Beste Heer/Mevrouw,
Zoals het onderwep aangeeft ben ik gestart met de bouw van een speed pedelec. Ik heb helaas niet de luxe/geld om een nieuwe te kopen die al gouw duizende euro's duur is ondanks dat de componenten weinig voorstellen. Qua technische uitdagingen is het meesten wel te doen alleen het feit dat ik het graag legaal wil doen heeft me op de website van het RDW flink in de war gebracht. Deze groep voertuigen is nog relatief nieuw en de documentatie op de RDW is naast vaag ook eigenlijk bedoeld voor bromfiets waar deze fietsen nu onder vallen (als ik het correct begrijp) .
Met dat laatste ben ik tegen enkele verwarrende punten gekomen. Een paar voorbeelden:
- Als frame wil ik een bestaand fietsframe gebruiken. Ik zie alleen nergens of deze dan nog versterkt moet worden gezien de hogere snelheden.
- Brommers hebben meer dingen er op zitten verplicht dan ik nu terug zie op door fabrikant geleverde speed pedelecs (claxon vs bel, 2 spiegels ipv 1 etc.)
- Omschrijving qua montage accu zegt dat deze "deugdelijk" gemonteerd moet zijn. Betekent dit dan vast gelast? of is het plaatsen in een fietstas al voldoende?
Telefonisch heb ik geen duidelijk antwoord van de RDW gehad dus vandaar dat ik het hier graag wil voorleggen gezien jullie het handhaven.
Alvast bedankt voor eventuele feedback!
Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Deskundige
- Berichten: 1186
- Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
- Roepnaam: Remi
- Locatie: Almere
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
- Contact:
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Beste Den,
Dit is een politieforum.
Dit soort vragen zijn puur alleen door de RDW te beantwoorden. Zij zijn ook de enige die een goedkeuring voor de openbare weg kunnen geven en een keuring op een zelfbouwsel zal ook prijzig zijn.
Met betrekking tot de accu: deugdelijk gemonteerd is dusdanig bevestigd dat deze niet los zit. Dus in een fietstas mag niet, maar vastgelast zou ik ook niet doen. Je kan wel de houder vastlassen en dan een goede beugel met bijvoorbeeld een vleugelmoer erop
Dit is een politieforum.
Dit soort vragen zijn puur alleen door de RDW te beantwoorden. Zij zijn ook de enige die een goedkeuring voor de openbare weg kunnen geven en een keuring op een zelfbouwsel zal ook prijzig zijn.
Met betrekking tot de accu: deugdelijk gemonteerd is dusdanig bevestigd dat deze niet los zit. Dus in een fietstas mag niet, maar vastgelast zou ik ook niet doen. Je kan wel de houder vastlassen en dan een goede beugel met bijvoorbeeld een vleugelmoer erop
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Ik zou, als je dit traject echt wilt voortzetten, kijken naar de bouwwijze van goedgekeurde speedpedelecs.
En inderdaad... vragen stellen aan de RDW. Want daar moet je ook langs als je klaar bent om te laten keuren, voordat je er de weg mee op mag.
En daarna een verzekeraar vinden die vertrouwen heeft in jouw bouwkunst en het ding wil verzekeren.
En inderdaad... vragen stellen aan de RDW. Want daar moet je ook langs als je klaar bent om te laten keuren, voordat je er de weg mee op mag.
En daarna een verzekeraar vinden die vertrouwen heeft in jouw bouwkunst en het ding wil verzekeren.
-
- Infopolitie Gast
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Bedankt voor uw reactie. Ik snap inderdaad dat dit bij de RDW zit, maar dit is helaas ook niet mijn eerste poging antwoorden te krijgen.
In een tijd waar we groener moeten worden is het vervelend dat zo'n perfect vervoer middel onbereikbaar wordt gemaakt.
Nogmaals dank
In een tijd waar we groener moeten worden is het vervelend dat zo'n perfect vervoer middel onbereikbaar wordt gemaakt.
Nogmaals dank
-
- Infopolitie Gast
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Ik kijk inderdaad ook naar de al rijdende varianten van de fabrieken. Echter ik heb nog nooit knipperlichten op zo'n fiets gezien. Zover ik het me goed herinner is dit ook al tijden verplicht voor een brommer.
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9163
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
De speed pedelec is een bromfiets, laat dat duidelijk zijn. Dus moet je voldoen aan de eisen van bromfietsen. Ik adviseer je daarom de regeling voertuigen te lezen. In hoofdstuk 6 staan alle eisen. Zomaar enkele voorbeelden, gezien je vragen. Er is maar 1 spiegel verplicht, je mag of een bel of een hoorn hebben.
Ik verwacht dat je de sterkte frame aan moeten tonen bij de RDW als je hem laat keuren voor de afgifte van een kenteken.
Piet
Ik verwacht dat je de sterkte frame aan moeten tonen bij de RDW als je hem laat keuren voor de afgifte van een kenteken.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Het wordt niet onbereikbaar gemaakt.Den schreef: ↑01 jul 2022, 18:50In een tijd waar we groener moeten worden is het vervelend dat zo'n perfect vervoer middel onbereikbaar wordt gemaakt.
Alle waar naar zijn geld.
Een Tesla is ook duurder dan een niet-elektrische auto. Zitten ook jaren ontwikkelkosten in.
Gebruik dus geen argumenten die niet waar zijn. Uw project wordt net zo duur als een tweedehands pedelec, geloof me.
Eén of een paar keer naar de RDW kost ook geld. Het zelfs knutselen zal ook nooit het afwerkingsniveau bereiken als een fabrieks pedelec.
Beter koop je een leuke tweedehands pedelec. Dan hoef je niet langs de RDW, die kun je zonder moeite verzekeren.
-
- Gewaardeerd lid
- Berichten: 268
- Lid sinds: 01 dec 2021, 14:15
- Roepnaam: Alex
- Geslacht:
- Leeftijd: 24
- Contact:
Re: Onduidelijkheid regels zelfbouw speed pedelec
Knipperlichten zijn niet verplicht. Je moet ten alle tijden richting kunnen aangeven, maar op bromfietsen mag dit ook met de arm.Den schreef: ↑01 jul 2022, 19:05 Ik kijk inderdaad ook naar de al rijdende varianten van de fabrieken. Echter ik heb nog nooit knipperlichten op zo'n fiets gezien. Zover ik het me goed herinner is dit ook al tijden verplicht voor een brommer.