval vindt iemand de straf rechtvaardig/verdient. In het tweede geval vindt de persoon dat de straf niet terecht is en is hem naar zijn mening groot onrecht aangedaan. En dan gaat het echt niet over het standje maar over de in zijn ogen onrechtvaardige/onterechte behandeling. Dat kan echt heel diep gaan.
Gesloten