Agent maakt onjuist verslag in PV

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

josp
Infopolitie Gast

Agent maakt onjuist verslag in PV

Ongelezen bericht door josp »

Ik ben laats bekeurd om dat ik volgens de agent door rood licht zou zijn gereden dat al 4 seconde op rood zou gestaan hebben.
Ik ben in beroep gegaan tot aan de Kantonrechter omdat ik gelukkig een dashcam in mijn auto heb en de video laat zien dat het licht op oranje sprong enkele meters voor de stopstreep.
De rechter heeft na het bekijken van de beelden mij in het gelijk gesteld.
mijn vraag is nu, krijgt de betreffende agent hier bericht over en wordt hij hier over aangesproken?

met vriendelijke groet
Jos
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 22

Re: Agent maakt onjuist verslag in PV

Ongelezen bericht door alex52889 »

Een soortgelijke vraag is, door mij, eerder gesteld.

Nee een agent krijgt hier geen respons van.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Agenten krijgen de uitslag van een zaak meestal niet teruggekoppeld.

Als je wilt kun je wel een klacht indienen, mits e.e.a. minder dan een jaar gelden is. De politie heeft daarvoor een klachtenprocedure, waarbij je uitdrukkelijk ook voor een bemiddelingsgesprek kunt kiezen.
https://www.politie.nl/onderwerpen/klac ... litie.html

Het ligt aan wat je wilt doen of bereiken welke stappen je kunt zetten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Een klacht gaat altijd over het gedrag wat een verbalisant, een agent, vertoond tegenover een burger, NOOIT over een inhoudelijke boete.

Een klacht hierover indienen heeft dus geen zin, die wordt meteen naar het ronde grijze archief gestuurd, en terecht. Een agent constateerd wat ie constateerd. Als jij achteraf gelijk krijgt bij een rechtbank is dat prima, je hebt gewonnen en daarmee is de zaak van de boete klaar. Als de agent zich ergens in het traject onprofessioneel heeft gedragen dan is DAT een reden tot een klacht, niet de boete zelf want daar heb je al gelijk over gekregen bij de rechter, toch?

@maestro: dit had jij ook moeten weten. Van de pagina die je zelf aanhaalt:
Ten slotte kunt u ook geen klacht bij de politie indienen over een boete of een bekeuring die u onterecht vindt.
Frans
Beheerder
josp
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door josp »

Frans:
Als een agent liegt in het verslag is dat toch ook onprofessioneel, dat is toch een reden tot een klacht!
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »

Het is mij zelf ook al eens overkomen. Ik zag iemand duidelijk door rood rijden, dacht ik. Het bleek echter achteraf dat het verkeerslicht voor rechtsaf op groen had gestaan en die auto ging rechtsaf. Een foutje van mijn kant dus dat vrij eenvoudig weer was op te lossen.

Een foutje maken noem ik niet meteen liegen...
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

josp schreef: 24 aug 2022, 13:38 Frans:
Als een agent liegt in het verslag is dat toch ook onprofessioneel
Nee, een constatering is een constatering. Dat hij het achteraf foutief heeft gezien, en ik twijfel eraan of iemand voor knalrood schrijft als ie "net op oranje springt" en zelfs dat zal ik toelichten, maar vooruit, dan nog is dat geen reden voor een klacht en geen onprofessioneel gedrag.

Heel simpel gesteld, dacht je nu echt dat hier ook maar 1 agent zit die het kan schelen of jouw bonnetje rood licht wel of niet geseponeerd worst door een rechtbank? Helemaal niet dus. Je schrijft een bon voor een constatering en letterlijk 30 sec. later is dat ding uit je hoofd, vergeten en je denkt er letterlijk nooit meer aan. Dat jij er een paar maanden later mee voor de rechter staat en "je gelijk haalt" is prima.

Die agent heeft letterlijk NIETS te winnen bij dat bonnetje, hij krijgt geen groter kerstpakket, hij krijgt geen bonus, hij krijgt geen schouderklopje, geen bos bloemen en hij wordt ook geen werknemer van de maand als ie "de meeste bonnen binnentrekt". Hij doet gewoon zijn werk. Dus een bon voor roodlicht als ie "net op oranje springt" betwijfel ik. Een twijfelgeval "nog net oranje" waarbij de rechter je het voordeel van de twijfel geeft, soit, vooruit.

