CBR voor buitenlanders

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ach26
Infopolitie Gast

CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door ach26 »

Beste mensen,

Ik ben een Belg en ben woonachtig in Belgie.
Ik ben onlangs tegen gehouden door de politie en die hadden mij een speekseltest opgelegd.
Deze was positief op canncabis.

Nu werd er mij wijsgemaakt dat zij een melding zouden doen bij het CBR en deze mogelijk een onderzoek kan opleggen.
Nu is er mij ondertussen ook verteld geweest dat het CBR deze onderzoeken niet kan opleggen aan buitenlanders.

Graag had ik duidelijkheid gehad rond deze kwestie en luid mijn vraag als volgt:

Is het CBR gemachtigd om deze onderzoeken en maartregelen aan buitenlanders opteleggen?

Alvast ebdankt voor de antwoorden
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Nee, het CBR kan u geen maatregel opleggen tenzij u in Nederland woonachtig bent. Dat laat wel onverlet dat de rechter u wel een ontzegging van de rijbevoegdheid kan opleggen die dan alleen in Nederland geldig is.

Wegenverkeerswet

Wetstekst

Artikel 134
Lid 2: Het CBR besluit tot ongeldigverklaring van het rijbewijs indien de uitslag van het onderzoek daartoe aanleiding geeft. Bij ministeriële regeling worden de gevallen aangewezen waarin daarvan sprake is.

En lid 9: Voor de toepassing van dit artikel wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door SWAT »

Het CBR kan uw rijbewijs dus wel voor gebruik in Nederland ongeldig verklaren en de instantie die in België rijbewijzen verstrekt hierover informeren. Het is vervolgens aan de Belgische instanties wat zij met deze informatie doen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door Frans »

Ik twijfel daaraan @SWAT

zie deze uitspraak van de raad van state die erg duidelijk was in de uitspraak: als ve een buitenlander is, met buitenlands adres en buitenlands rijbewijs, dan kan het CBR precies niks. Je zult het dan dus ter plaatse moeten afhandelen.

https://www.raadvanstate.nl/@100610/201408412-1-a1/
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik lees in de uitspraak dat het buitenlandse rijbewijs van de in het buitenland wonende bestuurder door het CBR inderdaad niet ongeldig verklaard kan worden. Het onderzoek naar de rijgeschiktheid lijkt echter wel uitgevoerd te mogen worden. Ik kan mij voorstellen dat de uitslag van het onderzoek gedeeld wordt met de buitenlandse instantie.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door Pim »

Ik meen mij te herinneren dat als je in BVH een art 130 wvw formulier opmaakt dat de eerste 2 vragen die gesteld worden zijn:
1. Is betrokkene woonachtig in Nederland
2. Is betrokkene in bezit van een Nederlands rijbewijs.

Is één van de twee vragen met nee beantwoord dan stopt de formuliergenerator.

Hoe komt het dan bij het CBR?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door DiNozzo »

@SWAT Artikel 130 WVW kan niet op buitenlandse bestuurders. Lid 5 geeft namelijk specifiek aan dat het wel kan voor een bestuurder met buitenlands rijbewijs die in Nederland woonachtig is. Er is geen regeling voor een bestuurder die in het buitenland woonachtig is.

Wetstekst

Voor de toepassing van het eerste, tweede en derde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door SWAT »

Het is dan wel apart dat de Raad van State het initiële besluit tot het instellen van het onderzoek wel in stand heeft gelaten in de aangehaalde zaak en uitsluitend het besluit tot ongeldig verklaring heeft vernietigd. Wellicht uitsluitend omdat daartegen nooit een rechtsmiddel is ingesteld maar dan zou je een ambtshalve vernietiging verwachten.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door Frans »

Het CBR kan wel een onderzoek instellen maar geen enkel rechtsmiddel tot zijn beschikking dus ook van de andere kant is elke minuut die ze eraan besteden nutteloos.

Wellicht dat de Raad ervan uitging dat het CBR dus zelf die afweging zou maken?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik weet haast wel zeker dat het CBR er niet eens aan begint. Het begint al bij de uitnodiging...waar de beste man geen gehoor aan geeft.. Wat wil je doen?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: CBR voor buitenlanders

Ongelezen bericht door Frans »

ach26 schreef: 17 aug 2022, 17:38Is het CBR gemachtigd om deze onderzoeken en maartregelen aan buitenlanders opteleggen?
Ik denk dus dat we er wel uit zijn qua antwoord.

Een Belg, Belgisch adres en Belgisch rijbewijs kan dus niet worden Onderzocht door het CBR, althans, ze kunnen je wel onderzoeken maar welke uitkomst dat onderzoek ook heeft, vervolgens geen rechtsmiddel om er iets mee te doen.

Dat is overigens géén vrijgeleide voor Belgen (en andere "buitenlanders") om met cannabis een motorvoertuig te gaan besturen, het doel van de controles is namelijk comtroleren of je onder invloed verkeert en dat deed je en die boetes worden wél gewoon geïnd aan je huisadres, als het bij een boete blijft.

Wil je een joint roken, doe dat thuis op de bank en zorg er vervolgens voor dat het spul volledig uit je systeem is voor je weer aan het verkeer deelneemt. ;-)



https://www.vraaghetdepolitie.nl/drank- ... t-heb.html
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten