Mag je met een leatherman legaal op straat lopen?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Mag je met een leatherman legaal op straat lopen?
Mag je met een leatherman over straat lopen? Een leatherman is een gereedschapstool. Een soort zwitsers mes/combinatietang. Is dit legaal?
Ziet men dit aan een steekwapen? Ik bedoel een potlood kan je ook als steekwapen gebruiken.
Ziet men dit aan een steekwapen? Ik bedoel een potlood kan je ook als steekwapen gebruiken.
-
- Infopolitie Gast
Re: Mag je met een leatherman legaal op straat lopen?
De leatherman is bij veel collega's van de politie wel bekend, omdat veel collega's zelf zo'n tool bij zich hebben, ook tijdens de dienst.BennyR schreef:Mag je met een leatherman over straat lopen? Een leatherman is een gereedschapstool. Een soort zwitsers mes/combinatietang. Is dit legaal?
Die leatherman is een beetje vergelijkbaar met een uitgebreid (Zwitsers) zakmes en valt, puur als voorwerp, niet onder werking van de Wet wapens en munitie, dus die mag je gewoon bezitten en op straat bij je hebben.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Re: Mag je met een leatherman legaal op straat lopen?
In de grote steden zijn er echter aangewezen gebieden, in het kader van APV waar het voorhanden hebben (als ik het goed heb) van een (zak)mes verboden is.Beamer schreef:De leatherman is bij veel collega's van de politie wel bekend, omdat veel collega's zelf zo'n tool bij zich hebben, ook tijdens de dienst.BennyR schreef:Mag je met een leatherman over straat lopen? Een leatherman is een gereedschapstool. Een soort zwitsers mes/combinatietang. Is dit legaal?
Die leatherman is een beetje vergelijkbaar met een uitgebreid (Zwitsers) zakmes en valt, puur als voorwerp, niet onder werking van de Wet wapens en munitie, dus die mag je gewoon bezitten en op straat bij je hebben.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Klopt, als je bedoelt dat je dan opeens een cat. IV voorwerp draagt en dat is een overtreding. Waarschijnlijk zal de vervolging dan niet meer op deze overtreding, maar op de zware mishandeling c.q. doodslag/moord zijn gericht. Het verbod op het dragen van cat.IV wapens is eigenlijk niet voor dit soort situaties in het leven geroepen.Kale schreef:Ondanks het feit dat hij niet valt onder de wet wapens en munitie, als je hem gebruikt als wapen dan wordt het natuurlijk ineens wel een verboden wapen.
groetjes kale
-
- Infopolitie Gast
om even in te gaan op wat roland zegt: een collega van mij ( ik werk momenteel nog in de evenementenbranche) is een keer staande gehouden ivm een preventieve controle. ze vonden hierbij zijn leatherman. Hij heeft een nachtje in de cel mogen doorbrengen en een bekeuring betaald van 90 euri. Dit allemaal in rotterdam.. over grote steden gesproken...
-
- Infopolitie Gast
preventieve controle
Ja, en dit soort incidenten vind ik nu het gevaar van die preventieve controles: men heeft nogal de neiging om door te slaan...Gast schreef:om even in te gaan op wat roland zegt: een collega van mij ( ik werk momenteel nog in de evenementenbranche) is een keer staande gehouden ivm een preventieve controle. ze vonden hierbij zijn leatherman. Hij heeft een nachtje in de cel mogen doorbrengen en een bekeuring betaald van 90 euri. Dit allemaal in rotterdam.. over grote steden gesproken...
-
- Infopolitie Gast
Lijkt mij dat, tenzij elk soort mes in de APV verboden is gesteld, je toch moeilijk een bekeuring kan krijgen voor het feit dat er een mes (en een schroevendraaier en een kleine priem etc.) in de leatherman zit verwerkt.
Je zal er wel "iets" mee moeten doen om het een cat. 4 wapen te doen worden.
Heb zelf wel eens zo'n leatherman in beslag genomen.
Dit was dan wel door "feiten en omstandigheden".
Kort gezegt: we troffen, midden in de nacht, een bekende autoinbreker aan in een donkere afgelegen doodlopende straat, waar hij niet woonde en hij toch wel heel erg enthousiast bij een autoportierslot stond te draaien en dralen.
Schrok duidelijk toen wij opeens op hem afliepen.
Geen braakschade kunnen ontdekken (net te vroeg dus..) maar deze vriendelijke meneer toch "beloond" met een bonnetje en inbeslagname van dus die Leatherman.
In bovenstaand geval toch zeer goed mogelijk dacht ik zo.
Je zal er wel "iets" mee moeten doen om het een cat. 4 wapen te doen worden.
Heb zelf wel eens zo'n leatherman in beslag genomen.
Dit was dan wel door "feiten en omstandigheden".
Kort gezegt: we troffen, midden in de nacht, een bekende autoinbreker aan in een donkere afgelegen doodlopende straat, waar hij niet woonde en hij toch wel heel erg enthousiast bij een autoportierslot stond te draaien en dralen.
Schrok duidelijk toen wij opeens op hem afliepen.
Geen braakschade kunnen ontdekken (net te vroeg dus..) maar deze vriendelijke meneer toch "beloond" met een bonnetje en inbeslagname van dus die Leatherman.

