helmplicht snorfietsen actueel
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
helmplicht snorfietsen actueel
Op dit moment is er nog geen sprake van een helmplicht op een snorfiets...zolang je op een fietspad rijdt. Op een rijbaan voor alle verkeer dus wel, toch? In mijn dorp zijn geen fietspaden, alleen duggestiestroken, dus helm op. Naar het volgende dorp loopt een fietspad, daar mag de helm weer af. Is dit juist?
Re: helmplicht snorfietsen actueel
Op dit moment is de helm nog nergens verplicht, vanaf 1 jan. 2023 is de helm overal verplichf, zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... helmplicht
Hij MAG voor de veiligheid al wel op.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... helmplicht
Hij MAG voor de veiligheid al wel op.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Dankjewel Frans voor je vlotte antwoord. Onduidelijkheid zit 'm in de laatste alinea van de link die je plaatst. .. tot die tijd is het alleen verplicht waar de snorfiets naar de rijbaan wordt verplaatst...
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Meastro, dank. Duidelijk, snorfiets helm op behalve op het fietspad. Uitspraak is vers maar regelgeving niet.
@maestro, (en even ter toetsing @zijlvaart67), volgens mij geldt deze plicht voor de rijbaan op DIT moment, dus tot 1-1-2023 enkel voor Amsterdam en Utrecht.
Laatst gewijzigd door Frans op 01 aug 2022, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Utrecht toegevoegd
Reden: Utrecht toegevoegd
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Samenvattend: helmplicht voor snorfietsers, behalve op een fietspad, geldt al zo'n 30 jaar. Miv 2023 is het ook verplicht een helm te dragen op het fietspad, dat klinkt toch anders.
Dank voor de info.
I.Jansen, Rheden
Dank voor de info.
I.Jansen, Rheden
Volgens mij klopt deze samenvatting dus niet.Samenvattend: helmplicht voor snorfietsers, behalve op een fietspad, geldt al zo'n 30 jaar. Miv 2023 is het ook verplicht een helm te dragen op het fietspad
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Frans, je hebt gelijk. Nieuwe poging om het voor mijzelf duidelijk te maken. Helmplicht geldt alleen daar waar een verplicht fietspad is en snorfietsers via het verkeersteken naar de rijbaan worden gestuurd.
Dat is onveranderd sinds '90. Hoe lang bestaat er eigenlijk al een verkeersteken voor snorfietsers?
Dat is onveranderd sinds '90. Hoe lang bestaat er eigenlijk al een verkeersteken voor snorfietsers?
Nooit mee bezig geweest eigenlijk. Maar zie nu dat we daar zelfs een feitcode voor hebben.
R536E
R536E
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Er is nog nergens een helmplicht, ook niet op de rijbaan. Alleen in Amsterdam. En misschien nog ergens als het daar in de APV staat.
Aanvulling: en als het op de weg wel moet dan hebben ikzelf en heel veel bekenden altijd geluk gehad denk ik.. rij bijna altijd op de weg... nog nooit een helm op gehad.
Aanvulling: en als het op de weg wel moet dan hebben ikzelf en heel veel bekenden altijd geluk gehad denk ik.. rij bijna altijd op de weg... nog nooit een helm op gehad.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
@gast: ik heb je eerdere samenvatting nu letterlijk 15x gelezen.
Ik weet dus niet of we hetzelfde bedoelen
@Hilde, Utrecht??
Ik weet dus niet of we hetzelfde bedoelen
@Hilde, Utrecht??
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Dat gaat over Amsterdammaestro schreef: 01 aug 2022, 16:47 Op de rijbaan moet hij ook nu al op:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2022:5917
==================================
En in Utrecht lees ik (link eerder in dit topic)
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Hilde, dit is toch gewoon van toepassing op elk voorbeeld waar ook in het land? Zo lees ik punt 6 in de uitspraak: verplicht gebruik maken van de rijweg en niet het fietspad=pot op.