Motor zonder kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Giel13
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Michiel
Geslacht:

Motor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Giel13 »

Goedemorgen

Ik heb een motorfiets op het oog. Zou deze willen kopen alleen nou blijkt er geen kenteken bij te zitten en het is onbekend waar deze zijn.
Is er iemand die weet welke stappen je kunt/moet nemen om te weten welke status deze motor heeft?
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Motor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Proost »

De eerste vraag is, zit er geen kenteken bij, of geen kentekenplaat?

Motoren die gestolen zijn worden ook vaak verkocht zonder kenteken. Wees er dus zeker van dat je er het juiste kentekenbewijs bij krijgt. Als die voorhanden is en enkel de plaat is zoek (bijv. omdat het een klusproject is geweest) dan kun je eenvoudig een nieuwe aanvragen. De status kun je dan eenvoudig controleren op de site van de RDW.

Het kan ook zijn dat de motor nooit een kenteken heeft gehad (bijv. een crossmotor) dan zal deze eerst gekeurd moeten wordend door de RDW.

Als je geen verdere gegevens hebt zoals het VIN of een document wordt het voor jou erg lastig om er achter te komen of de motor een kenteken heeft. Je geeft ook weinig info in je vraag dus voor ons is dit gissen. Heb je al een gesprek gehad met de verkoper om hem deze vragen voor te leggen?
Giel13
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Het enigste wat er bij de motor zit is het vin nummer. Het gehele kenteken bewijs zit er niet bij. Vandaar dat ik juiste weg aan het zoeken ben om het eventuele vervolg uit te zoeken.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

En dat vind jij niet gek?
Als de verkoper aangeeft dat de motor wel een kentekenbewijs heeft, maar dat hij die kwijt is... dan weet hij je vast wel te vertellen wat het bijbehorende kenteken is. Dat kun je dan weer opzoeken. Zo niet, dan zou ik op zijn zachtst gezegd ernstige twijfels hebben bij dit voertuig.

Nogmaals, erg benieuwd naar de rest van het verhaal.

Mocht deze twijfels niet weggenomen kunnen worden adviseer ik je om naar het dichtstbijzijnde politiebureau te gaan met het VIN en dan kijken de collega's wel even na of deze motor opgehaald dient te worden zonder koopovereenkomst.
Giel13
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Bedankt voor uw antwoorden. Ik ga nogmaals eens even door vragen bij de verkoper. En anders even bij een van uw collega's langs.

Nogmaals bedankt voor de info.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Je kunt een motor niet op naam zetten zonder kentekendocumenten.

Laat de huidige eigenaar door regelen met de RDW! Voor hem niet zo veel werk.
Als jij met deze motor naar de RDW gaat en datmar blijkt dat deze gestolen is (of gestolen onderdelen bevat) dan wordt direct de politie gebeld en ga jij mee.

Als je een gestolen goed (ook motorvoertuigen dus) in je bezit hebt maak je je schuldig aan heling.

Zeggen van: "Ik wist niet dat de motorfiets gestolen was" gaat je niet helpen.

Bovendien hadden al je alarmbellen af moeten gaan toen bleek dat de motor geen kentekenplaat en geen kentekendocumenten heeft.

Brand je vingers niet aan een zogenaamd buitenkansje. Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak... te mooi om waar te zijn.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Giel13
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Die bellen gaan inderdaad en daarom ben ik ook eerst dingen aan het uitzoeken voor mijzelf. Net wat u zegt, als de verkoper dit niet kan regelen of overhandigen zegt min dit genoeg en zal ik mijn handen hier niet aan branden.

Nogmaals bedankt
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Ook als de verkoper bluft of hoopt dat hij alles goed vervalst heeft:

Ga niet met dat ding op pad!

Ook als het (nog) niet uw eigendom is zult u worden aangehouden voor heling als blijkt dat dat ding toch (deels) gestolen is.

Daarvoor hoeft het dus niet uw eigendom te zijn.

De RDW heeft alle expertise.
Die zien ook of een chassisnummer of framenummer is gemanipuleerd.
Zij kennen de voorloopcodes van framenummers die bij een merk horen.
Framenummers zijn niet zomaar een reeks cijfertjes.

Laat de verkoper de officiële papieren regelen via de RDW en dan pas overschrijven. En daarná pas geld overhandigen
Laatst gewijzigd door Pim op 12 jul 2022, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Giel13
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Bedankt voor de waarschuwingen.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

En als je denkt dat er dus iets vervalst is of de verkoper geeft aan dit niet te kunnen regelen en er blijft een vermoeden bestaan dat de motor gestolen is. Laat dit dan sowieso altijd weten aan de politie en loop er niet aan voorbij.

Als dit zo is en, mocht bovenstaande aangeboden worden op een openbare verkoopsite, stuur me even de link in een PB aub.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door donmarcello »

wanneer de verkoper de motor op naam heeft staan kan je zonder het kenteken bewijs en zonder de 8 nummertjes gewoon de motor op je naam laten zetten .
Je kunt namelijk al de gegevens opvragen en per mail laten toesturen .
Krijg je netjes kenteken bewijs thuis gestuurd.
Nieuwe plaat aanvragen en klaar is kees.
En geen tenaamstelling bij verkoper ?? niet kopen natuurlijk :idea: :idea: :like:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Ik denk dat ts hiermee wel uit de voeten kan. Mocht Giel13 vervolgvragen hebben, dan horen we dat wel.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
Gesloten