Beveiliger schopt en stompt 16 jarige op vakantiepark

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Papa78
Infopolitie Gast

Beveiliger schopt en stompt 16 jarige op vakantiepark

Ongelezen bericht door Papa78 »

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht is mijn 16 jarige zoon geschopt door een beveiliger van een vakantiepark.
Zijn neef, die tussen beiden kwam, eveneens 16, werd vervolgens geschopt, gestompt en achterna gezeten door de beveiliger. Hierop heeft de neef al rennend 112 gebeld, waarna de politie arriveerde. Hij voelde zich dusdanig bedreigd dat hij het idee had te moeten rennen voor z’n leven.

Volgens de beveiliger zou de aanleiding geluidsoverlast van een draadloze speaker zijn.
De twee neven vormen samen met meerdere jongeren een groep op het park en waren met de beveiliger in een soort van kat en muis spel terecht gekomen. Volgens de beveiliger had hij al de hele week last van ze.
Op de bewuste avond bleven de tieners herhaaldelijk het volume van de speaker opvoeren, waarna de speaker in beslag werd genomen.
Het gevolg is het uiteindelijke opstootje zoals hierboven beschreven.

Ik benijd de beveiliger niet omdat het ontzettend lastig is zo’n groep met opgeschoten pubers in toom te houden, maar fysiek geweld gaat wel te ver in mijn optiek.

Door de politie zijn enkele mensen als getuigen genoteerd, echter allemaal lui uit dezelfde groep, maar ze waren allen ontdaan door wat zich had afgespeeld.
De beveiliger ontkent in alle toonaarden dat hij iets heeft gedaan.

Nu weten wij niet of we aangifte moeten doen. Letsel is er bij mijn zoon niet, de neef heeft een dikke en blauwe enkel omdat daar door de beveiliger tegenaan is geschopt.
De politie raadde ons aan om eerst de emoties wat te laten zakken alvorens tot aangifte over te gaan.

Wat zouden jullie in soortgelijk geval doen, wel of geen aangifte van eenvoudige mishandeling?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Beveiliger schopt en stompt 16 jarige op vakantiepark

Ongelezen bericht door Pim »

Volgens de beveiliger had hij al de hele week last van ze.
Op de bewuste avond bleven de tieners herhaaldelijk het volume van de speaker opvoeren, waarna de speaker in beslag werd genomen.
Het gevolg is het uiteindelijke opstootje zoals hierboven beschreven.

Ik benijd de beveiliger niet omdat het ontzettend lastig is zo’n groep met opgeschoten pubers in toom te houden, maar fysiek geweld gaat wel te ver in mijn optiek.
Ik zou met mijn zoon en hartig woordje gesproken hebben.

U zegt zelf de beveiliger niet te benijden tegenover zo'n groep "opgeschoten pubers".

Mijn zoon had na dat incident van mij nog een schop onder zijn gat gehad. En een stevige ook.

En week lang de vervelia uithangen en dan iemand over de zeik krijgen en dan klagen bij je vader? Ik had het lef niet moeten hebben.

Maar u moet u nog nadenken over aangifte doen? Ik had mijn zoon en week huisarrest gegeven. Hij was namelijk vast niet alleen de beveiliger tot last in die week.

Maar ja zo ben ik opgevoed.
Dat noemt men ouderwets tegenwoordig.
Waar de opvoeding faalt mag de politie nu de ellende opruimen. Zo gaat dat tegenwoordig.

My two cents.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Wat @Pim zegt.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zou gewoon aangifte doen. Alleen al omdat de beveiliger ontkent dat hij iets heeft gedaan. Blijkbaar hebben uw zoon en vrienden verkeerd gehandeld, maar de beveiliger ook. Hij wil het alleen niet toegeven. Dat weegt bij mij zwaar.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

Ik zou gewoon aangifte doen. Alleen al omdat de beveiliger ontkent dat hij iets heeft gedaan. Blijkbaar hebben uw zoon en vrienden verkeerd gehandeld, maar de beveiliger ook. Hij wil het alleen niet toegeven. Dat weegt bij mij zwaar.
@maestro En waarop is dat gebaseerd?

