Gisteren ben ik een verkeersovertreding begaan. In de avond zag ik twee fietsers over het hoofd; ze hadden geen verlichting. Ik reed de rotonde op en ineens zag ik de fietsers en ik kon hen geen voorrang meer verlenen (het ging goed en heb nog de "excuses-zwaai" gedaan naar de twee fietsers). Nu ben ik benieuwd; mocht een agent dit voorval gezien hebben en mij op kenteken bekeuren, wanneer is dit in de praktijk over het algemeen zichtbaar bij het digitaal loket van het CJIB? Ik weet dat boetes een X-aantal weken na constatering van de overtreding pas op de deurmat hoeven te komen, maar weet ook dat het in de praktijk vaak sneller gaat.
Ik ben dus benieuwd hoe lang het in de praktijk duurt voordat een boete zichtbaar is in het digitaal loket van het CJIB.
Tijd tussen overtreding en zichtbaar zijn van boete bij CJIB
Moderator: Moderatorteam
-
Verkeersovertreding TS
- Infopolitie Gast
Re: Tijd tussen overtreding en zichtbaar zijn van boete bij CJIB
Ik denk dat alleen het CJIB dat weet.
Daarnaast heeft het er natuurlijk ook mee te maken wanneer de agent hetgeen hij zag verwerkt tot een digitale boete.
Is hij vrij en noteerde hij het op een papiertje om het op zijn eerst volgende werkdag in te voeren kan het dus een paar dagen schelen met de dag van de overtreding.
Stel hij maakt een fout of hij is niet volledig en een corrector wijst de boete af en de agent moet een aanvulling of correcties uitvoeren: dan kan het weer een paar dagen extra duren tot de boete definitief naar het CJIB wordt verzonden.
Kortom.... gewoon even afwachten en met je billen knijpen.
Daarnaast heeft het er natuurlijk ook mee te maken wanneer de agent hetgeen hij zag verwerkt tot een digitale boete.
Is hij vrij en noteerde hij het op een papiertje om het op zijn eerst volgende werkdag in te voeren kan het dus een paar dagen schelen met de dag van de overtreding.
Stel hij maakt een fout of hij is niet volledig en een corrector wijst de boete af en de agent moet een aanvulling of correcties uitvoeren: dan kan het weer een paar dagen extra duren tot de boete definitief naar het CJIB wordt verzonden.
Kortom.... gewoon even afwachten en met je billen knijpen.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Overigens lijkt mij dit geen feit dat je op kenteken bekeurt, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Bijvoorbeeld als iemand het, zoals door @Pim genoemd, dit in zijn vrije tijd heeft waargenomen.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat ik geluk heb. In het verleden heb ik al eens een boete ontvangen voor een overtreding en ben ik ook niet staandegehouden. Ik weet dat dit in bepaalde situaties mag. Enfin, dit heeft bij mij een nieuwe angst achtergelaten. Elke keer als ik nu een overtreding bega schiet meteen de gedachte "Shit, ik ga bekeurd worden op kenteken" door mijn hoofd. Een voordeel ervan is wel dat ik er nu vrij zeker van ben dat ik geluk gehad heb; na zo'n situatie scan ik meteen de omgeving in de hoop mezelf gerust te stellen. Het was avond, zag geen andere auto's en zo ook geen personen (op de twee jongedames op de fiets na, maar ik denk niet dat zij gezien hun jonge leeftijd agenten waren
). Maargoed, zeker weten doe je het nooit.
Ik wacht het wel af zoals jullie zeggen. Waarschijnlijk maak ik me druk om niets en al zou ik moeten betalen, tja, wat is het ergste? Het is jammer geld, maar meer ook niet. Gewoon afwachten dan maar en het proberen te vergeten.
Ik wacht het wel af zoals jullie zeggen. Waarschijnlijk maak ik me druk om niets en al zou ik moeten betalen, tja, wat is het ergste? Het is jammer geld, maar meer ook niet. Gewoon afwachten dan maar en het proberen te vergeten.
-
Verkeersovertreding TS
- Infopolitie Gast
Overigens nog een vraag als reactie op Skipperje. Dat agenten in hun vrije tijd mogen bekeuren is mij bekend. Ik ben echter benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Ik kan me voorstellen dat je als agent in je vrije tijd niet elke overtreding gaat bekeuren die je tijdens werktijd wel zal doen; je bent immers vrij. Wat geeft voor jullie de doorslag om wél een bon te schrijven in de vrije tijd?
Bekeuren in vrije tijd kan en mag. Of je dat doet is ieder voor zich. Dat verschilt per collega. De ene laan zijn bonnenmachine (dienst telefoon) op het bureau achter de ander schrijft er behoorlijk veel in vrije tijd. Hoe wij er in staan is niet heel relevant want dat is zoals gezegd ieder voor zich.
Persoonlijk schrijf ik er af en toe wat als ik vrij ben. Dat zijn doorgaans feiten waar een hoge boete op staat (en dus ook heel gevaarlijk zijn). Het niet verlenen van voorrang is er daar ook wel een van.
Alles valt en staat met de situatie. Als je kan zien dat iemand gewoon echt een foutje maakt en het niet door had of gezien had, is dat meestal geen reden om een bon op te maken. Als je duidelijk kan zien dat het opzettelijk en bewust gebeurd wel.
Persoonlijk schrijf ik er af en toe wat als ik vrij ben. Dat zijn doorgaans feiten waar een hoge boete op staat (en dus ook heel gevaarlijk zijn). Het niet verlenen van voorrang is er daar ook wel een van.
Alles valt en staat met de situatie. Als je kan zien dat iemand gewoon echt een foutje maakt en het niet door had of gezien had, is dat meestal geen reden om een bon op te maken. Als je duidelijk kan zien dat het opzettelijk en bewust gebeurd wel.