1 persoon bekeuren rest groep niet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Thommy
Infopolitie Gast

1 persoon bekeuren rest groep niet

Ongelezen bericht door Thommy »

Vorige week werd vriend bekeurd omdat hij tegen de regels na zonsondergang in een natuurgebied was. Bekeuring was terecht, borden waren duidelijk.

Maar hij was daar samen met 3 anderen, die kregen geen bekeuring. Onder het motto van coulance, dan konden ze het boetebedrag met z'n vieren delen.

Mijn vriend staat nu in het systeem als overtreder en de andere 3 niet. Dat klopt toch niet of wel?

Bedankt, Thommy.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: 1 persoon bekeuren rest groep niet

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Beste Thommy, dat er eentje nu in het systeem heeft staan dat hij een bonnetje heeft gehad is totaal niet interessant.

Er is geen burger in Nederland te vinden die niet ooit geregistreerd stond voor een overtreding, zelfs geen politieagent, dus who cares..
Deel de bekeuring en wees blij met de coulance..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Het geven van een bon is vaak om een gedragsverandering te bewerkstelligen en de overtreding te doen stoppen. Dit kan met 1 bon, maar ook met 4. Ik denk dat ze in beiden gevallen effectief kunnen zijn. Hopelijk begrijp je daarom de coulance van de collega's ook.
Mocht dat niet zo zijn zou ik je willen adviseren om je de volgende keer ter plekke te beklagen bij de verbalisant. Je kan er dan vanuit gaan dat jullie er alle vier een krijgen. Maar wordt je daar dan blijer van?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Degene die geregistreerd staat voor het feit heeft het feit ook gepleegd. Dus hij staat terecht geregistreerd.

Dat hij er weet van heeft dat behalve hij ook 3 anderen dit feit pleegden kan zo zijn.

Maar er zullen met de beperkte hoeveelheid agenten, BOA'S etc. wel veel meer mensen na zonsondergang in een natuurgebied zijn geweest.

Wat wil je daaraan doen dan?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
BBML
Nieuw lid
Nieuw lid

Ongelezen bericht door BBML »

Probeer in bezwaar te gaan.
Het is niet aan jullie om onderling een bekeuring te delen en, wellicht als 1 weigert, als verkapt incasso bureau op te treden.
Kijk eens naar het verbod van willekeur.
Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 41

Ongelezen bericht door Mir81 »

De vriend van TS was in overtreding. Dit wordt niet betwist. Dus de boete is terecht. Bezwaar zal, naar ik inschat, geen resultaat opleveren.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Heb je hier ook de wetgeving bij?
BBML schreef: 16 aug 2022, 15:12Kijk eens naar het verbod van willekeur.

Ik heb alvast wel de definitie van de discretionaire bevoegdheid:
discretionaire bevoegdheid
bevoegdheid die gepaard gaat met de beleidsvrijheid van de functionaris om zelf te bepalen of en hoe hij de bevoegdheid zal gebruiken
Frans
Beheerder
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

BBML schreef: 16 aug 2022, 15:12 Probeer in bezwaar te gaan.
Het is niet aan jullie om onderling een bekeuring te delen en, wellicht als 1 weigert, als verkapt incasso bureau op te treden.
Kijk eens naar het verbod van willekeur.
De enige die in bezwaar kan gaan is degene die de boete kreeg. Die kan zijn boete peoberen te betwisten. Maar hij was daar en in overtreding dus zijn boete was terecht. Dus hij heeft weinig te betwisten.

De anderen kregen geen boete dus die kunnen niet in bezwaar.

