Agent buiten dienst gedraging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Vraag
Infopolitie Gast

Agent buiten dienst gedraging

Ongelezen bericht door Vraag »

Beste,

Eersgisteren werd er aan mijn auto gekleefd en ben ik in de bebouwde kom van rechts ingehaald, waarbij er na de manouvre nog eens werd geremd door bestuurder.

Toevallig moest ik dezelde kant op en de bestuurder stond daarna stil, waarna ik deze vroeg waar de associale actie goed voor was..

Antwoord: ik moest maar eens doorrijden en niet zo zeiken, waarna ik aangaf deze toon niet te pikken, gezien meneer zijn actie. Nu moest ik eens mn bek houden en doorrijden, waarna meneer dus een poltiepas liet zien.

Incident kan door meerdere getuigen worden bevestigd.

Vraag is:

Is dit hoe een agent en dan ook nog buiten dienst zich hoort te gedragen. Niet op weg naar een PD, vergezeld met harde muziek in prive auto?

Mag dit zomaar?

Kenteken is bekend en reeds klacht ingediend.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Agent buiten dienst gedraging

Ongelezen bericht door Pim »

Als de klacht reeds is ingediend zul je vanzelf benaderd worden om deze toe te lichten. Dan krijg je antwoord op al je vragen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jammer dat er zo terughoudend wordt gereageerd. Zelf heb ik er namelijk geen vertrouwen in dat de klacht serieus wordt opgepakt en stel daarom mijn vragen aan de collega’s.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het is niet raar dat er zo terughoudend wordt gereageerd. Alleen maar logisch want ieder verhaal heeft 2 kanten; er zijn duizenden mogelijkheden die dit gedrag niet en duizenden mogelijkheden die dit gedrag wel rechtvaardigen..

Kan dit een agent in z'n vrije tijd zijn die zich asociaal gedraagt, ja kan, dat gebeurt ook. Die werken er soms ook nog..
Maar wat u beschrijft is ook een casus die ikzelf letterlijk tijdens het werk zo beleefd heb; in een onopvallende auto, muziek aan, verkeerde verlichting aan, foute kleding en evt ook nog zo naar een melding toeknallen..rechts inhalen, vol door 't rood en veel te hard..en als iemand dan achter me aankomt dan roep ik ook 'dat ie z'n kop moet houden', want ik ben druk..

Samengevat:
Zoals Pim terecht opmerkt; eea wordt in behandeling genomen en dan hoort u vanzelf wel wat de feitelijke casus was (niet onbelangrijk) en wat de uitkomst is..

Laat 't vooral even weten want speculeren heeft verder weinig zin..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Gast
Infopolitie Gast

We zullen dan zien. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit gedrag te rechtvaardigen is :shock: , what’s next?

Daarbij reed ik niet specifiek achter de collega aan, al dacht hij mogelijk van wel. De straat waar hij uiteindelijk parkeerde, is op 2 straten afstand van de woning van mijn partner. Mogelijk een buurman dus, aangezien de auto er gewoon nog stond toen ik gisterochtend vertrok.

Mocht collega wellicht een buurman zijn, dan had ik te maken met een associale collega die gewoon onderweg was naar huis en ‘haast’ had. Ben benieuwd hoe het korps hiermee omspringt en hoe dit recht te praten valt.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Meer over de klachtenprocedure kun je hier lezen. https://www.politie.nl/onderwerpen/klac ... litie.html

Ben je het dus niet eens met de uitkomst dan kun je je wenden tot de Nationale Ombudsman.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Zoals al aangegeven is, even de klanten procedure afwachten.

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dit een échte politieagent was. Heeft u het legitimatiebewijs van dichtbij kunnen bekijken?
Ik schat de kans redelijk in dat u 'genept' bent door iemand die voor de show iets liet zien. Dat gebeurd vaker en is waarschijnlijker dan dat een agent zich zo gedraagt. Zeker als hij zich daarna zou legitimeren. Dat was in deze casus helemaal niet nodig en kan alleen maar nadelig uitpakken als het een agent zou zijn. Dat weet hij ook dus dit zou vanuit zijn positie ook erg onlogisch zijn.

Als ik u was zou ik er rekening mee houden dat uit de klacht blijkt dat deze persoon niet bij de politie werkt.
Gast
Infopolitie Gast

Ter info:

Het betrof een plastic bord met het politielogo. Mocht de beste meneer geen collega zijn, wordt er dan wel opgetreden tegen het misbruiken van de naam van de politie?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Heb je de naam van de bestuurder ook dan die de pas liet zien? Stel dat het een nep "bord" was dan kan de kentekenhouder zich naderhand altijd beroepen op het feit dat hij niet de bestuurder was. Hij hoeft ook niet te weten wie op dat moment reed.
Frans
Beheerder
Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door Vent »

Waar elk verhaal 2 kanten heeft is het onwaarschijnlijk dat eenzijdige onderzoek door een klachtencommissie de "feitelijke casus" oplevert. Hooguit krijgt de TS de visie van de ambtenaar (indien het inderdaad een politieagent betrof) te horen.

Wel is het goed te beseffen dat de ware klachtenprocedure pas echt begint na een bemiddeling gesprek. Haak je na dit goede gesprek af, verdwijnt je klacht uit de statistieken en heeft het verder geen gevolgen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Als politieambtenaren hebben we GEEN plastic bord met politie logo om ons te kunnen identificeren. Ik denk dat u te maken heeft gehad met een nepper.
Net zoals er met enige regelmaat privé auto's worden waargenomen met zelf ingebouwde flitsers om lekker op te kunnen schieten op de snelweg.

Verder zijn de door u gestelde vragen retorisch.
Stay safe out there.
speedo
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Wat betreft dat plastic of in mijn geval houten bordje op een stok met politie of zo er op. 10 jaar geleden op Vinkeveen aangehouden door een speedboot met agenten en 2 (dames voor de sier gok ik ) deze lieten mij stoppen door een dergelijk bord te tonen. Ik dacht even dat ik in de jaren 60 terug was. ze waren in burger. . dit even als voorbeeld waar dit bordje dus wel gebruikt was.
Never change a winning team
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als verkeersregelaar zie ik regelmatig burgervoertuigen die door de afsluiting heen gaan door het tonen van een bordje politie met logo.
Ik ga dan de auto niet stoppen om alsnog een officiële pas te vragen
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

Dus bestaat de mogelijkheid dat je genept bent taxikemperman.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

SWAT schreef: 23 jul 2022, 16:12 Als politieambtenaren hebben we GEEN plastic bord met politie logo om ons te kunnen identificeren.
Nou.....
Ik ken burgervoertuigen waar geplastificeerde A4-tjes in liggen met de 'brandende tosti' om aan betaald parkeren te 'ontkomen'.

Daarmee "identificeren" de collega's zich nooit, dat is waar. Maar het heeft wel een doel en wordt wel gebruikt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Gesloten