Waarom is rijbewijs op zak verplicht? + rant bonus

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

BelgieIsBeter
Infopolitie Gast

Waarom is rijbewijs op zak verplicht? + rant bonus

Ongelezen bericht door BelgieIsBeter »

Hoi,

Waarom is rijbewijs op zak hebben verplicht?

Politie kan alsnog via ID erachter komen hoe en wat. Lijkt mij ook onnodig verwerking van materiaal.

Boete gekregen voor geen rijbewijs aantonen. Even serieus, waarom delen we boetes uit voor dit soort zaken in Nederland anno 2022? Naar huis rijden, portemonnee pakken en rijden naar politiebureau kost mij hooguit 10minuten. Ik begin laatste tijden echt voor de domste dingen boetes ontvangen. Totaal geen waarschuwingen of tolerantie voor menselijke foutjes.

Reed vorige week op de motor door een verdrijvingsvlak(Let wel op: achterband zat net geplakt aan de verkeerde kant van de verf) tijdens ritsen in drukte waarbij ik geen ruimte kreeg(Ik kijk bijna een minuut lang naar de bestuurders voor oogcontact maar nee), boem, 250euro. Just like that. Eerder soortgelijke boete gehad en toen gaf de kantonrechter aan dat ik wel de ruimte had(Hoe kan je dat in hemelsnaam weten zonder enige video/foto/illustratie). Hoe dan ook, voor zoiets kleins.... seconde momentopnames.. geen gevaar of ernstige strafbare feiten..

Een andere agent gaf een boete omdat ik een sticker had op mijn kenteken(wat motorrijders vaker doen en er is al jurisprudentie hierover dat het gewoon wel mag) en ik was op dat moment onderweg naar mijn eindexamens(getoond op m'n mobiel). Agent was bot en bleef wachten totdat ik letterlijk mijn kenteken helemaal naar de klote heb gekrast. Bekeuring voor het onleesbaar maken van kenteken. 150euro dacht ik. Sticker en kras was op rechtsboven van het kenteken, totaal geen belemmering voor de kenteken. Ik moest mezelf inhouden want de agent testte mij hier echt maar voor wat?

Elke keer bezwaar doen of vrij nemen van werk om naar de kantonrechter te gaan waarbij ik meestal alsnog moest betalen is gewoon kutwerk en neemt het hele plezier af van auto/motor rijden. Ik word gewoon nerveus wanneer ik een politievoertuig zie.

Dank u wel voor het lezen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Waarom is rijbewijs op zak verplicht? + rant bonus

Ongelezen bericht door Pim »

Waarom is rijbewijs op zak hebben verplicht?
Omdat daar in de wet staat misschien?

De politie kán het inderdaad controleren met een smartphone, dat klopt.
Maar u kunt het ook gewoon bij u hebben.
Controleren betekent extra tijd, waardoor u misschien later op uw examen komt.
Een rijbewijs moet soms ook ingevorderd kunnen worden. En als dat terecht is zal dat administratief verwerkt worden.
Een andere agent gaf een boete omdat ik een sticker had op mijn kenteken(wat motorrijders vaker doen en er is al jurisprudentie hierover dat het gewoon wel mag)
Ben heel benieuwd naar deze jurisprudentie!
Sticker en kras was op rechtsboven van het kenteken, totaal geen belemmering voor de kenteken. Ik moest mezelf inhouden want de agent testte mij hier echt maar voor wat?
Er mag niks op de kentekenplaat geplakt worden. Niet links, rechts, boven of onder!
Niet op de cijfers of letters, nergens.
Dus dat die sticker eraf moest is heel normaal. Dat u dat doet door uw kentekenplaat te bekrassen, daar kunt u de agent niet voor verantwoordelijk houden.
Dat u naar een examen moest is uw probleem, in elk geval geen geldige reden om u te laten rijden met een kentekenplaat die niet aan de gestelde eisen voldoet.
Elke keer bezwaar doen of vrij nemen van werk om naar de kantonrechter te gaan waarbij ik meestal alsnog moest betalen is gewoon kutwerk en neemt het hele plezier af van auto/motor rijden. Ik word gewoon nerveus wanneer ik een politievoertuig zie.
Dat ligt echt aan u vrees ik. Zorg dat u zich houdt aan de wet- en regelgeving en u heeft geen zorgen.
Geen boete oplopen betekent geen bezwaar aan te hoeven tekenen.
Ik voeg in wanneer het kan en dat is niet altijd op de laatste cm.
Ik plak niets op mijn kentekenplaat.
Ik heb mijn rijbewijs en kentekenbewijs altijd bij me in mijn portemonnee. Handig als ik moet tanken dat ik mijn bankpas dan ook bij me heb.

