rijbewijs (uitsluitend rijbewijs 'automaat')

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
anette TS
Infopolitie Gast

rijbewijs (uitsluitend rijbewijs 'automaat')

Ongelezen bericht door anette »

Hallo. Ik heb een rijbewijs voor een automaat maar nu moet ik voor mijn werk met een schakelwagen rijden, Dit is wel op een priveterrein maar er rijden daar een heleboel grote voertuigen ( haven). Mag ik nu zo in die auto stappen en gaan rijden, En wat als er wat gebeurt wie is er dan aansprakelijk als het mijn fout niet is.
Anette
Martijngamer
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:

Re: rijbewijs

Ongelezen bericht door Martijngamer »

anette schreef:Dit is wel op een priveterrein
Belangrijk is niet of het privé-terrein is, maar of het openbare weg is. Is het terrein afgesloten?
anette schreef:wat als er wat gebeurt wie is er dan aansprakelijk als het mijn fout niet is.
Als het inderdaad jouw fout niet is, dan maakt het niets uit. Maar als de verzekering van de tegenpartij er achter komt dan zullen ze wel alles uit de kast halen om te kijken of het niet toch jouw fout was, en te beargumenteren of het ongeluk niet te wijten is aan jouw ontbreken van een geldig rijbewijs. Maar juridisch, als je volledig onschuldig bent, heeft je rijbewijs er niets mee te maken.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: rijbewijs

Ongelezen bericht door maestro »

Belangrijker is als het jouw fout wel is: dan ben je niet verzekerd en zal de verzekering de kosten op jou of de werkgever verhalen. Bespreek dit met je werkgever.

Op een afgesloten terein kunnen andere regels gelden, mits duidelijk aangegeven. In een haven is het niet waarschijnlijk dat je daar zonder (geldig) rijbewijs mag rijden, al kunnen er enkele afwijkende regels gelden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: rijbewijs (uitsluitend rijbewijs 'automaat')

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Samengevat:
Juridisch gezien rijd je 'zonder rijbewijs,' en dat mag, maar niet in situaties waar gewoon sprake is van een 'openbare weg'.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Weet je werkgever dat hi niet over het (juiste) rijbewijs beschikt? Dat lijkt me veel belangrijker.

Hij moet het weten!
Als hij je laat rijden.

Wellicht is het niet te sprake gekomen omdat hij er niet bij nagedacht heeft dat jij een rijbewijs voor automaat hebt.

Wellicht durf jij het niet te vertellen.
Maar dat moet je wel doen vóór er problemen zijn en jij er alleen voor komt te staan omdat hij zegt: Ik wist het niet en ze heeft het ook nooit gezegd. Ze komt met de auto naar het werk dus ik dacht...
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Zelfs al zou het mogen omdat het geen openbare weg is kan het zijn dat de verzekeraar wel een geldig rijbewijs eist in de voorwaarden van de verzekering.
Stay safe out there.
Gesloten