In bovenstaand geval toch zeer goed mogelijk dacht ik zo.
Laatst gewijzigd door Onyx op 23 jan 2005, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Infopolitie Gast
Leatherman
Ik ben het volkomen met je eens, Onyx. het gaat te ver als wij elk zakmes maar in beslag gaan nemen, terwijl er geen omstandigheden zijn die het voorwerp verheffen tot een categorie IV wapen.
Welke gebieden worden meestal aangewezen als veiligheidsgebieden? Juist, vrijwel altijd het uitgaansgebied.
In die gebieden is het voorhanden hebben van wapens zeer ongewenst, ergo er worden veiligheidscontroles gehouden. Ik zie dan geen verschil tussen een aardappelschilmesje en een leatherman.
Op het moment dat je uitgaat en je komt in zo'n gebied heb je er gewoon voor te zorgen dat je "ongewapend" bent. Het is een kleine moeite om de leatherman of het zakmasje / aardappelmesje even thuis op het kastje in de gang neer te leggen.
Is het jammer van de leatherman? Ja, tuurlijk, de volgende keer denk je beter na of je het mes wel of niet mee neemt.
"Zero tolerance" is "Zero tolerance" en dus geen "Zero tolerance, tenzij de persoon een leatherman bij zich heeft".
In die gebieden is het voorhanden hebben van wapens zeer ongewenst, ergo er worden veiligheidscontroles gehouden. Ik zie dan geen verschil tussen een aardappelschilmesje en een leatherman.
Op het moment dat je uitgaat en je komt in zo'n gebied heb je er gewoon voor te zorgen dat je "ongewapend" bent. Het is een kleine moeite om de leatherman of het zakmasje / aardappelmesje even thuis op het kastje in de gang neer te leggen.
Is het jammer van de leatherman? Ja, tuurlijk, de volgende keer denk je beter na of je het mes wel of niet mee neemt.
"Zero tolerance" is "Zero tolerance" en dus geen "Zero tolerance, tenzij de persoon een leatherman bij zich heeft".
-
- Infopolitie Gast
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het wel met je eens, zeker in gebieden waar het in de APV genoemd is, de noodgebieden etc.thijeleo schreef:..."Zero tolerance" is "Zero tolerance" en dus geen "Zero tolerance, tenzij de persoon een leatherman bij zich heeft".
Ik denk altijd maar: "het is daar niet voor niets".

Ik bedoelde "mijn" voorgaande uitleg in de meer algemene zin, dus gewoon om 14:00 uur willekeurig ergens in een woonwijk bv.
De door mij aangehaalde "feiten & omstandigheden" KUNNEN zo'n leatherman op zo'n moment alsnog voor inbeslagname vatbaar maken.
Vind het alleen wat ver gaan als ik iemand bv. naar zijn legitimatie vraag en zie zo'n leatherman in een leren hoesje aan zijn riem hangen, om het dan maar direct als "wapen" of "inbrekerswerktuig" (in de nacht) te bestempelen en in beslag te nemen...
Ik denk dat het daarvoor een iets te algemeen voorwerp is.
Je moest eens weten wat ik allemaal met een normale nagelknipper kan doen

-
- Infopolitie Gast