Los daarvan ben ik nog nooit staandegehouden. Wel heb ik een keer een snelheidsboete gehad. Dat was niet de schuld van die agent. Ik bestuurde de motor, niet die agent.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Het is vooral allemaal de schuld van de agenten en niet die van u? Althans, dat maak ik op uit uw bericht.

Zoals Pim al aangaf is er niks aan de hand als u zich aan de regels houdt. Dan hoeft er niet bekeurd te worden en uw kenteken hoeft u dan ook niet "naar de klote" te krassen.

Waarschuwen is een discretionaire bevoegdheid. Het kán maar het hoeft niet. Wellicht bent u al vaker gewaarschuwd en is dit vastgelegd? Dan kan ik me zomaar voorstellen dat er besloten is om meteen een boete te geven. Ik zeg niet dat het zo gegaan is maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. En u kunt vínden dat u geen gevaar oplevert en geen strafbare feiten pleegt, maar dat vindt bijna iedereen...

Ik lees in uw bericht een hoop frustratie en ingehouden woede. U moest uzelf inhouden zegt u. Maar u doet zelf dingen die niet mogen.

U heeft de laatste tijd veel boetes ontvangen voor de domste dingen zegt u. Hoe kan het dat ze steeds u moeten hebben? Wellicht even kritisch kijken naar uzelf?
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Controle op het hebben van een rijbewijs via een apparaat is allemaal leuk en aardig, maar de verwerking heeft toch altijd wat tijd nodig.
Dus de agent heeft meer tijd nodig voor de controle en hij kan niet zien of uw rijbewijs zojuist is ingevorderd vanwege uw rijgedrag en dat u op dat moment zonder rijbewijs rijdt.

Hetzelfde geldt voor de wet ID. U moet deze op eerste vordering afgeven. Een foto op een smartfoon of een kopie op zak in verband met mogelijk verlies wordt niet geaccepteerd

En met betrekking tot het inhalen. Ik zie regelmatig motoren en auto's echt tot op het laatste moment op de invoegende baan rijden, terwijl ze ook iets gas terug kunnen nemen en dan achter het voertuig naast hun kunnen invoegen. En als er dan geen ruimte is, boos worden op de chauffeur naast hun of inderdaad over het verdrijvingsvlak (met name motoren) en ik denk dat al deze motorrijders denken dat ze veilig rijden, maar ondertussen knap asociaal bezig zijn
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Je krijgt ook geen boete voor het niet bij je hebben van je rijbewijs. Maar voor het niet tonen op eerste vordering. Geloof het of niet, maar sommige willen hier echt een punt van maken. Ik heb in een situatie gestaan (ten tijde van de corona lockdown) dat iemand zijn rijbewijs wél bij zich had, maar gewoon niet wilde tonen. Gewoon, omdat ik dat ook wel in het systeem kon zien. Dit standpunt heeft hem €150 gekost. Je moet het gewoon tonen op eerste vordering, staat in de wet en daar is iedereen aan gehouden.

Als je de tijd had om een minuut lang naar de bestuurder te kijken voor oogcontact, had je ook de tijd om achter hem in te voegen. Het klinkt meer alsof je hier een standpunt wilde maken en dit kostte je uiteindelijk een boete. Gevoelsmatig zijn die zelden terecht. Maar objectief gezien kan ik het me goed voorstellen dat hij geschreven is.
BelgieIsBeter schreef: 05 jul 2022, 21:55 (Hoe kan je dat in hemelsnaam weten zonder enige video/foto/illustratie).
De bevindingen, benoemd in het proces verbaal van de verbalisant. Daar hecht de rechter veel waarde aan. Zo bekomt hij ook de wettige overtuiging.