En daarom kun je geen klacht indienen tegen die bekeuring, een agent heeft een eed, een belofte afgelegd en die weegt zwaar. Hij heeft namelijk NIETS te winnen, WEL veel te verliezen, namelijk zijn baan, en geen 10 roodlicht boetes voor Josp zijn het waard zijn baan op het spel te zetten als die constatering niet correct zou zijn, geloof me.

Dus, je hebt kennelijk gelijk gekregen, prima, hou het veilig in het verkeer en overigens, oranje betekent volgens het RVV ook dat je moet stoppen mits...

Artikel 68 RVV lid 1

Wetstekst

1.Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
  1. groen licht: doorgaan;
  2. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
  3. rood licht: stop.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Frans, de reden voor een klacht is niet de boete maar het onjuist opmaken van een procesverbaal. Het procesverbaal is hier niet te rijmen met de feiten. Vervolgens spelen andere zaken een rol, zoals waar stond de agent, kon hij zelf het stoplicht zien of ging hij af op de werking van een ander stoplicht, wat is er gebeurd en gezegd tijdens de staande houding, etc.
Over opzet laat ik mij uitdrukkelijk niet uit. Het kan best een eerlijke vergissing zijn, wat het meest waarschijnlijk is.

Maar de vraagsteller zit deze kwestie niet lekker. Ik wijs daarom uitdrukkelijk op een bemiddelinsggesprek, terwijl ik ook vraag naar wat hij nu precies wil bereiken. Dan kan hij beter beter advies krijgen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

En die optie is er dus niet, niet als het om een boete gaat. (en terecht overigens, als je ook nog eens over elke bon moet gaan discussiëren achteraf)

Aanvullend: er is ook geen onjuiste mini opgemaakt @maestro, in je zin zit namelijk een bepaalde mate van moedwil met het woord onjuist. Voor de verbalisant was ie juist anders had ie hem niet ingeleverd, althans, ik ga daar wel van uit, hij heeft, zoals gezegd, niks te winnen met een bonnetje voor rood licht. Als het nou om € 147 miljoen zou gaan dan zou ik zeggen: hier moet eens een externe partij naar kijken. Tot die tijd, laat TS Jos zijn winst pakken, ik feliciteer hem daar mee. Een "gesprek" of elke andere wat dan ook draagt niks bij en is al behandeld door de rechtbank.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Of het wel of niet vatbaar is voor een klacht is een zaak van formulering van de klacht.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Vooruit, doe eens een poging, maar je mag het niet over de bekeuring hebben.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Dat de betreffende agent een procesverbaal heeft opgemaakt die niet overeenkomt met de waarheid.

Edit:
Het is natuurlijk moelijk een goede klacht te formuleren, zonder alle feiten te kennen. En ik wil ook niet meteen dingen gaan formuleren als "opzettelijk" of "tegen beter weten in".
In princiepe ga ik uit van een vergissing, wat ik niet strafwaardig vind. Maar omdat er iemand ten onrechte ergens van beschuldigd is vind ik dat vraagsteller recht heeft op een uitleg. Dat komt het vertrouwen in de politie alleen maar ten goede. Vandaar een bemiddelingsgesprek.
Laatst gewijzigd door maestro op 24 aug 2022, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »

Maar waarschijnlijk wel overeenkwam met ZIJN waarneming, die achteraf gezien door de rechter met de camerabeelden als verkeerde waarneming is getoetst. Daarmee is voor mij de zaak afgedaan, iedereen die werkt maakt foutjes. Jij niet?
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ik had net mijn bericht ge-edit. Ik ben het dus met je eens, maar vind het wel belangrijk dat vraagsteller een uitleg krijgt.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Overigens is er geen sprake van een proces verbaal. rijden door rood licht wordt afgehandeld via de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften. Die Wet werkt niet met Processen verbaal.
Inderdaad mij hoef je over het opmaken van een bekeuring 6.maanden na dato ook niets meer te vragen buiten hetgeen ik op het moment zelf als extra informatie heb ingevoerd.

Wat betreft de terugkoppeling. Over overtredingen volgt nooit een terugkoppeling en misdrijven zelden buiten wat je zelf leest in de krant.
Alleen als er in de opsporing van een misdrijf iets faliekant mis is gegaan wordt er nog wel eens wat teruggekoppeld meestal met het doel om te kijken of reparatie mogelijk is.
Stay safe out there.
Gesloten