Stopgesprek in Justitiele Documentatie (voor VoG)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
VoGAanvrager
Infopolitie Gast

Stopgesprek in Justitiele Documentatie (voor VoG)

Ongelezen bericht door VoGAanvrager »

Goedendag,

Voor mijn werk moet ik binnenkort een VoG aanvragen. Nou heb ik vorig jaar een stopgesprek gehad met de wijkagent ivm stalking. Ik mag geen contact meer opzoeken met de desbetreffende persoon. Daarna ben ik ook gestopt met mijn gedrag en is er verder niks meer gebeurt. Er is geen aangifte gedaan, er heeft geen strafvervolging door het OM plaatsgevonden en ik ben dus ook niet veroordeeld door een rechter. Ik heb geen boete hoeven betalen en ik heb verder ook geen straf gehad. Er is echter wel een dossier bij de politie over dit geval.

Nou is mijn vraag: sta dit nu in het Justitiële Documentatie Systeem, oftewel staat dit op mijn strafblad? Of zijn dit "simpelweg" politiegegevens?

Ik weet dat er naar politiegegevens wordt gekeken bij bepaalde VoG aanvragen. (VoG P). In mijn geval hoef ik die niet aan te vragen.

Ik wil er ook bij zeggen dat ik flink geworsteld heb met hoe ik mij gedragen heb en ik ben daarvoor in behandeling gegaan. Het was een donkere periode waarin ik zat, en het komt niet overeen met mijn waarden en normen. Ik begrijp dat ik met mijn gedrag mijn integriteit beschadigd heb en dat wil ik graag proberen te herstellen door te werken aan mijn toekomst. Ik hoop dat als een VoG toch wordt afgewezen op grond van het dossier, dat ik met een bezwaar het alsnog kan krijgen.

Alvast bedankt.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 34

Re: Stopgesprek in Justitiele Documentatie (voor VoG)

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Nee, in justitiële documentatie staat alleen misdrijven en onder bepaalde voorwaarden overtredingen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
VoGAanvrager
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door VoGAanvrager »

In dit geval gaat het om een misdrijf. Of wordt het technisch nog niet gezien als misdrijf omdat er geen vervolging heeft plaatsgevonden?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Fijn, dan is daarmee mijn vraag beantwoord. Bedankt!
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »

Opmerking van moderator Thijeleo

Op verzoek heropend
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Sinds 1 oktober 2020 mag Justis ook politiegegevens betrekken bij een aanvraag voor een verklaring voor goedgedrag. Sinds 1 juli 2022 wordt dat altijd gedaan voor bepaalde beroepen, maar het kan volgens mij ook in andere gevallen, als daar aanleiding toe is.

Zie bijvoorbeeld https://www.justis.nl/sites/default/fil ... 202022.pdf
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast
Infopolitie Gast

Dat maakt het wel erg verwarrend. Als het JDS als het ware het strafblad is, dan zou ik geen strafblad hebben. Bij de VoG-check wordt dan automatisch aangegeven dat een VoG verstrekt wordt.

https://vogcheck.justis.nl/

Daarnaast bestaat ook de VoG-P. Waarbij expliciet ook naar politiegegevens gekeken wordt.

https://justis.nl/producten/vog-politiegegevens-vog-p

Onzeker hoor. Vooral omdat ik waarschijnlijk al kan beginnen voordat die uitslag van die VoG überhaupt binnen is.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Die check hierboven slaat dus nergens op bij een VOG-P en is gemaakt voor een VOG-NP. De enige vraag die namelijk voorbij komt als ik BOA kies, en dat is de laatste wijziging (1 juli 2022) is of ik een strafblad heb [JA] [Nee] en kies ik Nee dan krijg ik volgens de check een VOG(-P)

En dat kan dus niet want die wordt behalve enkel getoetst aan justitiële documentatie (je "strafblad") ook aan andere politiegegevens én kan op basis van énkel die politiegegevens toch afgewezen worden.

En dat maakt een verschil want ben je nooit aangehouden maar heb je al wel 4x een jaar stadionverbod omdat je een vervelend ventje bent als je zuipt tijdens een voetbalwedstrijd en liggen daar wat mutaties van vast dan ben je dus ook de sjors. (Een voorbeeld uiteraard)

De check klopt dus niet.
Frans
Beheerder
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het ligt echt aan het werk dat je gaat doen. Je politiegegevens zullen in de praktijk voornamelijk voor werk in de beveiliging en bijvoorbeeld de zorg van belang zijn. Voor tal van andere functies, bijvoorbeeld in het bankwezen, is het veel minder relevant. Bovendien is geen vervolging ingesteld en dat weegt zwaar. Ook voor een rechter die eventueel over een afwijzing van een VoG moet oordelen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast
Infopolitie Gast

Duidelijk. Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het uiteindelijk niet teveel gedoe gaat opleveren. Ik vind het maar raar met die VoG-check.
Gast
Infopolitie Gast

Nog een aanvulling. Na wat onderzoek het Beleidsregels document voor VoG NP, VoG RP en VoG P gevonden. Deze is afkomstig uit juni 2022. Hierin wordt bij de objectieve criteria van de VoG-NP de politiegegevens niet benoemd. En bij de VoG-P expliciet wel.
https://www.justis.nl/sites/default/fil ... 202022.pdf

Hier is verder nog een lijst van functies waarbij een VoG-P nodig is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 16808.html

En voor het gemak van toekomstige lezers, overige VoG documenten: https://www.justis.nl/producten/verklar ... menten-vog
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door MotoRon »

:like:
MotoRon
Beheerder
Gesloten