Zoals je forumnaam al aangeeft. Je kan ook in België gaan wonen, want daar is het beter. (en de wet op vele fronten strenger/minder coulant)
thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door thijeleo »

Stel, je rijdt in de auto van een ander, je hebt je rijbewijs niet bij je, je bouwt een ongeluk en je raakt zwaargewond of erger.

Enig idee hoeveel moeite de politie dan moet doen om achter jouw identiteit te komen? Het rijbewijs op zak hebben maakt het dan een stuk eenvoudiger en zekerder.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 22

Ongelezen bericht door alex52889 »

Het blijkt maar weer eens nav het verhaal:

Aandacht vragen = aandacht krijgen

Toch wel grappig dat ik nog nooit staande ben gehouden voor een overtreding, oh ja, die maak ik niet.

Toch grappig dat ik nog nooit staande ben gehouden met m'n brommobiel op een provinciale weg, oh ja, ik vraag geen aandacht
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

@alex52889 dat ligt ook wel een beetje op welke provinciale weg je rijdt. Want er zijn er genoeg waar je niet op mag met je brommobiel ;)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door SWAT »

In de Wet staat niet dat het het niet opvolgen van de regels toegestaan is als dit geen gevaar of hinder voor het overige verkeer oplevert. Oftewel je dient je altijd aan de regels te houden.
Stay safe out there.
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Proost schreef: 06 jul 2022, 16:12 @alex52889 dat ligt ook wel een beetje op welke provinciale weg je rijdt. Want er zijn er genoeg waar je niet op mag met je brommobiel ;)
Daar heb je gelijk in! Ik 99% vd gevallen rijd ik op de goede ;)
Rijd altijd graag In houten, daar zijn brommobielen van de C9 uitgezonderd (off topic)

Waarbij ik niet zeg dat ik nooit fout rijd. Soms zijn dingen onoverkombaar, zoals onduidelijke verkeersborden of net achter een paal verstopt, maar dat kan de beste overkomen nietwaar? Maar als oom agent dan (alsnog) een boete wil uitschrijven, dan heb ik pech. Bezwaar heeft geen zin ik weet het hé. Maar, ik zal altijd netjes blijven en netjes uitleggen aan meneer de agent waarom ik iets deed. Het is dan aan de agent om een afweging te maken: waarschuwen of beboeten. Hihi

Die stakings"boetes" waren ook leuk, eentje gekregen voor het niet kunnen tonen, wat ik overigens heb laten brengen. Boetebedrag €0

Sommige dingen kunnen altijd de beste overkomen. We zijn allemaal mensen.
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Een verkeersbord met achter een paal verstopt zal je in Nederland niet snel tegen komen.
En al is dat wel zo, is het ook zo opgelost.

De wegbeheerder is hiervoor verantwoordelijk.
Hier in de buurt bevindt een bord zich langs een laan bomen die aan het eind van de zomer regelmatig met nieuwe takken het bord onttrekken aan het zicht

Het heeft me welgeteld 1 melding gekost met de buiten beter app en sindsdien wordt het bord ieder jaar vrijgemaakt van takken.
Kleine moeite.
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ik had het over een C9 bord bij alverna, staat achter een verkeerslicht nog schuin.
Veel gemeenten gebruiken tegenwoordig FIXI
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Pim »

Als je in Nederland constant/elke week boetes krijgt dan ligt dat aan jezelf.

Met de huidige capaciteit bij de politie is er amper tijd om verkeerscontroles te houden. Als je dan tussen de meldingen door tijd hebt om bekeuringen te schrijven is vaak een uittredingen. Kom je zo vaak aan de beurt dan heb je het er zelf naar gemaakt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Dat ben ik met je eens pim!
Carolien
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Carolien »

Ook mijn gedachte Pim.

Ik vraag me af of TS nog gaat reageren of dat hij alleen even zijn frustraties wilde uiten hier.
Gesloten