Succes.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Normaal gesproken kan een agent er voor keizen de 1 te bekeuren en de ander een waarschuwing te geven. Zoals Frans aangeeft de dicretionaire bevoegdheid. Maar in de rechtspraak die ik ken zijn het dan steeds gevallen die min of meer gelijktijdig/vlak na elkaar gebeuren.
In deze casus is het dezelfde groep en hebben allen de overtreding gelijktijdig gedaan. Ik heb daar zelf nog geen jurisprudentie over gezien. Ik zou niet uitsluiten dat een rechter daar vraag tekens bij zal zetten en de boete vernietigd op grond van willekeur.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Die kans is er zeker als je het puur juridisch bekijkt (zoals wij hier doen).
Echter; ik heb in het verleden heel veel (snelle) rechtszaken live gevolgd en vaak maken rechters gehakt van dit soort bezwaren; 'u was in overtreding en u wilt eigenlijk dat al uw vrienden ook bestraft worden. Nou, waar zijn ze, dan gaan we dat meteen regelen. Samengevat meneer, wees maar blij dat de anderen niet ook bekeurd zijn, als die er al waren, scheelt u nu weer geld! Of zijn het toch niet zulke goede vrienden?'

Klinkt gek maar geloof me; rechters houden zich niet zoveel bezig met dat soort 'geleuter'. De rechtszaal is hun koninkrijk en zij draaien die tent..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik vond nog dit stuk van de Vereniging Nederlandse Gemeenten over handhaving (doorgaans een betrouwbare bron wat betreft regelgeving): https://vng.nl/sites/default/files/2019 ... 191017.pdf
Meerdere overtreders
Indien sprake is van meerdere overtreders, dan is er in beginsel geen verplichting om jegens álle
overtreders handhavend op te treden (CBB 17 april 2009, AB 2009, 227 en ABRvS 2 mei 2012,
ECLI:NL:RVS:2012:BW4519). In geval van een medepleger en een pleger kan gekozen worden voor
alleen de medepleger dan wel alleen de pleger. Datzelfde geldt voor de rechtspersoon en de feitelijk leidinggever. Uiteraard zal van geval tot geval moeten worden bezien of geen sprake is van willekeur en of het gelijkheidsbeginsel er toch niet toe moet leiden dat tegen alle overtreders wordt
opgetreden. (...)

4.2.4 op pagina 86.

Dit stuk gaat wel over allerlei vormen van handhaving.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Thommy
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thommy »

Uit het laaste stukje achtergrond maak ik op dat het allemaal mag/wordt gedoogd, maar dan toch moet je je afvragen of het gelijkheidsbeginsel niet wordt geschonden. Het gaat mij er niet om of de 1e pleger zijn boete kan ontlopen, maar meer om het gevoel dat niet alle 4 de plegers gelijk behandeld worden. Schuurt dat niet met artikel 1 van de Grondwet?
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Als je alles goed gelezen had kun je ook opmaken dat een agent een discretionaire bevoegdheid heeft die hij kan gebruiken wanneer hem dat goeddunkt.
Dit heeft niets te maken met art 1 van de grondwet. Dit is gewoon een agent die bepaald dat hij vanuit zijn eigen discretie ervoor kiest om niet te verbaliseren.

Ik heb ook wel eens iemand geen bekeuring gegeven omdat hij met een mobiele telefoon in zijn hand rondreed. Dit is anders dan de 400 daarvoor die er wel een hebben gehad. Ik behandelde deze man dus anders dan de eerdere 400. Daar had ik een goede reden voor en heb ik mijn discretionaire bevoegdheid gebruikt.

Hoezeer je het ook probeert er is geen speld tussen te krijgen.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Mogelijk dat dat schuurt. Maar dat is met meer dingen zo. Waarom betaal ik voor mijn bestelwagen als particulier vier tot vijf keer zoveel MRB als een ondernemer/ZZPer en betaalt een gehandicapte weer minder dan de ondernemer voor hetzelfde voertuig?
We maken wel gelijk gebruik van de weg en de emissie is niet anders. Raar hè.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Dagmar
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Dagmar
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dagmar »

Beste Thommy,
Je kunt je zegening tellen; 1 bekeuring die door 4 personen betaald wordt.
Je kunt blijven zuigen en zeveren.
Aan jou de keuze.
Maar wees een vent, het is je hier netjes, beleefd en uitgebreid uitgelegd; het mág.
Gesloten