Op de dikke blauwe enkel?
Misschien heeft de neef zijn enkel verzwikt op de vlucht voor de beveiliger.
Of acht u dat uitgesloten?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Dat baseer ik op het verhaal van topic starter. Als ik direct alles in twijfel moet gaan trekken heeft het beantwoorden van vragen weinig zin. Onderzoek na aangifte kan eventueel uitsluitsel geven over wat er is gebeurd.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Een valse aangifte levert ook een strafbaar feit op dus als zoonlief en neeflief hebben gelogen hebben pappa en mamma na een valse aangifte ook een probleem.
Stay safe out there.
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Wat ik me ook afvraag is wat de jeugd richting de beveiliger gedaan heeft. Zou het kunnen dat ze als groep naar hem toe zijn gelopem, al dan niet dreigend? Zou het kunnen dat de jeugd begonnen is met duwen en trekken en dat er daardoor door de beveiliger is teruggeschopt?

Uiteraard kan er bij een strafbaar feit aangifte gedaan worden. Dan kan het zijn dat de beveiliger gehoord gaat worden. Wat nu als hij verklaart dat hij door de jeugd is aangevallen? Ik ga er namelijk even vanuit dat uw zoon niet het hele verhaal vertelt. Ik zeg niet dat ze de beveiliger hebben aangevallen maar ik hou sterk rekening met andere scenario's dan die uw zoon u verteld heeft. Dit zal dan tijdens een onderzoek ook ter sprake komen. Ik zou nog even een heel goed en hartig woordje met uw zoon spreken om het héle verhaal aan te horen...
Mocht het verhaal anders in elkaar steken kan dit voor de betrokken jeugd ook nadelig uitpakken. Mocht de beveiliger aangevallen zijn (geslagen etc) kan hij ook aangifte doen van openlijke geweldpleging. Nogmaals: ik zeg niet dat dit gebeurd is maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. En zou het kunnen dat de jongeren onder invloed waren van het een of ander?

Ik wil geen voorbarige conclusies trekken. Ik ben er niet bij geweest. Ik hoor het verhaal uit derde hand (van u en u heeft het weer van uw zoon, u was er immers ook niet bij). Ik ga namelijk nooit op 1 verhaal af. Ook wanneer ik zelf bij zulke meldingen ter plaatse kom wil ik beide kanten weten. En weet u? Ik kom vaak tot de conclusie dat er wel degelijk 2 kanten aan een verhaal zitten en dat er van beide kanten strafbare dingen gebeuren en dat er ook 2 partijen aangifte willen doen...

Kortom: de info die ik hier lees vind ik te weinig om goed advies te kunnen geven over het doen van aangifte. Heel sec gezien volgens uw verhaal kan het. De beveiliger zou geschopt hebben en die neef heeft een dikke enkel. Dat is een strafbaar feit waarvoor aangifte gedaan kan worden. Punt. Ik snap dat u graag het verhaal van uw zoon wilt geloven en wellicht is hij altijd heel eerlijk, ik ken hem niet. Maar ga nogmaals in gesprek met hem en bedenk of het verhaal misschien toch wat anders in elkaar kan steken...
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

SWAT schreef: 19 aug 2022, 17:21 Een valse aangifte levert ook een strafbaar feit op dus als zoonlief en neeflief hebben gelogen hebben pappa en mamma na een valse aangifte ook een probleem.
Vader doet de aangifte op basis van het verhaal van zijn zoon. Maak daar maar eens valse aangifte van, dan zal vader toch echt op de hoogte moeten zijn van het feit dat zoon liegt.

Vader vertelt een redelijk verhaal, zonder het gedrag van zijn zoon (en neef) goed te praten. Nergens uit blijkt dat de beveiliger zelf is bedreigd waardoor hij zich mocht verdedigen. De beveiliger ontkent dat hij geweld heeft gebruikt. Zou de beveiliger bedreigd zijn geweest dan zou de politie hoogst waarschijnlijk niet hebben gezegd nog eens na te denken over het doen van aangifte. Dan waren de jongeren aangehouden.
Als het mijn zoon betrof zou ik niet blij zijn met zijn gedrag. Maar ik zou op basis van het verhaal van zoon en vrienden desondanks wel aangifte doen tegen de beveiliger. Geweld heeft geen plaats in onze maatschappij en dat erkent de beveiliger blijkbaar niet.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik zou adviseren om eens te kijken naar het verder liggende doel. Waarom zou je aangifte willen doen?

Naar welk strafbaar feit is het noodzakelijk om een zwaar onderbezet politie korps, onderzoek te laten doen. Welke waarheid wil u dat er aan het licht komt en tegen wie wenst u dan strafvervolging in te stellen ?

