Onterechte extra boete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Werodi
Infopolitie Gast

Onterechte extra boete

Ongelezen bericht door Werodi »

We waren pas gewoon aan het chillen in het parkje en toen kwam de politie aangelopen en die vrouw zei dat me maat afval op de grond had gegooid en dat hij boete kreeg en hij die alsnog moes opruimen. Dus me maatje zo van ja oké prima maar als ik toch al boete heb ga ik nix opruimen want heb ik dus al voor betaald. Toen zei die mannelijke agent dat als hij het niet op zou ruimen hij nog een boete kreeg. Me maatje was echt boos wang hij had al boete gehad en nu kreeg hij er gewoon nog een bij. Kan dat zomaar? Is gewoon onterecht want hij had gewoon al een boete.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Onterechte extra boete

Ongelezen bericht door Pim »

Boete 1 kreeg je waarschijnlijk voor het op de grond gooien van je afval.

Daarna zei die agent dat je het afval op moest rapen. Dat heet een vordering.

Je maat vond dat hij de boete kreeg voor het laten opruimen van het afval (door de gemeentereiniging). Dus deed hij niet wat de agent hem had opgedragen. En daar kreeg hij een tweede boete voor: het niet voldoen aan het bevel of vordering van een agent.

Als je een auto ergens parkeert waar het niet mag krijg je een boete voor het foutparkeren.

En meestal meteen de opdracht om je auto weg te halen. Die parkeerboete is geen parkeerkaart voor de rest van de dag.

Dus je moet je auto na het krijgen van de boete meteen weghalen. Doe je dat niet kun je ook een tweede boete krijgen voor het niet doen wat de agent van je verlangt.

Dat is precies hetzelfde als bij het afval op de grond gooien.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Misschien is het beter als "zijn maatje" de volgende keer gewoon de rekening van 3 manuur en 1 gemeentereinigingsauto krijgt, dan zit je al snel aan de 800 euris denk ik.
Frans
Beheerder
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Een boete is geen vrijbrief om het afval te laten liggen en nog meer afval op de grond te gooien. Blijkbaar snapt hij niet (en jij dus ook niet) dat het de bedoeling is om het op te ruimen. Misschien de volgende keer gewoon in één keer luisteren en doen wat er van jullie gevraagd wordt. Nee wacht, gewoon je afval in de prullenbak doen de volgende keer. Ik vind het altijd zo bijzonder: men kan wel volle flessen drinken, zakken chips en allerlei andere dingen meenemen naar het park maar zodra het genuttigd is kunnen de verpakkingen niet meer mee terug genomen worden. Sterker nog, in elk park staan wel prullenbakken, gooi het daar gewoon in. Het ligt er soms gewoon naast... wat mij betreft had hij ook de rekening van de gemeentereiniging mogen krijgen als hij van mening is dat hij afval gewoon mag laten slingeren. Doe je dat thuis ook?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vraag me af op grond waarvan ik kan vorderen dat iemand z'n rotzooi opruimt..

In de verkeerswetgeving kan je (niet alle) overtredingen 'doen ophouden' (de auto laten verplaatsen idd) maar bestaat zoiets ook mbt milieuwetgeving?
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 01 aug 2022, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalfouten verbeterd

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ik weet niet beter dan dat we ook vorderingen/bevelen mogen geven in het kader van veiligheid, openbare orde, doen stoppen van een overtreding etc. Hoe dat in de wet vastgelegd is zou ik op moeten zoeken.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Kijk eens bij https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BV6665 en de conclussie van de PG bij de hoge raad: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BV6665

184 Sr vereist een wettelijke grondslag voor het geven van een vordering.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Stefan
Superlid
Superlid
Agent

Ongelezen bericht door Stefan »

Vorderen voor opruimen van rommel gaat hem niet worden, en is daar een feitcode voor trouwens?
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik, als leek op dit gebied, lees meerdere dingen:

- er ligt afval op de grond waarvan een mevrouw had gezegd dat zijn maat dat op de grond had gegooid,
- die maat krijgt daarvoor een boete; enkel omdat die mevrouw heeft aangegeven dat gezien te hebben, kan dat?
- blijkbaar heeft die maat dat ook gedaan, want hij gaat zonder protesteren akkoord,
- die maat krijgt van de agent de opdracht om het afval alsnog weg te gooien, maar weigert dat omdat hij al een boete heeft gehad,
- dan krijgt die maat te horen, dat hij dan een nog een boete krijgt vanwege die weigering en dat laatste schijnt dan ook te gebeuren.
Waardoor hij dus nu met twee boetes op zak naar huis gaat. :|

Wat mij (enigszins) bevreemd is het feit, of kan dit niet......?, je een boete krijgt omdat een buitenstaander aangeeft dat jij afval op de grond hebt gegooid. :roll:
Oké, hij gaat zonder morren akkoord, dus zal hij het wel hebben gedaan, is mijn conclusie.

En dan blijft, bij meerdere mensen zo te zien......, de vraag over of je nog een boete kunt krijgen als je vervolgens het afval niet opruimt??
Als iemand bijvoorbeeld op basis van camerabeelden wordt betrapt en de gemeentemedewerkers ruimen dit afval later op, krijgt iemand toch ook twee boetes?? :roll:
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ik denk dat "die vrouw" de politieagente is. Zo lees ik het althans.

En inderdaad. Voor vorderen moet een wettelijke grondslag zijn.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Het is een beetje onduidelijk wat nu precies die tweede boete is. Voor het kunnen geven van een bekeuring voor niet voldoen aan vordering moet er wel ergens in een wet staan dat gevorderd of bevolen kan worden afval opgeruimd moet worden.
Ik kan mij voorstellen dat in de bestuurlijke wetgeving dit mogelijk is door toepassing van een dwangsom.
Stay safe out there.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Als een getuige het afval dumpen ziet, de politieambtenaar het afval aantreft en de verdachte het feit bekent, is het prima mogelijk een boete op te leggen. Wel uiteraard de getuige verklaring vastleggen.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zat ook eerder aan een dwangsom te denken bij het niet opruimen van afval. Maar een dwangsom is geen boete en kan volgens mij ook niet door de politie worden opgelegd, wel door een gemeentelijke handhaver.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Werodi
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Werodi »

Ik snap het niet.
Was gewoon twee agenten. Een man en een vrouw. de vrouw had me maatje de boete gegeven voor iets op de grond gooien en die knipte allemaal pics van zijn legitimatie en was aan 't appen of zo en toen zei de mannelijke agent dat hij moest opruimen anders kreeg die nog een boete en hij had zoiets van ja daag want heb net al boete gehad en er ligt al troep dus ik doe niets meer en die mannelijke agent ging toen nog een boete schrijven. maar kan het nou wel of niet?
MK27
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MK27 »

Werodi,

Neem één tip van mij aan:
Het is voor iedereen het beste als jij en je matties voortaan (ook tijdens het chillen) jullie troep netjes in de vuilnisbak gooien, niet te veel geluid produceren en doen wat van jullie gevraagd wordt (ongeacht of jullie het snappen of niet).

Generaties zijn jullie voorgegaan: het zal niet altijd leuk zijn maar that's life.
En v.w.b. die boete: de agent in kwestie vindt altijd wel een (kapstok)artikel......
Gesloten