Autogordel over keel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Jolande
Infopolitie Gast

Autogordel over keel

Ongelezen bericht door Jolande »

In de wet staat dat de autogordel over de schouder moet lopen. Je mag hem dus niet bijvoorbeeld onder je arm door doen. Nu loopt de gordel bij mij niet over de schouder maar over de keel. En dan bedoel ik niet dat hij een beetje schuurt. Ik ben bang dat mijn keel wordt dichtgeknepen als ik een botsing krijg. Een kussentje, waar ik hier op het forum over lees, zal dus niet helpen. Dan stik ik alleen zacher... 🤔
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Re: Autogordel over keel

Ongelezen bericht door rai »

Zit er geen stelknop op de plaats waar de gordel de deurstyle in gaat ?

Meeste auto’s van tegenwoordig kan je de gordel zo laag afstellen dat ie bijna on de arm uit komt.
Jolande
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jolande »

Helaas, deze auto is gloedjenieuw en de gordel is niet verstelbaar.
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

De gevolgen van het dragen van de gordel onder de arm zijn vele malen erger. Als u facebook heeft is er een blog te lezen van een politieagent die bij een dodelijk ongeval geweest is waarbij de persoon de gordel onder de arm door droeg. Had ze hem over haar schouder gedragen had ze het waarschijnlijk wél overleefd.

Ik zou als ik u was zoeken naar mogelijkheden waardoor de gordel niet in uw nek snijdt. Overigens is de boete voor het dragen van de gordel onder de arm door net zo duur als het helemaal niet dragen van de gordel. En het is ook net zo dodelijk...
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door donmarcello »

dat kan ook zit je zeker vast

Afbeelding
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ik vraag me trouwens af waar in de wet staat dat je gordel verplicht over je schouder moet er staat namelijk op de juiste wijze en dat is wat anders ..Toch?

Ik krijg vast en zeker dat wel te horen :)
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Carolien: kwam hem ook een paar keer tegen:
https://www.facebook.com/PolitieDeBilt/ ... roStDhfMyl

:idea: Misschien een idee om dit bericht ergens op een prominente plek op dit forum neer te zetten.
Zie het met name in tv-programma's waarbij mensen in een auto worden gefilmd, helaas veelvuldig voorkomen. :oops:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

donmarcello schreef: 20 aug 2022, 06:55Ik krijg vast en zeker dat wel te horen :)
Dat moet je al weten vóórdat je überhaupt je theorie-examen MAG aanvragen:

Uit de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie B

Artikel 3:

Wetstekst

De aanvrager van het theorie-examen moet blijk geven kennis te bezitten van de hierna genoemde veiligheidsaspecten die van belang zijn bij deelneming aan het verkeer:
  1. algemene regels voor de door een bestuurder te volgen gedragslijn bij ongevallen (plaatsen van gevarendriehoek, waarschuwingslichten) en maatregelen die hij kan nemen om hulp te verlenen aan verkeersslachtoffers;
  2. de mechanische onderdelen die voor de rijveiligheid van belang zijn: in staat zijn de meest voorkomende defecten te ontdekken die zich met name kunnen voordoen aan stuurinrichting, claxon, ophanging, remming, banden, verlichting en richtingaanwijzers, reflectoren, achteruitkijkspiegels, ruitensproeiers en ruitenwissers, uitlaat en veiligheidsgordels;
  3. veiligheidsinrichtingen van de voertuigen, in het bijzonder het gebruik van de veiligheidsgordels, hoofdsteunen en veiligheidsvoorzieningen voor kinderen;
  4. veiligheidseisen met betrekking tot het voertuig, de lading en de passagiers.
en dit vloeit overigens weer voort uit het RVV 1990 artikel 59, lid 1:

Wetstekst

Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een keurmerk als bedoeld in artikel 22, vijfde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
Dus dat je 'm MOET dragen staat in de wet en in je theorie heb je geleerd HOE je 'm moet dragen anders kun je al nooit je rijbewijs halen.
Frans
Beheerder
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door rai »

En als aanvulling op Frans heeft dat artikel ook nog een zevende lid:

Wetstekst

7 De autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden. Personen van 18 jaar en ouder en personen onder de 18 jaar die in de betrokken omstandigheden geen gebruik hoeven maken van een kinderbeveiligingssysteem, kunnen een voorziening gebruiken door middel waarvan het diagonale deel van de autogordel over de schouder wordt geleid. Onze Minister kan aan een dergelijke voorziening nadere eisen stellen.
Dat gaat over het gebruik van goedgekeurde hulpmiddelen die gebruikt mogen worden, om er voor te zorgen dat het diagonale deel van de gordel alsnog over de schouder is, wat verkapt dus ook nog zegt dat dat de enige juiste draagwijze is.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En het eea is ook vaak genoeg bevestigd via rechterlijke uitspraken. Over de 'juiste' draagwijze is weinig discussie mogelijk en er zijn idd ook zat oplossingen voor kleinere mensen..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Precies, ik ben zelf 1.57 en ook klein. Ik ga dus die discussie niet aan met mensen wanneer ik schrijf.

Ja heel vervelend dat die gordel snijdt enzo. Nog vervelender is dat je gewoon alsnog met je hoofd door de voorruit gaat als je hem onder je arm door draagt.
jjk
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Misschien voor de TS om toch de urgentie van het correct dragen van de gordel in het hoofd te houden ondanks het gebrek aan comfort, een bijzonder aangrijpend verhaal over de gevolgen van het niet juist dragen:

https://www.telegraaf.nl/vrouw/57427363 ... -dorre-tak

Daarbij ook de opmerking dat het snijden in de nek zeker niet betekend dat de gordel de keel dicht drukt tijdens een aanrijding. De gordel zal strak getrokken worden over de schouder en hoewel zeker oncomfortabel is dit zeker beter dan het breken van ribben en dubbelklappen over een te laag zittende gordel. Kijk bijvoorbeeld eens naar filmpjes van crashtests en dan zie je dat daar de gordel ook bijzonder dicht langs de nek loopt maar daar niet op kruipt tijdens een aanrijding.

https://youtube.com/clip/Ugkxd33dDROC4L ... s3shxpANND

Overigens is het misschien mogelijk iets te doen met de hoogte van de stoel naast het verstellen van de gordel.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat een nieuwe auto geen verstelbare gordels heeft. Gisteravond was een familielid hier met een nieuwe leaseauto die hij tijdelijk ophaalde, wachtend op zijn eigen bestelling. Ding had 500 km ruim gereden. Maar gewoon verstelbare gordels en het systeem is bij ford althans nog niet veel veranderd sinds 1980, het is wel wat moderner geworden.
Frans
Beheerder
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Helaas Frans, gloednieuwe Ford Puma maar geen in hoogte verstelbare gordels voorin.

Mijn 2001 Suzuki Jimny dan weer wel.
Stay safe out there.
Gesloten