Je kan hier heel zwart wit in gaat zitten zoals er hier al eerder door de jurist vermeld is.
Ik zou daarentegen een hartig woordje met mijn zoon hebben en hem tot inzicht laten komen wat zijn gedrag (en dat van de groep) teweeg brengt.
Dat een groep opgeschoten pubers met een mond roept dat er dit en dat gebeurt is, is vaak ook niet de volle waarheid.

Die beveiliger gaat echt geen puber een trap verkopen omdat hij dat leuk vindt. Dus dan hebben we plat gezegd hier aan de ene kant een beveiliger van wie een week lang het bloed onder zijn nagels vandaan gehaald word en zijn geduld tot het uiterste getest is geworden. En aan de andere kant een groep pubers die geenzins willen luisteren naar argumenten of gewoon een de algemene regel van betamelijkheid en net zo lang door gaat tot er iemand nét de schreef over gaat.
Om dan enkel te zeggen er is er één fout en en zal er één moeten boeten...
Ik geef dan zeker de voorkeur voor de aanpak die @pim al aangaf.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Voor mij ligt het zwaarte punt bij het feit dat de beveiliger ontkent te hebben geschopt. Als hij fout zat en dat erkent zou dat wat anders zijn. Dan kun je zeggen zand er over. Leer moment voor beide partijen.
Daarbij, beveiligers willen een beschermde status als first responders. Daar zit ook een keerzijde aan van extra controle en aanspreken op gedrag. Als de beveiliger was geschopt dan waren de jeugdigen allang aangehouden en was er niet gezegd denk er eerst eens over na.

Vader keurt het gdrag van zijn zoon niet goed, en heeft gezien de details die hij vertelt al een goed gesprek gehad over wat er is gebeurd.
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 35

Ongelezen bericht door vraagteken »

Maar dan ga je er dus al wel vast vanuit dát hij heeft geschopt @maestro?
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ik was er niet bij. Maar als vader zou ik uitgaan van wat zoonlief en anderen vertellen. Helemaal omdat deze zelf ook aangeven zelf ook niet volkomen onschuldig te zijn.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

maestro schreef: 23 aug 2022, 04:00Vader keurt het gdrag van zijn zoon niet goed, en heeft gezien de details die hij vertelt al een goed gesprek gehad over wat er is gebeurd.
En goed gesprek?
En eenzijdige klaagzang van zoon bij vader zal meer waarschijnlijk zijn.

Vader moet eens in de spiegel kijken hoe het zover heeft kunnen komen met zijn zoon. Al een week is zijn zoon de boel aan het verstieren geweest op een vakantiepark. En zijn zoon is daarbij vast niet alleen tot overlast van de beveiliger geweest.

Hij noemt zijn zoon zelf een opgeschoten puber. Dat is nu (kennelijk) uit de klauwen gelopen.

Zoon gaat naar papa, doet huilie huilie, papa overweegt het oplossen via het strafrecht. Zoon voelt zich gedekt door papa. Ben benieuwd wat dat voor effect heeft op zijn zoon in de toekomst. Ik durf daar wel wat op te verwedden.

Daarbij mankeert zijn zoon (fysiek) niks maar zijn neef. Een verzwikte enkel. De neef (of diens vader) horen we hier niet.

Ik ben meer van de pragmatische aanpak.
Mijn antwoord als vader aan mijn zoon zou zijn geweest: "Speltip 17: wie zijn billen brand moet op de blaren zitten".

Maar vader heeft dat inzicht niet anders was zijn zijn zoon niet op dit punt aangeland en had vader ons hier ook niet nogeens om advies gevraagd.

Want let wel: de vraag was en is nog steeds "Wat zouden jullie in soortgelijke geval doen". En niet: " Is het strafbaar wat de beveiliger deed", of iets dergelijks.

Mijn aanpak:
Een schop onder zijn gat.
Zijn draadloze luidspreker was hij kwijt geweest.
Excuses aan de beveiliger doen voor het een week lang sarren en provoceren.

En voor de overlast naar alle andere vakantiegangers op het park die onbekend zijn gebleven:
's Avonds een week (voor elke dag dat hij daar heeft lopen sarren en narren) op tijd binnen zodat hij anderen niet nog eens tot last is. Kan hij nadenken.

Misschien een lesje over groepsgedrag en groepsdynamiek. Jezelf uitspreken tegen ongewenst gedrag tegenover je vrienden vormt je meer dan achteraf aangifte doen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Steeds als ik dit soort verhalen hoor moet ik denken aan een afbeelding die ik laatst tegenkwam:
men-1969-men-2019-men-then-and-now-63360320.png
Misschien moeten we eens wat meer terug naar 1969...
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
Gesloten